سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

کبد چرب در کمین افراد کم‌تحرک

یک فوق تخصص کبد وگوارش گفت: افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند و ساعات بیشتری را در پشت میز می‌گذرانند بیشتر در معرض خطر کبد چرب هستند چرا که فعالیت کمتر در تشدید این بیماری موثر است.

دکتر مرتضی نظریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، با بیان این مطلب اظهار کرد: تجمع بیش از حد چربی در کبد، گاه باعث اختلال در فعالیت طبیعی بافت کبد می‌شود که می‌تواند سیر پیشرونده داشته و با آسیب تدریجی همراه باشد.

وی افزود: اگرچه هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد این بیماری ارتباط نزدیکی با برخی بیماری‌های متابولیک از جمله چاقی، افزایش کلسترول، تری گلیسیرید خون و دیابت دارد. در درمان کبد چرب، کنترل این بیماری‌های زمینه‌ای بسیار موثر است. مصرف زیاد انرژی باعث خواهد شد کبد نتواند سوخت وساز طبیعی را انجام دهد و در نتیجه انرژی اضافی به صورت چربی در کبد ذخیره می‌شود.

نظریان درباره علت این بیماری، گفت: این بیماری اغلب افراد را در سنین میانسالی مبتلا می‌کند. اکثر بیماران از افزایش وزن و چاقی به ویژه چاقی شکمی رنج می‌برند. همچنین می‌توانند دچار افزایش چربی‌های خون بوده و یا از مبتلایان به دیابت باشند. هرچند که در سال‌های اخیر شیوع چاقی و بیماری‌های متابولیک در جوانان افزایش قابل توجهی یافته است، جوانانی که با چاقی و بیماری کبد چرب به پزشک مراجعه می‌کنند، کم نیستند.

این متخصص داخلی درباره علائم شیوع این بیماری گفت: از آنجا که این بیماری سیر پیشرونده دارد می تواند در مراحل اولیه بدون علامت باشد تا زمانی که تاثیرات منفی بر عملکرد کبد ایجاد نماید. در آن زمان علائمی از قبیل احساس ضعف، خستگی و کاهش وزن بروز می کند. با توجه به شیوه زندگی اعم از نوع تغذیه و فعالیت بدنی، شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه به ویژه در جامعه شهری افزایش چشمگیری داشته است. شیوع بیماری کبد چرب با افزایش سن، سیر صعودی می‌یابد. این بیماری در مردان دو برابر زنان است که با افزایش سن، میزان شیوع در زنان به مردان نزدیک می‌شود.

این فوق تخصص کبد و گوارش با اشاره به نکاتی برای کنترل این بیماری، عنوان کرد: کم کردن وزن، انتخاب رژیم غذایی سالم، انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم، کنترل بیماری‌های زمینه‌ای متابولیک، محافظت کبد از عوامل خطر باعث می‌شوند در بهبودی تاثیر بسزایی داشته باشد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که مصرف الکل خود باعث ایجاد این بیماری می‌شود.

نظریان درباره نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری وغذاهای مفید و مضر برای این بیماری گفت: افراد باید رژیم غذایی سالم با مصرف بالای میوه، سبزی، غلات سبوس‌دار و چربی‌های مفید را انتخاب کنند. جلوگیری از افزایش وزن به ویژه چاقی شکمی، داشتن رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی به حفظ وزن سالم کمک می‌کند.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

واریس

درمان‌های جدید واریس

زیبایی

انجام لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می‌کند؟

زیبایی

عمل لیپوماتیک

از لیپوماتیک بیشتر بدانید

زیبایی

فرآیند کویتیشن اولتراسوند

آیا کویتیشن اولتراسوند در از بین‎ بردن چربی مؤثر است؟

تغذیه و سلامتی

کاهش سریع وزن

کاهش سریع وزن

پوست و مو

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی در کاهش سلولیت

درمان سلولیت با شاک‌ویو‌‌تراپی

تغذیه و سلامتی

رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین

رژیم‌هایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *