سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

وظایف اورژانس پیش​بیمارستانی

بسیاری از ما با موارد اورژانسی روبه‌رو شده‌ایم؛ مواردی که نیاز به انتقال بیماران پیدا می‌کنیم. گاهی از اورژانس ۱۱۵ درخواستی داریم که می‌گویند در محدوده کار آنها نیست.

به گزارش راستینه به نقل از جام جم آنلاین نمی دانیم چه چیزی در محدوده کار آنها هست و چه چیزی نیست. در بسیاری از موارد همراهان بیمار تمایل به انتقال بیمار به بیمارستانی خاص دارند یا می گویند بیمارشان پرونده در بیمارستانی خاص دارد، در حالی که اورژانس قبول انتقال بیمار را به مرکز موردنظر انجام نمی دهد. همچنین آمبولانس های ۱۱۵ اجازه انتقال بیمار به مرکزی خصوصی را ندارند.

وظایف اورژانس پیش بیمارستانی (۱۱۵):

ـ انجام کمک های اولیه پزشکی در مورد بیماران و مجروحان تا از مرگ فوری نجات یابند.

ـ معاینه بیمار و گزارش وضع اولیه او به پزشک مربوط تا براساس شواهد محل وقوع حادثه، وضعیت بالینی بیمار در بیمارستان مقصد تصمیم گیری شود.

ـ ایجاد اطمینان خاطر در بیمارانی که اضطراب فراوان دارند.

ـ یکی از مواردی که اگر در تمامی بیماران انجام شود، سیر درمانی را می تواند دگرگون کند رگ گیری از بیمار است. این اقدام بخصوص در بیماران تصادفی، افراد دچار خونریزی و بیماران قلبی موثر است، چراکه تا رسیدن آنها به بیمارستان ممکن است آنچنان فشارخون بیمار افت کند که امکان رگ گیری مقدور نباشد.

ـ یکی از اقدامات مهم در برخورد با بیماران مبتلا به توقف قلبی تنفسی شروع سریع احیاست. هر دقیقه که از دست می رود شانس بازگشت فرد به زندگی هفت هشت درصد کاهش می یابد.

ـ تعدادی دارو در اختیار کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی است که با اجازه و گاهی بدون اجازه پزشک می توان آنها را تجویز کرد. به فرض نیتروگلیسیرین زیرزبانی و آسپیرین به دلیل عوارض کم و توانایی نجات جان بیماران، بدون اجازه پزشک استفاده می شود.

ـ یکی از مشکلات مراکز درمانی، نداشتن اطلاع از وضع بیماران اعزامی از سوی اورژانس ۱۱۵ است. اگر امکان اطلاع وضع بیمار قبل از رسیدن به اورژانس وجود داشته باشد، کارکنان بیمارستان با داشتن آگاهی، امکانات لازم را قبل از رسیدن بیمار مهیا می کنند.

ـ رانندگی وسیله نقلیه برای رسیدن سریع به محل مأموریت و همچنین حمل بیمار به مراکز درمانی شاید کم اهمیت ترین وظیفه این قشر زحمتکش باشد. متأسفانه گاهی افراد به اشتباه آمبولانس را با تاکسی تلفنی آژیردار اشتباه می گیرند!

دکتر بهروز هاشمی – متخصص طب اورژانس

 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

اسهال

اسهال و راه‌های درمان آن

کمک های اولیه

غرق شدن کودک

اقدامات اورژانسی هنگام غرق شدن کودک

کمک های اولیه

شکستگی دست در کودکان

درمان شکستگی دست در کودکان

کمک های اولیه

آسیب های چشم در کودکان

آسیب های چشم در کودکان

کمک های اولیه

دررفتگی مفصل آرنج

درمان دررفتگی مفصل آرنج

سلامتی

آیا پزشکی تجارت است؟

کمک های اولیه

غرق شدن

نجات شخصی که غرق شده

کمک های اولیه

سم ریسین

مسمومیت با سم ریسین

کمک های اولیه

شوک الکتریکی

درمان شوک الکتریکی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *