سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

انواع زگیل و دلایل و درمان آنها

زگیل ها (Warts) زائده های پوستی هستند که برروی پوست بدن ظاهر شده و عامل تشکیل آنها ویروس پاپیلومای انسانی می باشد. بیشتر از ۶۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که بعضی از آنها باعث ایجاد زگیل برروی پوست می شود. ویروس پاپیلومای انسانی باعث رشد سریع سلول های پوستی برروی لایه ی بیرونی پوست می شود. در اکثر موارد، زگیل ها (common warts) برروی انگشتان، نزدیک ناخن ها و یا برروی دست ها ظاهر می شود. بعضی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی عامل بروز زگیل تناسلی هستند.

انواع زگیل

انواع زگیل ها

  • زگیل کف پا (Plantar warts) – این نوع از زگیلها عموما رنگ گوشت بدن و یا قهوه ای روشن بوده که همراه آنها رگ های خونی لخته شده (نقاط سیاه) نیز وجود دارد.
  • زگیل تناسلی(Genital warts) – این نوع زگیل ها در نواحی آلت تناسلی و مقعد ظاهر می شوند. این زگیلها شبیه زائده های کوچک رنگ گوشت یا صورتی و یا قرمز می باشند. این زگیل ها می توانند شبیه تکه های بسیار کوچک گل کلم بوده و یا آنقدر ریز باشند که دیده نشوند. این زگیلها عموما در خوشه های ۳ و ۴ تایی ظاهر شده و قادر به رشد و پخش سریع هستند. زگیلهای تناسلی عموما دردناک نبوده، هرچند می توانند باعث دردی معتدل، خونریزی و خارش گردند. عفونت HPV معمول ترین عفونت مقاربتی در آمریکای شمالی بوده و بعضی از انواع آن در خانم ها باعث سرطان دهانه رحم می شود.
  • زگیل های مسطح (Flat warts) – این نوع زگیلها در کودکان و نوجوانان شایع تر از بزرگسالان می باشد. زگیلهای مسطح نرم تر، صاف تر و کوچک تر از انواع دیگر زگیل بوده و عموما برروی صورت ظاهر می شوند. همچنین این زگیلها بر روی پاها، بخصوص در زنان ظاهر می شود.

زگیلها بدلیل ارتباط مستقیم با ویروس پاپیلومای انسانی که مسری است، بوجود می آیند. ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس فرد با فرد و یا تماس مستقیم با وسایل استفاده شده توسط فرد آلوده منتقل می شود. ویروس عامل زگیل تناسلی قادر به انتقال به سایر نقاط بدن نیز می باشد.

 

چه کسانی مبتلا به این عارضه می شوند؟

هر کسی ممکن است زگیل بگیرد اما بعضی از افراد نسبت به دیگران در خطر بیشتری برای آلودگی به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی می باشند. این افراد شامل:

  • کودکان و نوجوانان.
  • افرادی که ناخن خود را می جوند و یا ریشه ناخنشان را می کنند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

در کودکان زگیلها اغلب بدون درمان خاصی برطرف می شوند. متخصصان پوست میبایست زگیلی که درد دارد، کودک را اذیت می کند و یا سریعا رشد می نماید، درمان نمایند.

 

چه چیزی باعث این عارضه می شود؟

ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی باعث بوجود آمدن زگیلها می شود. زمانیکه خراش و یا زخم برروی پوست خود دارید، آلوده شدن به این ویروس راحت تر می باشد. همچنین زگیلها در نواحی ای از بدن که افراد اصلاح می کنند، شایع تر می باشد. امکان گسترش زگیلها از ناحیه ای از بدن به ناحیه ای دیگر وجود دارد.

زگیلها قادر به انتقال از فردی به فرد دیگر هستند. امکان گرفتن زگیل در نتیجه لمس زگیل دیگران وجود دارد. بعضی افراد از تماس با وسیله ی لمس شده توسط فرد مبتلا به زگیل همچون حوله وی ممکن است مبتلا به زگیل شوند. عموما چندماه طول می کشد که زگیلها به اندازه کافی برای اینکه بشود آنرا دید بزرگ شود.

 

درمان زگیل

زگیلها چگونه درمان می شوند؟

در اکثر موارد، زگیلهای روی پوست بی ضرر و بی خطر بوده و بدون درمان برطرف می شوند. بااینحال، زگیلهای تناسلی می بایست توسط پزش بررسی شوند. بعضی اوقات، زگیل بعد از درمان بازگشت کرده و بیشتر از یک نوع درمان برای نابودی آن لازم است. هرچند پزشکان اقدام به درمان سریع زگیلها می نمایند، اما بعضی از انواع زگیلها به چندین نوع و یا جلسه درمان برای درمان کامل نیاز دارند. این درمان ها شامل:

  • منجمد کردن – در این نوع درمان، پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می نماید. در این درمان تاولی دور زگیل ظاهر شده و حدود یک هفته بعد از آن زگیلها می افتند.
  • کانتاریدین – در این نوع درمان، پزشک نوعی عصاره خاص از blister beetle را جدا کرده و برروی زگیل می گذارد. بعد از گذاشتن کانتاریدان، ناحیه را با باند می پوشانند. تاول ناشی از عصاره پوست روی زگیلها را برداشته و در نتیجه پزشک قادر به برداشتن بخش مرده زگیلها می باشد.
  • سایر داروها – این داروها شامل بلئوسمین، که دارویی تزریقی است بوده و داخل زگیلها تزریق می شود تا ویروس را بکشد و آلدارا دارویی که برای ایمن درمانی (immunotherapy) استفاده می شود و به شکل کرم موجود است نیز از دیگر این داروهاست. هرچند آلدرادا برای درمان زگیل تناسلی استفاده می شود، اما در انواع دیگر زگیلها نیز موفقیتی نسبی داشته است.
  • جراحی جزئی – زمانیکه زگیل ها با روش های دیگر درمان نشدند، از جراحی برای برداشتن زگیل استفاده می شود. ریشه زگیل با استفاده از سوزن الکتریکی یا کرایوسورجری (منجمد کردن عمیق) نابود می شود.
  • جراحی لیزری – در این روش از تشعشع قوی نور برای سوزاندن و نابود کردن بافت زگیل استفاده می شود.

 

درمان خانگی زگیلها

روش درمان خانگی زگیلها شامل:

استفاده از اسید سالسیلیک – شما در خانه و با گذاشتن اسید سالسیلیک برروی زگیل خود قادر به درمان آن هستید. این دارو بدون نیاز به نسخه قابل ارائه است. این نوع اسید در انواع مختلف همچون ژل، محلول و یا ضماد موجود می باشد. شما باید هرروز این اسید را برروی زگیلها بگذارید. قبل از مالیدن اسید سالسیلیک زگیلها را با آب گرم خیس نمایید. اسید سالسیلیک بطور نادر می تواند باعث درد شود. اگر زگیلها و اطراف آنها شروع به خشک شدن کرد، برای مدتی کوتاه دست از درمان بکشید. اغلب نیاز به چندین هفته درمان برای گرفتن نتیجه وجود دارد، حتی اگر در مدت درمان دست از درمان نکشید.

در شرایط زیر میبایست به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید:

  • شک به اینکه زائده زگیل نباشد
  • زگیل برروی صورت و یا نواحی جنسی
  • تعداد زیادی زگیل
  • سیستم ایمنی ضعیف شده
  • دیابت – هیچگاه در صورت ابتلا به دیابت اقدام به برداشتن زگیل های روی پای خود نکنید چراکه سوزاندن و یا زخم کردن پا در افراد دیابتی می تواند آسیبی همیشگی به اعصاب پا برساند.

 

پیشگیری از ابتلا به این عارضه

اگر هم اکنون مبتلا به زگیل هستید، با ورنرفتن با آنها و ناخنک نزدن به آنها می توانید جلوی گسترش شان به سایر نقاط بدن را بگیرید. پوشیدن زگیلها با باند هم گزینه بدی نیست. بعلاوه، دستهایتان را تا آنجا که می توانید خشک نگهدارید، چراکه کنترل زگیلها در محیط های مرطوب سخت تر می باشد. هیچگاه نباید ناحیه ای که زگیل در آن است را شانه کرده، برس کشیده و یا اصلاح نمایید چراکه باعث انتقال آن به سایر قسمت ها می شود. دست هایتان را بخوبی بعد از لمس زگیلها بشویید.

برای پیشگیری از ابتلا به زگیلهای تناسلی، قدم های زیر نیز مفید می باشد:

  • استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی
  • رابطه جنسی مشروع و اجتناب از رابطه جنسی پرخطر
  • اجتناب از رابطه جنسی با هر کسی که نشانه های قابل دیدن زگیل تناسلی دارد.

 

منابع

  • aad
  • aad.org
  • webmd

منبع تصاویر 

  • mompamper
  • usdermatologypartners
  • cmdpharmaltd

 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

زیبایی

از بین رفتن حجم لب‌ها

با نازکی لب‌ چه کنیم؟

اطلاعات پزشکی

علائم رینوفیما

رینوفیما چیست؟

زیبایی

غبغب

غبغب و چگونگی رهایی از آن

پوست و مو

لیفتینگ با نخ

لیفتینگ با نخ و همه چیز درباره آن

پوست و مو

کاهش چین ‌و چروک‌‌ پیشانی

چگونه می‌توان از چین ‌و چروک‌ پیشانی خلاص شد؟

اطلاعات پزشکی

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: علائم، دلایل و درمان

اطلاعات پزشکی

عوامل پرخطر زگیل

هرآنچه که باید از زگیل بدانیم

پوست و مو

محصولاتی مناسب برای مراقبت از پوست صورت

حقایقی پیرامون مراقبت از پوست صورت

پوست و مو

درمان آکنه

آکنه چگونه درمان می‌شود؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ریحانه گفت:

    سلام من یه دختر ۱۳ ساله هستم رویه دوتا پاهام زگیل دراومده ک اون هارو لیزر کردم سوزاندم الان بعد از مدت ها سه انگشت از دستم زگیل در آوردن باز رفتم لیزر شون کردم الان باز دوتا ازش دراومده به نظرتون چیکار کنم باز برم لیزر کنم

  2. سوگل گفت:

    سلام من زگیل رو بینیم و روی دستم داشتم طوری بود که وقتی رفتم دکتر از دستگا استفاده کرد گفت وقتی این دستگا خریدم بهم گفتن اصن نیازی نیس تااین درجه بالا استفاده شه در صورتی ک واس من استفاده شد خلاصه واسم ور داشت اما بازم درست نشد و در اومدن بزرگترم شدن هر راهی بگید رفتم‌فایده نداشت ی روز با ناخون گیر ورشون داشتم درد داشت ولی تحمل کردم و پیاز گزاشم روشون هر شب تا یه هفته اینکارو میکردم تااینکه الان کاملا از بین رفتن . امیدوارم ب دردتون بخوره.

  3. محمد گفت:

    سلام من ۸ زگيل زده بود رو انگشتايه دستم پيش ناخونام دو سال رو دستام بودن اصلا خجالت ميکشيدم ميرفتم بيرون دستامو دو جيبم ميزاشتم رفتم يه دکتري قطره داده خوب نشدم رفتم يه دکتر ديگه خواستم گريه کنم ديگه خسته شده بودم گفتم بسوزونشون راحت بشم گفت نه يه داروم ميدم بهت شک نکن ميرن ويروسشم از بدنت ميکنه بيرون بنده خدا راست ميگفت اسم دارو کلومک بود ايرانيه قمتشم فکر ميکنم ۳۰ تومان باشه نوع هاي مشابهش هست خارجي اما فقط بگيد قطره کلومک ميخوام واسه زگيگيل ايراني باشه شيش تيرست رنگش ميزدم بعد چند ذوز سوز ميداد ديگه روزي چند بار ازش ميزدم رفتن الانم ۸ميگذره خداروشکر ديگه در نيوردم تازه ديدم ميسوزونه يه ميخ چه هم داشتم يه اونم ميزدم بعضي وقتا اونم سوزوند رفت اميدوارم تونسته باشم کمک دوستاي خوبم بکنم که ديگه از اين مثله رنج نبرن

  4. امیر حسینی گفت:

    عرض سلام و وقت بخیر.
    پسری ۲۴ ساله هستم .سه ماه پیش رابطه جنسی دهانی داشتم .حدود یک ماهه که برجستگی های کوچکی در دو کناره قسمت جلویی زبانم به وجود آومده که فاقد هرگونه درد هستند. به متخصص عفونی و بیماری های دهان مراجعه کردم گفتند که زگیل نیست و داروهای نستاتین و دیفن هیدرامین رو تجویز کردند اما تغییری در شکل و اندازه یا تعداد برجستگی ها رخ نداده .کسی که باهاش رابطه داشتم سکس ورکر بوده و من چیزی مثل زگیل مشاهده نکردم. به نظرتون بیماری من که برطرف نمیشه hpv هستش؟
    ممنون

  5. امیر حسینی گفت:

    عرض سلام و وقت بخیر.
    پسری ۲۴ ساله هستم .سه ماه پیش رابطه جنسی دهانی داشتم .حدود یک ماهه که برجستگی های کوچکی در دو کناره قسمت جلویی زبانم به وجود آومده که فاقد هرگونه درد هستند. به متخصص عفونی و بیماری های دهان مراجعه کردم گفتند که زگیل نیست و داروهای نستاتین و دیفن هیدرامین رو تجویز کردند اما تغییری در شکل و اندازه یا تعداد برجستگی ها رخ نداده .کسی که باهاش رابطه داشتم سکس ورکر بوده و من چیزی مثل زگیل مشاهده نکردم. به نظرتون بیماری من که برطرف نمیشه hpv هستش؟
    ممنون

  6. هادی گفت:

    سلام ببخشید من روی الت تناسلیم ی زایده در اومده بود که شک کردم زگیل باشه با فشار دادن بدون درد ترکید و معلوم شد در اون خون جمع شده بود اندازه ی ماش هرچه تو عکسا دیدم شبیه اون نبود اما کمی مایل به سیاه غیر اون ی دونه خیلی ریزم بود که با فشار دادن ازش خون خارج شد مدت ده ماه که رابطه جنسی نداشتم ودر معرض الودگیم نبودم میشه منو راهنمایی کنید با تشکر

  7. ندا گفت:

    سلام من چندماهیه که پشت سرم ی حالت گوشت اضافه ریز دراومده که قبلا ریزتربود دستکاریش کردم الان درشت ترشده یکم؛خیلی میترسم که بیماری بدی نباشه؛ از لحاظ شکلی که شبیه زگیله ولی گوشت خیلی نرمه و درد هم نداره؛ نمیدونم زگیل هستش یانه؛لطفا راهنماییم کنین خیلی نگرانم؛اولینباره که اینطورشدم

    1. ندا گفت:

      راستی اینم بگم که رنگش قرمزه؛مث ی جوش یا زگیل قرمز

  8. رویا گفت:

    سلام منم زگیل در اورده بودم روی دستم زده بود بچه که بودیم مادر بزرگم زگیل های گوشتی زیاد میزد و ما اونارو با نخ میبستیم و بعد از چند روز خشک میشد و میفتاد من هم با نخ دورشو بستم و روش خشک شد افتاد….سه روز با نخ بستم و هر ۱۲ساعت نخ رو عوض کردم

  9. سوال گفت:

    سلام ببخشید من درآلات تناسلی ام چیزی مشابه جوش های کوچک یا زائده گوشتی هست ممکنه زگیل باشه؟اخه من رابطه جنسی نداشتم….واینکه ممکنه اگه زگیل تناسلی باشه از راهی غیر تماس جنسی انتقال پیدا کرده باشه اخه روی دستم هم زگیل دراوردم؟؟؟؟

  10. kimia گفت:

    سلام,دوستان حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید,شریکه رابطه جنسی دایمی داشته باشید,اگر برایه اولین بار دارین باکسی رابطه جنسی برقرار میکنین,حتما از کاندوم استفاده کنین تاخوب بشناسینش ومتوجه بشین که پرخطر هست یانه,حتی اگر مشکوک هستین,بپرسین وپیگیر شین که تسته اچ ای وی دادی,واکسنه هپاتیت زدی,اخرین بار زدی کی بود,یادمون باشه برای جواب دادن به این سوالها چه به خودمون ودیگران هرچه زود تر اقدام کنیم. کارته سلامت میدونین چیه?شنیدین اسمشو?جایی میخوندم زگیلهای تناسلی از رابطه جنسی غیر ایمن بوجود میاد.شروعه الوده شدن به اچ ای وی با تبخاله,یادتون باشه اچ ای وی با اچ پی وی فرق میکنه,هیچ ربطی به هم نداره.اما یه گرم پیشگیری بهتر از صدگرم درمانه.من هم کفه دستم دونه های بیرنگ میزنه,دو ساله پیش لایه انگشته دسته چپم سه تا دونه بود جالب اینه که با مصرف مایعه دستشویی,تاید,مایع ضرفشویی بدترمیشه.با دوستی اشنا شدم از کسی صحبت میکرد که مشکله منو داشت وخوب شده بود.حین حرفاش از اچ پی وی گفت,اقا منم تا صبح نخوابیدم….اچ پی وی اچ ای وی نیست.من ۲۷ ساله پیش مردمانی دیدم که زگیل رویه بدنو دست وپاشون بود.الانم زنده هستن ودارن زندگی میکنن.مواظبه سلامتیتون باشید.دوستون دارم همینجوری,هرجوری,اینجوری,اونجوری.

  11. یاسی گفت:

    سلام روی لب و دست های پسر عموی ۱۰ساله ام زگیل های ظاهر شده.چگونه ان ها را برطرف کنیم

  12. مادر گفت:

    سلام،دختر۴ساله من از۳ماهگی روی گردن وزیربغل وپشت پلکهاوروی گونه هاش لکه های ریزکه به مروربرجسته وپررنگ شدن زده چندباردکتربردم ولی تشخیص ندادن چیه،احتمال دادن زگیل مسطح باشه ،راه تشخیص قطعی ودرمانش چیه؟
    لطفاراهنماییم کنید،ممنون

  13. Hanieh گفت:

    سلام من خودم تا يك هفته ى پيش زگيل داشتم روى دستام پر شده بود واين زگيل ها سه سال بود كه روى دست من بودند و من به دكتر مراجعه كردم و گفت بايد بسوزونى إز ان جا كه من ميترسيدم كه ١٣تا زگيل رو بسوزونم نرفتم تا اينكه يكى إز دوستاى من گفت نمك و ابليمو بزن خوب ميشه بله خيلى مسخره به نظر ميرسه ولى من نتيجه رو ديدم و الان يك هفتس كه ديگه إز زگيل خبرى نيست
    نمك و ابليمورو شوخى نگيريد نمك و ابليمو پوست زگيل رو خشك ميكنه و شما ميتونيد بادست اون رو بكنيد و از شرش خلاص شويد

    1. محسن گفت:

      نمک ولیموچجوری استفاده کردی روی دست منم زگیل دراومده؟

      1. kimia گفت:

        سلام اقا محسن,درمان شدید?

    2. kimia گفت:

      سلام,هانیه جان شماخوب شدی?

  14. akbar گفت:

    باسلام دقیقاروی آلت تناسلی من چندوقتی هست زگیل زده که نمیدانم برای درمان آن چکارکنم راهنمایی کنید

  15. ناشناس گفت:

    فقط دود عنبر نسارا زگیل رو خوب میکنه نه روش سوزوندن دکترا

  16. امین گفت:

    سلام دقیقا پای آلت تناسلی من چند تا دونه ریز زده که حدسم اینه زگیل باشن، خب اگر زگیل باشن و اینجوری شما فرمودین، من اگر برای اصلاح موهای اطراف آلت از تیغ استفاده کنم بالاخره زگیلها زخم میشوند و بیشتر میشن. من باید چکار کنم که زگیلها افزایش پیدا نکنن.

  17. جمیل گفت:

    سلام درگردن چند تا زگیل سیاه درآمده ونگرانم کرده .لطفا راهنمایی کنید. ممنون

  18. حمید گفت:

    با عرض سلام، مطالب خیلی با ارزشی بود،نهایت تشکر را دارم.

  19. karim گفت:

    باسلام ووقت بخیر مطالبها بسیار ارزشمند بوده ممنوتان هستم

  20. DR .mina panahi shahneshin گفت:

    سلام مطالب بسیارجامع وکاملی هستند.ممنونم.