سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

پیشگیری، تشخیص و درمان نارسایی کلیه

یک اورلوژیست گفت: یکی از دلایل شایع نارسایی کلیوی در افراد، بیماری دیابت است.keidneyjpg

محمدرضا دادفر در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: نارسایی کلیوی زمانی برای فرد پیش می‌آید که کلیه نتواند خون را از مواد زائد تصفیه کند. در این صورت مواد زائد و سموم در خون فرد باقی می‌ماند و موجب نارسایی کلیه می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر دلایل شایع نارسایی کلیوی، بیماری‌های داخلی کلیه شامل بیماری گلومرولونفریت و فشار خون است که موجب ایجاد اختلال و نارسایی کلیه می‌شود.

این اورلوژیست افزود: مصرف طولانی مدت دارو، ضربه و بیماری‌های مادرزادی نیز از دلایل دیگر نارسایی کلیوی است.

دادفر درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه، گفت: کنترل مرتب قند خون و فشار خون، مصرف کمتر چربی(در صورت مصرف زیاد چربی، عروق بدن زودتر خراب می‌شوند)، مصرف مایعات فراوان، ورزش کردن، مراجعه به پزشک حداقل هر ۶ ماه یک‌بار و انجام آزمایش و سونوگرافی در پیشگیری از نارسایی کلیوی موثر هستند.

وی یادآور شد: همچنین افرادی که بیماری مادرزادی در خود یا خانواده دارند، پیش از این که مشکلات این بیماری به نارسایی کلیه تبدیل شود با مراجعه به پزشک می‌توانند تا حدودی از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

این اورلوژیست بیان کرد: بیماری نارسایی کلیوی در مرحله اولیه علایم ظاهری ندارد اما ممکن است در مرحله پیشرفته با علایمی از قبیل کم‌خونی، ضعف عضلات و بی‌حالی، فشار خون بالا، ورم بدن، تجمع آب در پاها، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی و اختلال در جذب ویتامین‌ها بروز یابد.

دادفر عنوان کرد: در حال حاضر نارسایی کلیوی بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود و دلیل آن این است که افراد بزرگسال بیشتر دچار دیابت مزمن هستند ولی در کودکان نیز بنا به دلایل بیماری‌های مادرزادی، نسبتا نادر دیده شده است.

وی با بیان این که تعریق زیاد می‌تواند موجب نارسایی کلیوی شود، گفت: مصرف مایعات فراوان در هوای گرم می‌تواند از این بیماری پیشگیری کند.

این اورلوژیست توصیه کرد: برای جلوگیری از نارسایی کلیه باید پیشگیری‌های مرتب و مراجعه به پزشک، انجام آزمایش و سونوگرافی به ویژه در افراد بالای ۴۰ سال هر ۶ ماه یک‌بار و خودداری از مصرف خودسرانه داروها و بدون تجویز پزشک توجه شود. یکی از علل نارسایی کلیوی، مصرف دارو است که در طولانی‌مدت موجب اختلال در کارایی کلیه می‌شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

پوست و مو

لیفتینگ با نخ

لیفتینگ با نخ و همه چیز درباره آن

پوست و مو

جراحی لیفتینگ صورت

آنچه باید درباره لیفتینگ صورت بدانید

پوست و مو

مزایای مراجعه به متخصص پوست

آنالیز صورت و تمام نکات مربوط به آن

اطلاعات پزشکی

علائم درماتیت استاز یا اگزما واریس

آنچه باید در مورد اگزما واریس (درماتیت استاز) بدانید؟

اطلاعات دارویی

دپاکین

دپاکین چیست؟

اطلاعات دارویی

نیاسین

از نیاسین یا ویتامین B3 چه می‌دانید؟

اطلاعات پزشکی

کمبود وزن

علل و درمان کمبود وزن

اطلاعات پزشکی

ورم معده

ورم معده ؛ از علائم تا درمان

سلامت عمومی

ویتامین‌ها

با انواع ویتامین‌ها آشنا شوید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *