سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

افزایش ۴۰ درصدی هزینه ذخیره خون بند ناف در رویان

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت:‌ به علت افزایش نرخ ارز و نیاز به واردات مواد نگهدارنده، هزینه ذخیره‌سازی خون بند ناف در بانک رویان از ۹۵۰ هزار تومان سال گذشته طی دو نوبت به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

مرتضی ضرابی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس،‌افزود:‌ با پیشرفت علم پزشکی، ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان که جزو سلولهای بنیادی است و برای درمان بسیاری از بیماریهای بدخیم مانند تالاسمی، بیماریهای خونی، برخی سرطانها و نقص سیستم ایمنی childبدن،‌کاربرد دارد،کاربردی شده است.

وی گفت: به این ترتیب سلولهای بنیادی خون بند ناف که در گذشته به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد امروزه و طی سالهای اخیر در بانکهای خون بند ناف ذخیره سازی می‌شود تا در آینده برای درمان بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‏یاخته‏های رویان ادامه داد:‌ از سال ۱۳۸۴ ذخیره سازی خون بند ناف در موسسه رویان جهاد دانشگاهی آغاز شده است و هم اکنون یک بانک عمومی و یک بانک خصوصی برای نگهداری این ماده ارزشمند ایجاد شده است.

وی گفت: در بانک خون بند ناف عمومی از خانواده‌هایی که در آستانه تولد نوزادشان هستند،درخواست می‌شود که به جای دور انداختن خون بند ناف نوزادنشان آن را به بانک خون بند ناف عمومی رویان اهدا کنند تا در آینده از آن برای درمان بیماران نیازمند استفاده شود و برای این کار هیچ هزینه‌ای از آنها دریافت نمی‌شود.

ضرابی افزود: اما در بانک خون بند ناف خصوصی خانواده‌ها می‌توانند خون بندناف نوزاد را برای خود نوزادشان ذخیره کنند تا در آینده در صورت لزوم برای درمان بیماری او استفاده شود که ارائه این خدمت نیازمند صرفه هزینه است.

وی اضافه کرد: هزینه ذخیره‌سازی خون بند ناف در بانک خصوصی سال گذشته در چنین ماههایی ۹۵۰ هزار تومان بود اما سال گذشته به علت گران شدن نرخ ارز یکبار گران شد و به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و امسال نیز یکبار دیگر گران شد و اکنون به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

ضرابی گفت:‌ ۶۰ درصد هزینه ذخیره سازی خون بند ناف ناشی از واردات مواد نگهدارنده و تجهیزاتی است که همگی با ارز آزاد از خارج وارد می‌شود و ما ناچاریم هزینه این خدمات را افزایش دهیم تا امکان ادامه خدمت رسانی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ این هزینه یکبار در هنگام ذخیره سازی خون بندناف نوزاد از خانواده وی اخذ می‌شود و در صورت ادامه نگهداری آنها برای هر سال ادامه نگهداری هزینه شارژ سالانه ۱۰۰ هزار تومانی دریافت می‌شود. هزینه آزمایشهای ژنتیک نیز جداگانه هنگام استفاده از آن گرفته می‌شود.

 

ضرابی گفت: البته تجربه نشان داده است که بیشتر موارد خون بند ناف ذخیره سازی شده در دوران کودکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر به سنین بزرگسالی می‌رسند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‏یاخته‏های رویان افزود:‌ هم اکنون در بانک خون بند ناف عمومی رویان ۵ هزار نمونه ذخیره سازی شده است و در بانک خصوصی آن نیز ۳۵هزار نمونه ذخیره سازی شده که انتظار داریم تا پایان امسال به ۴۵ هزار نمونه برسد.

وی گفت: بانک خون بند ناف رویان در تهران مستقر است اما جمع آوری خون بند ناف توسط ۲۳ نمایندگی این بانک در اقصی نقاط کشور انجام می‌شود.

 

 

منبع فارس نیوز

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اخبار

انتقال خون

آیا مصرف خون قدیمی در انتقال خون مناسب است؟

اختصاصی

آشنایی با گزش حشرات

آشنایی با گزش حشرات

اختصاصی

جوش

درمان جوش های پوست با داروهای گیاهی

اختصاصی

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی چیست ؟ علایم٬ دلایل٬ پیشگیری و درمان آن

اختصاصی

کهیر پوست

کهیر چیست؟ علائم٬دلایل و درمان کهیر

اختصاصی

چه چیز هایی برای کبد مضر است؟

اخبار

۵ خطر رایانه برای سلامت بدن

اختصاصی

درمان غلظت خون بالا

غلظت خون بالا چیست و عوارض آن کدام است؟

اخبار

پرکاری تیروئید و علایم و درمان آن را بهتر بشناسیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *