سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

لکنت زبان و راه های درمان آن

درمان لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان با هم قدری تفاوت دارد . بدین معنی که لکنت زبان کودک را فقط با تدبیر معلم پرحوصله ، تعلیم متوالی ، و گفتار درمانی می توان بهبود بخشید . مادر و پدر هم بعنوان کمک ، در تعلیم کودک خود بسیار نقش دارند .

لکنت زبان

درمان لکنت زبان چگونه است ؟

اولین نکته ، دلسوزی نکردن است زیرا با این عمل اعتماد به نفس فرزندمان را سلب کرده ایم . برخورد آرام و عادی ، دیگر شرط مهم روش درمانی لکنت فرزند شماست .

آرام و شمرده صحبت کردن همیشه تمرین کارآمدی ست و دوری از موقعیت های پُرتنش و پُر استرس نیز ضروری ست . کودک شما باید بدون اینکه بخاطر او بیاورند که لکنت زبان دارد ، کلام صحیح را ، ابتدا در ذهنش نظم دهد و سپس بیان کند . در بیرون از منزل باید با دوستانش ارتباط بگیرد و حتی در گفتگوها ، اول از همه شروع کند .

در دوران درمان باید احساسات محبت آمیز نسبت به کودک ابراز داشت و از هرگونه عصبانیت و امثال آن پرهیز کرد . دقت کنید در زمان تمرین با فرزندتان ، حتی برای مثال هم ادای او را درنیاورید و با لکنت صحبت نکنید .

در اشخاص بزرگ درمان قدری از این مشکل تر است … در درمان لفظی ، باید دقت کرد که شخص طرز درست نفس کشیدن را بیاموزد و پس از ابراز هر کلمه ، نفسش را بیهوده حبس نکند .

با شماره های ملایم و پشت سر هم تنفس ناکافی و بیجا را بصورت عادی و صحیح درآورد و در این حال آموختن اشعار و حفظ کردن شعرها و حتی وادار کردن شخص به سخنرانی در خلوت و آن هم با صدای بلند کمک موثری به درمان می کند .

لازمست توجه داشته باشیم که اگر لکنت زبان بعلت ترس و وحشت ، یا ناراحتی های روانی ایجاد شده باشد در اینصورت درمان روانی لازم دارد و روانشناس با معاینه و رسیدگی خود ریشه ناراحتی را کشف و آن را از بین خواهد برد .

 

 

لکنت کودک

لکنت زبان چگونه شروع می شود ؟

معمولاً کودکان روزهای اول که زبان باز می کنند ، لکنت زبان مخصوص دارند و در حرف زدن تردید می کنند و یا گفتارشان کمی طولانی تر است و زمانی این حالت در آنها باقی خواهد ماند که احساس کنند کلامشان از طرف والدین و دیگر اعضاء قطع می شود .

این نوع لکنت زبان ، بیماری نیست و خود به تدریج با فراگرفتن کلمات زیادتر رو به بهبود می رود ولی آنچه را که لکنت زبان واقعی باید نام گذاشت ، لکنت زبانی است که در سنین بالاتر و در دوران مدرسه یعنی ۶ تا ۱۰ سالگی پیدا می شود و کودک را آزار می دهد .

کودکی ۶ تا ۷ ساله را در نظر آورید که هنگام سخن گفتن سرخ و کبود می شود و با جدیت کامل سعی می کند مطلب خود را بفهماند و

حرفش را بزند ولی کلامی از دهانش خارج نمی شود و کم کم از حال خود عصبانی می شود و به کلی از گفتار باز می ماند .

کودک دیگر هنگام حرف زدن کلمات را ادا می کند ولی روی بعضی کلمات فشار بیشتری می آورد و بعضی سیلاب ها را نمی تواند به راحتی ادا کند و این هر دو حال برای کودک آزار دهنده است .

به گفته کارشناسان ، لکنت زبان در پسران بیش از دختران است . در سنین مدرسه معمولاً فراوان تر است ولی گاهی دیده شده است که در سنین بالاتر یعنی ۱۶ ، ۱۷ سالگی نیز پیدا می شود .

عصبانیت ، ترس ، وحشت و غم و اندوه ، ممکن است لکنت زبان را شدت دهند و شاید بلعکس خشم و غضب موقتاً سبب از بین رفتن آن شود به طوری که گویی کودک لکنت زبانش را فراموش می کند .

خواندن یک تصنیف دلخواه ، و یا بازگو کردن یک شعر یا قصه مورد نظر ، موقتاً لکنت زبان را از یاد می برد ولی در همین حال اگر کودک را عصبانی کنند یا کلامش را قطع کنند دوباره دچار لکنت می شود .

 

ارتباط کلامی

آیا لکنت زبان ارثی است ؟

خیلی ها تصور می کنند لکنت زبان ارثی است ، یعنی از مادر و پدری که یکی … یا هر دو ، لکنت زبان دارند کودک با این عارضه به وجود می آید اما این طور نیست و اگر واقعاً کودکی را که از والدین دارای لکنت زبان به وجود آمده ، از همان بدو تولد از آنها جدا سازیم و در محیط مناسب بزرگ کنیم به هیچ وجه لکنت زبان نخواهد داشت .

همچنین اگر فرزندی ، تحت نظر والدین گاهی لکنت زبان داشته ، فقط به علت تقلیدی بوده است که از آنها می کرده و با صحبت و تمرین بر طرف خواهد شد .

بعضی دیگر به اشتباه تصور کرده اند که کودکانی که دارای لکنت زبان هستد عارضه ای مخصوص در مغز دارند که بدان دلیل گرفتار لکنت زبان می شوند ، در صورتیکه این مطلب نیز به هیچ وجه صحت ندارد زیرا همه کودکان دارای لکنت زبان ، در تمام مدت عمر با این عارضه باقی نمی مانند و اغلب در سنین رشد و بلوغ که وارد دوره جدید زندگی می شوند با روش های خود درمانی ، اصلاح تنفس و دارو درمانی به تدریج رو به بهبود می روند .

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • کتابخانه راستینه
  • منبع تصاویر speechbuddy , childrens-ent-london , ssmpmanual , stutteringhomepage , huffingtonpost

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

پوست و مو

مشکلات مربوط به زیبایی

مشکلات زیبایی و نکاتی درباره آن

پوست و مو

کاهش چین ‌و چروک‌‌ پیشانی

چگونه می‌توان از چین ‌و چروک‌ پیشانی خلاص شد؟

پوست و مو

جراحی لیفتینگ صورت

آنچه باید درباره لیفتینگ صورت بدانید

پوست و مو

مزایای مراجعه به متخصص پوست

آنالیز صورت و تمام نکات مربوط به آن

سلامت عمومی

آنالیز حرفه‌ای پوست

آنالیز پوست چقدر مهم است؟

پوست و مو

خط اخم

چگونه از شر خط اخم خلاص شویم؟

اطلاعات پزشکی

بیماری لوپوس

بیماری لوپوس را جدی بگیرید

سلامت عمومی

سطح ایده آل قند خون

سطح ایده آل قند خون چه مقدار است؟

اطلاعات دارویی

نحوه عملکرد سولفات منیزیم

هرآنچه که باید درباره سولفات منیزیم بدانیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فرهاد گفت:

    سلام
    مطلب جالبیه
    ممنونم

  2. عرفان گفت:

    سلام من عرفان هستم ۱۵ساله و کلنت زبان شدیدی دارم و نمی تونم صحبت کنم.
    می خواستم بپرسم برای رفعش عمل جراحی هست یا نه؟
    اگه نیست به طور طبیعی چطور خودم را درمان کنم

  3. زهرا گفت:

    مرسی بابت مطالب خوبتون عالی بودش
    من ۱۶سالمه مشکلی ک دارم اینه خیلی خیلی تند صحبت میکنم یعنی فقط خانواده فامیل های نزدیکم متوجه میشن خیلی سعی کردم ک درستش کنم ولی بازم نشد مثلن وقتی میخوام با کسی صحبت کنم به هزار بدبختی کلماتو شمرده شمرده میتونم بگم من خیلیم کتاب میخونم ولی هیچ تاثیری نداره فکر نمیکنم به لنکت زبون ربطی داشته باشه ولی شما توصیه ای چیزی ندارید