سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

کمبود ویتامین B را جدی بگیرید

یک متخصص تغذیه در خصوص کمبود ویتامین B، گفت: ویتامین‏‌های گروه B انواع مختلفی دارند که هر یک در مواد غذایی مختلفی وجود دارد پس افراد باید کمبود ویتامین B را جدی بگیرند.

فرناز جزءدایمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: ویتامین‎های گروه B هر یک نقش خاصی را در بدن ایفا می‎کنند که نبود یا کمبود هر کدام از آنها مشکلاتی را ایجاد می‎کند.ویتامین B

وی با اشاره به هر یک از انواع ویتامین‎های گروه B، افزود: ویتامین B معمولاً در حبوبات، مغزها و مغز جو وجود دارد که کار اصلی آنان سوخت و ساز بدن، انتقال پیام‏‌های عصبی و نیز عملکرد صحیح قلب می‎باشد. مهم‏ترین عارضه‎ای که در اثر کمبود ویتامین B حاصل می‌شود بیماری بربری، بی‌اشتهایی فرد و اختلال در سیستم گوارشی و قلب است.

جزءدایمی تصریح کرد: ویتامین B2 در برخی سبزیجات، غلات و سبوس گندم وجود دارد، تمام ویتامین‏‌ها محلول در آب هستند این ویتامین برای سوخت و ساز بدن بسیار مفید است. نبود این ویتامین مشکلاتی همچون ایجاد زخم در گوشه لب، تورم زبان، اگزمای پوستی و ریزش مو را حاصل می‌شود.

این متخصص تغذیه درخصوص ویتامین B3، یادآور شد: این نوع از ویتامین‏‌های گروه B در غلات، سبوس غلات، خرما و جو به وفور یافت می‌شود که به تقویت پوست و رشد مو کمک می‎کند نبود این ویتامین بی‎اشتهایی، زخم دهان، ورم لثه و ضعف حافظه را به همراه دارد.

جزءدایمی عنوان کرد: ویتامین B5 یکی دیگر از شاخه‎های ویتامین‏های گروه B است که در مغز گردو، سیب و برگه زردآلو وجود دارد که باعث رشد و نمو بدن، درمان خستگی و مبارزه با برخی بیماری‏ها موثر است و کمبود آن، افسردگی، ضعف بدن و بی‎حالی را در پی دارد.

این متخصص تغذیه در خصوص ویتامین B9 و B12، خاطرنشان کرد: ویتامین B9 در حبوبات مثل لوبیا چشم بلبلی و آرد سویا وجود دارد که برای زنان به ویژه در دوران بارداری بسیار مفید است و باعث حفظ سلامت جنین می‌شود. ویتامین B12 در عصاره مخمر، جوانه گندم، کشمش و جگر به فراوانی یافت می‌شود که به عملکرد اعصاب و انتقال پیام‏های عصبی کمک می‎کند. کمبود ویتامین B12 باعث کم خونی شدید، خستگی، ضعف، عدم تمرکز و درد عضلانی می‌شود.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

واریس

درمان‌های جدید واریس

زیبایی

انجام لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می‌کند؟

زیبایی

فرآیند کویتیشن اولتراسوند

آیا کویتیشن اولتراسوند در از بین‎ بردن چربی مؤثر است؟

تغذیه و سلامتی

کاهش سریع وزن

کاهش سریع وزن

پوست و مو

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی در کاهش سلولیت

درمان سلولیت با شاک‌ویو‌‌تراپی

تغذیه و سلامتی

رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین

رژیم‌هایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

زیبایی

ریداستیم

ریداستیم ؛ روشی غیرتهاجمی برای رسیدن به لاغری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مریم گفت:

    این مطلبتون عالی بود

  2. FATEMEH LOTFI گفت:

    بسیار عالی و کامل بود.در تحقیقم از مطالب شما استفاده کردم.
    باتشکر….

    1. ممنون از شما
      خوشحالیم که تونستیم کمکی بکنیم