سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

رازهای زیبا شدن در سرما!

همه ساله با فرا رسیدن فصل سرد به تعداد مراجعان کلینیك‏های پوست و مو افزوده می‏شود. تمایل به انجام كارهای زیبایی از جمله روش‏های شفاف‏سازی پوست به این دلیل افزایش می‏یابد كه روزها كوتاه‌تر و میزان و قدرت تابش نور آفتاب یا اشعه ماورای‌بنفش بسیار كمتر است.

دكتر سیدمسعود داودی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌ا… معتقد است می‏توان بسیاری از كارها و اقدام‌ها برای شفاف‏سازی پوست مثل لیزر، پیلینگ، درمان لك‌ها و سایر بیماری‏های پوستی را در این دو فصل انجام داد. البته موارد دیگری مثل میكرودرم ابریژن هم برای شفاف كردن پوست مناسب هستند اما با آمدن لیزرهای فراكشنال، تا حدودی از كاربرد آنها كه نوعی تراشیدن پوست محسوب می‏شود، كاسته شده است.becoming-beautiful-winter

نور آفتاب و اشعه ماورای‏بنفش چه ارتباطی به اقدام‌های شفاف‏سازی پوست دارند؟

افرادی كه اقدام به شفاف‏سازی پوست می‏كنند، به‌خصوص افرادی كه قرار است برایشان كار پیلینگ یا لیزر انجام شود، باید در دوره‏ای كه پوستشان در حال ترمیم و بهبود است، در معرض آفتاب قرار نگیرند زیرا پوست بسیار مستعد تیرگی و كدر شدن است. به‌خصوص اینكه بعد از لیزر بیمار نباید تا چندروز به پوستش كرم ضدآفتاب بزند زیرا پوست زخم است و به مواد سازنده كرم‏های ضدآفتاب حساسیت نشان می‏دهد.

نمی‏توان در سایر فصل‏ها هم این كار را انجام داد و پوست را در برابر آفتاب محافظت كرد؟

در فصل پاییز و زمستان زمان تیرگی پوست و بهبود آن كوتاه‌تر است در حالی كه در فصل تابستان احتمال ایجاد لك افزایش می‏یابد. به همین دلیل فقط در شرایط ویژه‏ای در فصل تابستان لیزرهای جوان‌سازی و پیلینگ انجام می‌گیرد؛ زمانی كه مطمئن باشیم فرد می‏تواند چند روزی را در خانه بماند و از آفتاب پرهیز كند كه این كار هم به دلیل طولانی بودن روز كمی سخت است. از این‌رو به همه كسانی كه قصد انجام پیلینگ، لیزرهای جوانسازی، لیزر درمان جای جوش و آكنه دارند، توصیه می‏كنیم فصل پاییز و زمستان را برای اقدام‌های درمانی خود انتخاب كنند.

آیا سرمای هوا در فصل زمستان برای پوست‏های تحت‌درمان مضر نیست؟

نور ماورای‌بنفش خورشید عامل مهم‌تر و تاثیرگذارتری است اما بیمار باید پوست خود را از سوز سرما هم حفظ كند زیرا سرما ممكن است پوستی را كه در اثر لیزر یا پیلینگ آسیب دیده و حساس است، دچار التهاب و اگزما كند و به دنبال آن لك ایجاد شود.

از آنجا كه محافظت در مقابل سرما آسان‏تر از محافظت در برابر نور آفتاب است، ترجیح این است كه در فصل سرد سال اقدام‌های درمانی انجام بگیرد.

آیا زدن ماسك یا بستن شال گردن روی صورت، برای حفاظت از پوست كافی است؟

پوشاندن مناسب پوست صورت در فصل زمستان، هم از سوز سرما و هم از تابش نور آفتاب به پوست جلوگیری می‏كند اما هیچ راهی به اندازه استفاده از كرم ضدآفتاب با توجه به مكانیسمی كه دارد، در مقابله با آفتاب موثر نیست بنابراین با اینكه ماسك و كلاه هم در پیشگیری از تابش نور آفتاب تاثیر دارند، به تنهایی و به اندازه كرم ضدآفتاب موثر نیستند.

البته در موارد خاص مثل كوهپیمایی، اسكی و… استفاده از كرم ضدآفتاب به تنهایی كافی نیست و فرد باید برای كمك به اثر حفاظتی كرم ضدآفتاب، صورتش را با شال گردن بپوشاند یا با كلاه و عینك آفتابی با قاب بزرگ مانع برخورد آفتاب به پوستش شود.

آیا خشكی پوست در زمستان مشكلی در روند اقدام‌های شفاف‏سازی پوست ایجاد نمی‏كند؟

خشكی پوست در زمستان می‏تواند مشكلاتی را به دنبال داشته باشد بنابراین ممكن است علاوه بر اقدامات و كارهایی كه مردم روزمره و در فصول دیگر انجام می‏دهند، لازم باشد مراقبت‏های پوستی بیشتری در زمستان انجام شود. معمولا كسانی كه خشكی پوست دارند، باید در فصل زمستان حتما از كرم‏های مرطوب‏كننده استفاده كنند.

مثلا اگر در سایر فصل‏ها كرم‏های بهداشتی و آرایشی به راحتی روی پوست پخش شود، در فصل زمستان به دلیل خشكی پوست روی پوست نمی‏نشیند و لازم است قبل از استفاده از آنها پوست مرطوب شود. برای این كار هم می‏توان ابتدا با آب پوست را شست و سپس به آن كرم مرطوب‏كننده زد. با انجام این تدابیر مشكلی در اقدام‌های شفاف‏سازی پوست هم ایجاد نخواهد شد.

آیا با شروع فصل بهار و شدت یافتن تابش نور آفتاب، پوست افرادی كه در زمستان تحت درمان بوده‏اند به مراقبت خاصی نیاز دارد؟

بیشترین مشكل بیمار در ۵-۴ روز اول بعد از لیزر كه دوران ریزش سلول‏های مرده و رشد سلول‏های جوان است، ایجاد می‏شود بنابراین نگرانی خاصی برای شروع فصل بهار وجود ندارد. البته استفاده از كرم ضدآفتاب برای محافظت از همه پوست‏ها به‌خصوص در فصل بهار و تابستان الزامی است.

آیا انجام اقدام‌های زیبایی مختص سن و سال خاصی است؟

نتایج اقدام‌های زیبایی در كسانی كه سن بالایی دارند، به خوبی سنین پایین‏تر نیست و سنین جوانی و میانسالی فرصت بهتری برای انجام كارهای زیبایی و شفاف‏سازی پوست است.

جوان‌سازی پوست از آذر تا فروردین

بسیاری از افراد سعی می‏كنند اقدام‌های زیبایی برای پوست را عقب بیندازند و نزدیک نوروز آن را انجام دهند. چه توصیه‏ای به این افراد دارید؟

به موقع مراجعه كنند. زمان مراجعه به به نوع كاری كه قرار است روی پوست انجام شود، بستگی دارد. مثلا میكرودرم‌ابریژن به ۸ تا ۱۰ جلسه با فواصل حداقل ۲ هفته نیاز دارد بنابراین انجام آن باید در ماه دی شروع شود كه تا نوروز نتایج خوبی به همراه داشته باشد. لیزر فراكشنال هم معمولا ۳ تا ۴ جلسه با فواصل یك‌ماه زمان نیاز دارد بنابراین این كار هم باید از حدود آبان و آذر شروع شود اما پیلینگ را می‏توان چند هفته مانده به تعطیلات نوروز هم انجام داد بنابراین اگر فردی بخواهد نتایج كار زیبایی پوستش را در نوروز ببیند، نباید مثلا اواخر بهمن یا اسفند به پزشك مراجعه كند. البته تعطیلات نوروز برای كسانی كه كارمند و شاغل هستند و مایلند از تعطیلات استفاده كنند و در خانه بمانند تا پوستشان آفتاب نخورد و كاملا بهبود پیدا كند، زمان مناسبی است.

انجام اقدام‌های زیبایی پوست نزدیك به تعطیلات نوروز یك اشكال بزرگ دیگر هم دارد؛ اینكه احتمالا دسترسی به پزشكان چندان آسان نیست كه اگر سوالی داشتند یا به مشكلی برخورد كردند آن را با او در میان بگذارند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • پایگاه سلامت ایرانیان به نشانی http://salamatiran.ir/NSite/FullStory/?Id=73087&Type=2

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

زیبایی

از بین رفتن حجم لب‌ها

با نازکی لب‌ چه کنیم؟

اطلاعات پزشکی

علائم رینوفیما

رینوفیما چیست؟

پوست و مو

مشکلات مربوط به زیبایی

مشکلات زیبایی و نکاتی درباره آن

پوست و مو

کاهش چین ‌و چروک‌‌ پیشانی

چگونه می‌توان از چین ‌و چروک‌ پیشانی خلاص شد؟

پوست و مو

محصولاتی مناسب برای مراقبت از پوست صورت

حقایقی پیرامون مراقبت از پوست صورت

پوست و مو

درمان آکنه

آکنه چگونه درمان می‌شود؟

اطلاعات پزشکی

تسکین آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی را جدی بگیرید!

اطلاعات پزشکی

لکه‌های پوستی

لکه‌های پوستی و تمام دلایل بروز آن

اطلاعات دارویی

دپاکین

دپاکین چیست؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *