سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

راهکارهایی برای مقابله با خارش پوست

خارش پوست یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که می‌تواند موضعی و محدود به یک ناحیه از بدن باشد یا نقاط مختلف بدن را درگیر کند.

شرایط و دلایل بسیاری از قبیل خشکی پوست، حساسیت، قرار گرفتن در معرض اشعه UV و آفتاب سوختگی، اختلالات متابولیک و غدد درون ریز (بیماری کبد، کلیه، صفرا و یا پرکاری و کم کاری تیروئید)، واکنش های آلرژیک به برخی از داروها، نیش حشراتی همچون کک و پشه می تواند خارش پوست را ایجاد کند. حتی دلایل روانی مثل استرس و ترس نیز ممکن است موجب خارش شود یا آن را تشدید کند.

اما جدا از داروها و پمادهایی که برای خارش پوست عرضه می شود، روش های زیر نیز می تواند به درمان این عارضه کمک کند.

لگن یا وان حمام را با آب ولرم پر کنید و یک ونیم لیوان روغن نعناع به آن اضافه کنید. حداقل برای ۲۰ دقیقه در این آب قرار بگیرید.

این درمان خانگی برای بهبود خارش متوسط تا شدید پوست موثر است. نوشیدن یک تا دو فنجان چای گزنه نیز خارش را کاهش می دهد. به این منظور، یک قاشق چای خوری برگ خشک گزنه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و بعد از دم کشیدن بنوشید.

سه قاشق غذاخوری عسل را با سه قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. این خمیر را روی قسمتی که می خارد، برای چند دقیقه بمالید. این مخلوط خارش را برطرف می کند. بعد از این که خارش کاملاً رفع شد، این خمیر را بشویید.

شما می توانید از جوش شیرین نیز استفاده کنید. چهار قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. به آرامی این خمیر را روی پوست خود بمالید. این خمیر هم سوزش و خشکی پوست را برطرف می کند. سه قاشق غذاخوری سرکه سیب را با کمی آب گرم مخلوط کنید. لیف حمام را با این محلول خیس کنید و به آرامی بدن را با آن بشویید. این کار را ادامه دهید تا خارش برطرف شود.

لیموترش تازه نیز خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. کمی آب لیموترش تازه را روی پوست خارش دار خود بچکانید و کمی صبر کنید تا خشک شود یا بدن را با آب لیموترش تازه خیس کنید و با لیف به آرامی روی پوست خود بمالید. این کار خارش را خیلی کم می کند.

برای این که تأثیر لیموترش در کاهش خارش بیشتر شود، قبل از استفاده لیموترش را در یخچال قرار دهید تا خنک شود و سپس آن را استفاده کنید البته ضمن استفاده از روش های فوق، سعی کنید تا حد امکان پوست خود را نخارانید، زیرا این کار باعث خراش پوست و در نتیجه عفونت آن می شود. لباس تنگ نپوشید. در حمام از آب ولرم استفاده کنید.

آب داغ و همچنین وان پر از کف خشکی و خارش پوست را افزایش می دهد. از کرم ها و مواد معطر استفاده نکنید، زیرا خشکی و خارش را بدتر می کنند.

در روزهای گرم با نوشیدن مایعات فراوان، بدن و پوست خود را خنک نگه دارید.

وحید کیانپور – کارشناس ارشد گیاهان و مواد اولیه دارویی

جام جم آنلاین

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

سلامت عمومی

علائم خال‌‌ها

خال‌ها را بهتر بشناسیم

اطلاعات پزشکی

میلیا

بیماری میلیا در بزرگسالان و کودکان

پوست و مو

نتایج عمل لیپوساکشن با کمک فن‌آوری فراصوت

لیپوساکشن با کمک فن‌آوری فراصوت(Ultra_Z)

اطلاعات پزشکی

رگ های عنکبوتی و رگ های واریسی

رگ‌های عنکبوتی و چگونگی درمان و پیشگیری از آنها

اطلاعات پزشکی

عوامل پرخطر زگیل

هرآنچه که باید از زگیل بدانیم

پوست و مو

انواع لیفت ابرو

همه چیز درباره لیفت ابرو

پوست و مو

درمان آکنه

آکنه چگونه درمان می‌شود؟

اطلاعات پزشکی

واکنش آلرژیک

التهاب پوست ؛ علل، تشخیص، درمان

پوست و مو

انجام مزوتراپی

همه چیز درباره مزوتراپی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی حسانی فر گفت:

    خیلی ممنون از اطلاعاتی در اختیار ما گذاشتید

    Thanks alot rastineh😘😘😘

  2. sheida گفت:

    بسیار عالی

    1. سلام و سپاس از محبت شما خواننده گرامی