سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

چرا نوزادی چاق یا لاغر به دنیا می‌آید؟

سلامتی خانم باردار می‌تواند بر وزن، اندازه و سلامتی نوزاد تاثیر بگذارد. به همین دلیل مادران باردار به مواد خوراکی که مصرف می‌کنند باید دقت داشته باشند و از مصرف الکل، غذاهای چرب، پرنمک، پرشکر، نوشیدنی‌های گازدار و دارو بدون مشورت با پزشک جلوگیری کنند.

d75e4d2b-fab1-4a8f-8103-37103f72f04eمطالعه‌ای جدید نشان داده است که تاثیری که مادر بر جنین و سلامتی او می‌گذارد فراتر از آنچه است که مادر می‌نوشد یا مصرف می‌کند و عوامل بسیاری همچون وزن، فشار خون و سطح گلوکز مادر می‌تواند سبب شود جنین در هنگام تولد دچار کم‌وزنی یا اضافه وزن شود.

گفتنی است که اضافه وزن یا کمبود وزن جنین هنگام تولد می‌تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها همچون دیابت نوع دو را در طول زندگی آینده آن‌ها افزایش دهد. در مطالعه‌ای که بر روی بیش از ۳۰ هزار مادر و نوزادشان انجام شد، نشان داد که شاخص توده بدنی مادران، فشار خون، سطح گلوکز و وزن آن‌ها می‌تواند به میزان زیادی سلامتی نوزادان آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
در این تحقیق نشان داده شد که فشار خون بالا در زنان باردار سبب به دنیا آوردن نوزادانی کم‌وزن می‌شود. این در حالی است که مادران چاق یا دارای اضافه وزن یا دارای سطح گلوکز سبب به دنیا آوردن نوزادانی چاق یا دارای اضافه وزن می‌شوند.
منابع
  • MedicalDaily
  • باشگاه خبرنگاران جوان

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *