سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

آیا درمان کامل ایدز امکان‌پذیر است؟

متخصصان علوم پزشکی در کشورهای مختلف جهان در حال حاضر تلاش می‌کنند تا از مرحله مهار صرف بیماری ایدز به سوی درمان کامل این بیماری گام بردارند و در این زمینه به نتایج امیدبخشی نیز دست ‌یافته‌اند.

به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیمارانی که آلوده به ویروس «اچ‌ آی‌ وی» هستند، برای مقابله با بیماری ایدز از داروهای «ضدبازگشت ویروسی» استفاده می‌کنند. هرچند که این داروها درمان‌کننده نیستند اما حاوی ترکیباتی هستند که در بدن بیمار، سبب کند شدن سرعت تکثیر و تولید ویروس اچ آی وی می‌شوند. بیمارانی که استفاده از این داروها را قطع می‌کنند معمولا با بازگشت ویروس اچ آی وی مواجه می‌شوند.درمان ایذز

این نحوه‌ درمان تاکنون بالاترین سطح توانایی‌ پزشکان برای مقابله با ایدز بوده است. اما در این مرحله، پزشکان قصد دارند دیگر فقط به فکر مهار ایدز نباشند بلکه در تلاش برای پیدا کردن روش درمان کامل این بیماری هستند.

در همین رابطه یک مورد از کنترل این بیماری به پزشکان درباره درمان ایدز امید بخشید. این نمونه مربوط به کودکی بود که بعدها به نام «کودک می‌سی‌سی‌پی» معروف شد.

در ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۳)، بدن کودکی که در رحم مادرش ویروس ایدز را گرفته بود پس از استفاده زیاد از قرص‌های «ضدبازگشت ویروسی» توانست بر ویروس اچ آی وی غلبه کند.

پزشکان به آن نوزاد در مدت ۳۰ ساعت پس از تولدش داروهای ایدز دادند و بدین ترتیب از تشکیل «ذخیره پنهان» ویروس ایدز در بدن او جلوگیری کردند.

مقدار اندکی از باقی‌مانده‌های مولکول «دی ان ایِ» این ویروس می‌توانند در میان مواد ژنتیکی برخی از سلول‌های بدن انسان پنهان شوند. این ذخیره پنهان، دیگر در طول عمر انسان توسط سیستم دفاعی بدن فرد قابل یافتن و مقابله نخواهند بود. همین امر باعث می‌شود که این سلول‌ها تا آخر عمر بیمار در بدنش باقی بمانند. به این سلول‌ها «resting memory cells» اطلاق می‌شود چون آنها هیچ‌گاه نمی‌میرند.

حال این ذخیره پنهان و جلوگیری از تشکیل آن، هسته اصلی تحقیقات بین‌المللی برای درمان کامل بیماری ایدز شده است. تنها راه جلوگیری از شکل‌گیری این ذخیره پنهان آن است که درمان بیمار به سرعت و همه‌جانبه انجام شود.

متخصصان فرانسوی تخمین زده‌اند که ۱۵ درصد بیماران ایدزی، اگر خیلی زود درمان خود را آغاز کنند، نهایتا قادر به کنترل ویروس ایدز هستند و دیگر احتیاج به داروهای قوی ندارند.

پزشکان در مطالعات جدید خود کوشش می‌کنند با روش‌های جدید از ذخیره‌ دی ان ایِ ویروس ایدز در ۸۵ درصد بیماران جلوگیری کنند. برای انجام این کار آنها تحقیق‌های بسیاری را آغاز کرده‌اند از جمله استفاده از داورهای سرطانی و همچنین درمان ژنتیکی و یا استفاده از موادی که به تنظیم سیستم دفاعی بدن کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه‌وله، به نظر دانشمندان مشکل بزرگی که هم‌اکنون در زمینه مقابله با این بیماری وجود دارد، استفاده آزمایشی از داروهای ایدز است چون بکارگیری آزمایشی این داروها از تشخیص درست بیماری ایدز جلوگیری می‌کند و برای مطالعه دقیق‌تر روی عملکرد ویروس ایدز، این مشکل باید برطرف شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

عوامل پرخطر زگیل

هرآنچه که باید از زگیل بدانیم

سلامت عمومی

دوره نقاهت

چکار کنیم تا مريض نشویم؟

کمک های اولیه

تب در بزرگسالان

درمان تب در بزرگسالان

اعتیاد به سیگار و مواد مخدر

ماری جوانا

مهمترین سوالات راجع به اعتیاد!

اطلاعات دارویی

زینک

موارد استفاده و عوارض زینک

اطلاعات پزشکی

التهاب لثه (ژنژیویت)

بیماری التهاب لثه (ژنژیویت): علل، عوامل خطر و علائم آن

اطلاعات پزشکی

بیماری سالک پوستی

علائم و شیوع بیماری سالک پوستی

اطلاعات پزشکی

تماس جنسی

عفونت های منتقله از راه جنسی ( STI )

اطلاعات دارویی

ال کارنیتین

موارد استفاده و عوارض ال کارنیتین

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *