سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

آسیب های کار کشاورزی برای کارگران

بدون شک هر غذایی که می‌خوریم دسترنج کشاورزانی است که برای تهیه مواد اولیه زحمت کشیده‌اند. شاید این کلیشه‌ای‌ترین جمله درباره شغل کشاورزی باشد، اما واقعیت دارد. بد نیست بدانید شغل کشاورزی بعد از کار در معادن و صنایع راه و ساختمان سومین شغل پر مخاطره دنیا محسوب می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان آسیب‌های این شغل را نادیده گرفت.

صنعت کشاورزی در مقایسه با گذشته تغییر زیادی داشته و این تغییرات بهداشت و ایمنی کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است، اما هنوز هم استفاده از سموم در مزارع کشاورزی ایران رواج بالایی دارد و این موضوع باعث بروز مسمومیت های حاد و مزمن در کشاورزان می شود.کشاورزی

 آفت کش ها بلای جان کشاورزان

در صورت مواجهه کشاورزان با سموم و آفت کش ها تحت شرایط کنترل نشده و بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی (ماسک، دستکش و…) عوارضی ایجاد خواهد شد که با سردرد، التهاب پوست و چشم، خستگی، علائم ریوی و شبه آنفلوآنزا و علائم گوارشی به همراه تهوع و استفراغ بروز می کند و در صورتی که میزان مواجهه بالا باشد، می تواند به بروز تشنج، زایمان زودرس، سقط جنین و تولد نوزادان ناقص و حتی ناباروری منجر شود؛ بنابراین همه کشاورزان در تماس با آفت کش ها باید نکات ایمنی را رعایت کنند تا دچار این عوارض خطرناک نشوند.

خطر بیماری های ریوی

به گفته متخصصان، کشاورزان با طیف وسیعی از آلودگی های محیطی مواجهند که از طریق دستگاه تنفس وارد بدن شده و عوارض زیادی را ایجاد می کند. به عنوان مثال گرد و غبار موجود در هوا شامل گرده گیاهان، موی حیوانات، قارچ ها، باکتری ها، آفت کش ها، مدفوع حیوانات و حشرات علاوه بر مشکلات پوستی می تواند باعث بروز تنگی نفس، سرفه و التهاب غشای مخاطی چشم، بینی و گلو در کشاورزان شود.

از طرفی مواجهه با گرد و غبارهای غیرآلی (منشاء گرد و غبار غیر آلی عمدتا خاک و با دلایل ناشناخته است) نیز در کشاورزان اثرات نامطلوبی روی ریه خواهد داشت و این خطر بویژه در مناطقی که آب و هوای خشک دارند، بیشتر دیده می شود. در این بین پایش افراد از نظر بروز علائم ریوی و استفاده از وسایل حفاظت تنفسی مثل ماسک های استاندارد بهترین روش پیشگیری به حساب می آید.

از سرطان پوست تا آسیب های اسکلتی

به گفته متخصصان، سرطان پوست مشکل شایعی است که سلامت کشاورزان را به خطر می اندازد؛ چرا که این افراد ساعت های زیادی را زیر نور خورشید مشغول به کار هستند و درصد بسیار کمی از آنها از کرم ضدآفتاب، کلاه و لباس های پوشیده برای حفاظت از پوست در مقابل آفتاب استفاده می کنند.

از طرف دیگر، مشکلات اسکلتی عضلانی در بین کشاورزان شیوع زیادی دارد، زیرا آنها مجبورند ساعت ها در یک حالت فیزیکی مثلا ایستاده، نشسته یا خمیده کار کنند و همین موضوع باعث بروز کمردرد، گردن درد و دردهای مزمن در ناحیه دست و پا می شود.

همچنین واریس و آرتروز از جمله بیماری هایی است که کشاورزان بالای ۳۵ سال را هدف قرار می دهد و این در حالی است که استراحت هنگام کار و انجام نرمش های گردن و کمر و همچنین استفاده از ضد آفتاب جلوی بروز بسیاری از مشکلات را می گیرد.

اسدالله حبیبی – متخصص طب کار

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

علائم رینوفیما

رینوفیما چیست؟

اطلاعات پزشکی

تسکین آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی را جدی بگیرید!

اطلاعات پزشکی

لکه‌های پوستی

لکه‌های پوستی و تمام دلایل بروز آن

پوست و مو

محصولات مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست خود چه محصولاتی انتخاب کنیم؟

پوست و مو

محافظت از پوست در برابر آفتاب

۱۰ خوراکی که پوست شما را از آسیب آفتاب محافظت می کند!

اختصاصی

سلامتی آقایان

آقایان! این ۱۰ اشتباه را در مورد سلامتی خود مرتکب نشوید…

اطلاعات دارویی

کورتون

کورتون با همه بدی هایش گاهی خوب است !

تغذیه و سلامتی

چگونگی خرید و نگهداری سیب

خواص سیب

اطلاعات پزشکی

تشخیص لیکن پلان

لیکن پلان چیست؟ علائم، تشخیص، درمان و خطرات آن

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *