سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

یک سوم کودکان ایرانی اضافه وزن دارند

وزارت بهداشت اعلام کرد: حدود ۲۵ میلیون ایرانی شامل ۶۱ درصد شهرنشینان و ۵۰ درصد روستانشینان بالای ۲۰ سال در ایران به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و حدود یک سوم کودکان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات بهداشتی – تغذیه‌ای در دنیا محسوب می‌شود که متأسفانه طی سال های اخیر در کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما در حال گسترش است و روند رو به رشدی دارد.اضافه وزن کودکان

بر اساس تحقیقات انجام شده، ۶۱ درصد شهرنشینان و ۵۰ درصد روستانشینان بالای ۲۰ سال در ایران به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند که در مجموع تعداد آنها به ۲۵ میلیون نفر می‌رسد.

طبق آمار انجمن تشخیص و درمان چاقی ایران، حدود ۳۰ درصد کودکان به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و از هر ۴ کودک ایرانی یک کودک به این مشکل دچار است.

نسرین علیزاده، کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به عوامل مؤثر در بروز چاقی اشاره کرد و گفت: عوامل ژنتیکی، محیطی، بیماریها، اختلالات عصبی – روانی و مصرف برخی داروها در بروز چاقی تأثیر بسزایی دارد.

وی گفت: سوخت و ساز پایین و تمایل زیاد بدن برای استفاده از کربوهیدراتها (مواد قندی) از دلایل ژنتیکی و ماشینی شدن زندگی و کاهش تحرک بدنی، استفاده از خودرو، آسانسور، پله برقی، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی، دستگاه های کنترل از راه دور و مصرف غذاهای آماده و فست فودها، سس های چرب نظیر سس مایونز، مواد قندی و شیرینی، شکلات و نوشابه‌های گازدار از دلایل محیطی مؤثر در بروز اضافه وزن و چاقی به شمار می رود.

وی عنوان کرد: کم کاری غده تیروئید، بیماری‌های استخوان و مفاصل، اختلال در هورمون های جنسی هم ممکن است تعادل متابولیکی بدن را بر هم بزند و مشکل چاقی را فراهم آورد. به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف داروهای ضد بارداری یا کورتون ها، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب که با ایجاد خواب آلودگی، بی تحرکی و کاهش مصرف انرژی همراه است باعث اضافه وزن و چاقی می شود.

وی اظهار کرد: چاقی، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی، سکته ها، بیماری دیابت و انواع سرطان را افزایش می دهد و زمینه بیماری هایی نظیر بیماری های کبد، سنگ کیسه صفرا، تخریب غضروف مفصلی و سایش مفصل ها را فراهم می کند.

وی تأکید کرد: کودکان و دانش آموزان باید از میان وعده های سالم و با ارزش غذایی نظیر میوه، سبزی، شیر، لقمه های خانگی (نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ)، انواع میوه ها و سبزی ها نظیر سیب، پرتقال، هلو، هویج، کاهو و خیار استفاده و از خوردن شیرینی و شکلات بیش از حد و چیپس و پفک و میان وعده های چرب به شدت خودداری کنند.

 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

حقایقی درباره هماتوم

حقایقی درباره هماتوم

اطلاعات پزشکی

واریس

درمان‌های جدید واریس

زیبایی

عمل لیپوماتیک

از لیپوماتیک بیشتر بدانید

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

اسکالپشور

نگاهی دقیق‌تر به ‌اسکالپشور

سلامت عمومی

علائم خال‌‌ها

خال‌ها را بهتر بشناسیم

اطلاعات پزشکی

علائم رینوفیما

رینوفیما چیست؟

اطلاعات پزشکی

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

هرآنچه که باید از توده‎ها و غدد لنفاوی بدانیم

پوست و مو

مشکلات مربوط به زیبایی

مشکلات زیبایی و نکاتی درباره آن

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *