سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

گوشت قرمز بخوریم یا نخوریم؟

طبق نتایج پژوهشی که بتازگی منتشر شده است، افزایش مصرف گوشت قرمز در بالارفتن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است، اما به این معنی نیست که از همه انواع گوشت‌های قرمز در ذهن خود هیولا بسازیم و از همین فردا آن را از برنامه غذایی خود حذف کنیم.

اگر چنین است پس تکلیف چیست و برای مصرف گوشت قرمز چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم تا دست کم این عامل دست از سر ما بردارد و ما را به دام دیابت نکشاند.

پژوهش یادشده شامل حدود ۱۵۰ هزار نفر است که هیچ کدامشان در ابتدای این بررسی ۱۲ تا ۱۶ ساله به دیابت مبتلا نبوده اند. شرکت کنندگان هر چهار سال یک بار با توجه به عادات غذایی شان و تغییراتی که در الگوی مصرف گوشت قرمز خود داده بودند، مورد بررسی قرار می گرفتند.

در پایان حاصل کار چنین بود: در یک دوره معین چهار ساله، افرادی که مصرف گوشت قرمزشان بیش از نصف مصرف روزانه افزایش یافته بود، ۴۸ درصد بیشتر از افرادی که تغییری در مصرف گوشت قرمزشان نداده بودند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار گرفته بودند.

قطع مصرف گوشت قرمز نیز در کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است، هر چند رسیدن به این یافته زمان بیشتری به خود اختصاص می دهد.

افرادی که مصرف گوشت قرمز را به نصف رسانده بودند، در یک دوره چهار ساله هیچ کاهشی در احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ تجربه نکردند، اما هنگامی که پژوهشگران داده های گردآوری شده در طول ۱۲ سال یا بیشتر را مورد بررسی قرار دادند، به این نتیجه رسیدند افرادی که مصرف گوشت قرمز خود را قطع کرده بودند ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار گرفته بودند.

اما آیا همه انواع گوشت قرمز در معرض اتهام قرار دارد؟ دکتر ویلیام اوانز، از دانشگاه دوک و از اعضای تیم تحقیقاتی می گوید: «در واقع نباید تقصیرها را متوجه قرمز بودن گوشت بدانیم، بلکه در اصل میزان چربی اشباعی که می خوریم نقش مخرب را بازی می کند.

عبارت گوشت قرمز نمی تواند کمک چندانی به درک نتایج این پژوهش کند، زیرا برخی برش های گوشت قرمز، مانند راسته، چربی اشباع کمی دارند، در حالی که بعضی از انواع پنیر چربی اشباع بسیار بالاتری
دارند.»

دکتر اوانز توضیح می دهد هنگامی که سلول های چربی از چربی های اشباع پر شوند، پروتئین های التهابی ترشح می کنند. «ما می دانیم این پروتئین ها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند.»

برای مثال، در بررسی های آزمایشگاهی، جوندگانی که برایشان رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع تدارک دیده شده بود، طی مدت بسیار کوتاهی، یعنی پس از سه یا چهار روز، علائم ابتلا به دیابت نوع ۲ را از خود بروز داده بودند. اتفاقی که بسیار سریع رخ داد، تقریبا می توان گفت که اثری فوری داشت.

این پژوهش، همچنین نشان می دهد افرادی که مصرف گوشت قرمز را افزایش می دهند، در معرض افزایش وزن نیز قرار دارند و افزایش وزن خودش یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

با توجه به این دلایل، دکتر اوانز توصیه می کند اگر نگران دیابت هستید، مهم ترین کاری که می توانید بکنید، فعالیت جسمانی و ورزش است و البته این که وزن خود را همیشه متناسب نگه دارید.

هرگاه هم خواستید گوشت قرمز مصرف کنید، برش هایی را انتخاب کنید که چربی اشباع کمی دارد. لازم نیست از ترس دیابت نوع ۲ گوشت قرمز را کلا از برنامه غذایی خود حذف کنید، زیرا گوشت قرمز حاوی پروتئین فراوانی است و بیشترین مقدار آهن مورد نیاز بدن ما را نیز در خود جای داده است.

گوشت قرمز برای بدن لازم است. فقط مواظب باشید چربی اشباع زیادی نداشته باشد زیرا چربی اشباع نه تنها در گوشت قرمز، بلکه در هر ماده پروتئینی دیگری مانند انواع لبنیات نیز می تواند اثرات مخرب و در نهایت ابتلا به دیابت نوع ۲ را در پی داشته باشد.

منبع: پریونشن – ضمیمه سیب

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

غبغب

غبغب و چگونگی رهایی از آن

پوست و مو

لیفتینگ با نخ

لیفتینگ با نخ و همه چیز درباره آن

اطلاعات پزشکی

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: علائم، دلایل و درمان

زیبایی

ورزش دوران بارداری

آنچه باید در مورد تمرینات EMS بدانید

سلامت عمومی

نتایج آزمایش

چگونه آزمایش های خود را متوجه شویم؟

سلامت عمومی

آزمایش کلسترول

تفسیر نتایج آزمایش کلسترول

زیبایی

انجام جراحی زیبایی

هرآنچه که باید از جراحی زیبایی بدانید

زیبایی

انجام عمل ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی (تامی تاک) چیست؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *