سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

روی ماه خداوند را ببوس

روزهای بچگی هنوز جلوی چشممونه ، روزهایی که به عشق گرفتن روزه ، نصف شب از خواب بلند می شدیم و با چشم های خواب آلود ، به بابا و مامان نگاه می کردیم که سحری رو حاضر می کنند . اون روزها هنوز یادمونه . روزهایِ روزه های کله گنجشکی که ظهر به اصرار مامان چیزی می خوردیم و حسرت روزه گرفتن تا افطار به دلمون می موند . 

یادش بخیر اگه یه شب از خواب بلندمون نمی کردن ، صبح با گریه بیدار می شدیم و اگه یادمون می رفت و در طول روز چیزی می خوردیم ، کلی غصه مون می شد و زیر بار حرف مامان و بابا که می گفتن روزت باطل نشده هم ، نمی رفتیم . چه قدر دلمون می خواست زودتر بزرگ بشیم و بتونیم مانند همه ی بزرگترها روزه ی کامل بگیریم . بعدش ما بزرگ شدیم . هنوز اولین روزهایی رو که با عشق روزه مون رو تا اذان مغرب نگه می داشتیم ، یادمون نمی ره . یادمون نمی ره روزهایی را که امتحان مدرسه داشتیم و زبون روزه با دعای مامان می رفتیم سر جلسه . چه روزهایی بود ، چه سال هایی بود .

ماه رمضان

شاید الان به خاطر همین خاطره هاست که وقتی نزدیک ماه مبارک رمضون می شیم دلمون هوایی می شه . تو همه ی اون روزهای بلند تابستون یا بعد از ظهر های کوتاه زمستون . اما فقط به خاطر این ها نیست . به خاطر شلوغی عصرهای ماه مبارک هم هست که به شتاب مردم تو خیابون ها نگاه می کنیم و از عشق این همه دوست و محب خدا ، حالمون بهتر می شه . به خاطر افطاری دادن های دورهمی و افطاری خوردن های دورهمی و به خاطر صدای ربّنا که وقت غروب تو کوچه ها می پیچه . به خاطر همه ی این چیزهاست که وقتی ماه مبارک رمضون می رسه ، دلمون دوباره خدایی می شه . یک ماه عبادت و راز و نیاز که انگار ، دوباره آدم توش متولد می شه . دوباره زنده می شه ، اما کاش فقط این یک ماه نبود . همه ی این حال و هوا ، این پاکی و سبکی ، کاش در پایان ماه رمضان تمام نمی شد . کاش همه ی این دوازده ماه ، زبان و نگاهمان را نگه می داشتیم . حالا هم ماه مبارک شروع شده . با یک عالمه دعا که باید بخوانیم . با یک عالمه راز و نیاز که برای شب های قدر نگه داشته ایم . با دلی که برای رسیدنش بی تاب است . خوبه حالا که ضیافت خدا آغاز شده ، به بهترین شکل از اون بهره مند بشیم .

روزه داران

همراهان روزه دار بخوانند

متخصّصان تغذیه به روزه داران گرامی توصیه می کنند که در زمان افطار و سحر از خوردن بیش از حدّ چای و زولبیا و بامیه خودداری کنند .

خوردن بیش از اندازه چای در وقت سحر ، با این پیش فرض که از تشنگی جلوگیری می کند ، مبنای علمی ندارد ، و چه بسا که موجب تشنگی بیشتر هم بشود .

بعضی از افراد فکر می کنند ، زولبیا و بامیه بخاطر شیرینی که دارند ، انرژی روز را تأمین می کند ، در حالیکه خوردن شیرینی از عوامل احساس گرسنگی بیشتر است .

برای جلوگیری از تشنگی ٬ استفاده از میوه ها و سبزی ها در طول فاصله افطار تا سحر روز بعد توصیه می شود .

ضمنا آب ولرم بهترین گزینه برای باز کردن روزه است .

اتتقال خون

پایگاه های ثابت و سیّار انتقال خون

هر سال در ماه مبارک رمضان ٬ پایگاه های ثابت و سیار انتقال خون تا پایان شب آماده پذیرایی و پاسخگویی به داوطلبان اهدای خون هستند و هموطنان عزیز می توانند ضمن برخورداری از اجر معنوی ٬ از فواید سلامت بخشِ اهدای خون نیز بهره مند شوند بعلاوه اینکه می توانند بعضی از آزمایش های طبّی را از همین طریق انجام دهند .

کارشناسان می گویند : بهتر است اوایل صبح پس از صَرفِ وعده سحری حداکثر تا ساعت ۱۱ صبح به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنید تا احتمال بروز ضعف و بیحالی به حداقل برسد . همچنین به داوطلبان اهدای خون توصیه می شود در روزهای قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر ٬ بیشتر آب بنوشند .

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • کتابخانه راستینه
  • منبع تصاویر futureislam , yjc , ۱pezeshk

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

تالاسمی چیست؟ علل، علائم و تشخیص تالاسمی

اطلاعات پزشکی

مالاریا

مالاریا چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

تغذیه و سلامتی

خرما 

راجع به خرما چه می دانید؟ خواص خرما

اخبار

انتقال خون

آیا مصرف خون قدیمی در انتقال خون مناسب است؟

اختصاصی

بیوپسی مغز استخوان

سرطان سلول های پلاسما چیست ؟علائم، تشخیص و درمان آن

اختصاصی

ویروس زیکا

نکاتی که باید در مورد ویروس زیکا بدانید

تغذیه و سلامتی

توصیه غذایی به روزه داران برای جبران کم آبی بدن

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *