سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

انواع سردرد، دلایل و درمان بعضی از سردرد ها

سردرد (cephalalgia یا Headache) بمعنی درد و ناراحتی در سر، جمجمه و یا گردن می باشد. سردرد ممکن است در یک طرف و یا هر دو طرف سر رخ دهد. بعضی اوقات سردرد فقط در یک ناحیه باقی مانده و بعضی اوقات از یک نقطه سر به نقطه دیگر حرکت می کند.

سردرد می تواند بشکل های مختلف مثلا دردی شدید یا احساس ضربان در سر و یا دردی مبهم و گنگ رخ دهد. سردرد ممکن است ناگهانی رخ داده و یا کم کم ظاهر شود، درد آن ممکن است کم تر از یک ساعت از بین رفته و یا برای چندین روز باقی بماند.

خوشبختانه، اغلب سردرد ها نشانه یک بیماری جدی نبوده و افراد با تغییراتی در سبک زندگی، استفاده از تکنیک های آرامش بخش و بعضی اوقات مصرف دارو می توانند بر مشکل خود غلبه نمایند.

سردرد

سردرد

انواع سردرد

آکادمی نورولوژی آمریکا سردردها را به چهار نوع اصلی تقسیم می کند، این چهار نوع عبارتند از:

  • سردردهای عروقی (Vascular headaches) – دلیل این نوع سردردها احتقان و ورم رگ ها می باشد(افزایش جریان خون). معمول ترین این نوع سردرد ها میگرن بوده. افراد مبتلا به میگرن از دردی شدید در یک و یا دو طرف مغر خود، اختلال بینایی و ناراحتی معده رنج می برند. سایر علائم سردردهای عروقی شامل سردرد خوشه ای (cluster headaches) و سردرد سمی می باشد.
  • سردردهای انقباض عضلانی (سردرد تنشی یا tension headaches) – این نوع سردردها بدلیل سفت شدن و درگیری ماهیچه های صورت و گردن رخ داده و دلیل ۹۰ درصد انواع سردردها می باشد.
  • سردردهای کششی (Traction headaches) – این نوع سردردها معمولا ناشی از کشیدن نواحی حساس به درد سر رخ می دهد.
  • سردردهای التهابی (Inflammatory headaches) – این نوع سردردها نشانه سایر اختلالات بوده همچون عفونت سینوسی، مننژیت و یا سکته مغزی رخ می دهد.

 

انواع سردردها و دلایل آن

انواع سردردها و دلایل آن

دلایل انواع سردردها

همانطور که قبلا گفتیم شایع ترین انواع سردرد، سردردهای تنشی (tension headaches) بوده که در اثر خشکی و سفت شدن ماهیچه ها در شانه، گردن، جمجمه و فک رخ می دهد.

سردردهای تنشی، ممکن است با استرس، افسردگی، اضطراب، آسیب دیدن سر و یا حالتی که سر را نگه می دارید، در ارتباط باشند.
سردردهای تنشی معمولا در هر دو طرف سر رخ داده، اغلب از پشت سر شروع شده و رو به جلو کشیده می شوند. درد ممکن است مبهم و یا فشارآور باشد. ممکن است در ناحیه شانه، گردن یا فک نیز احساس خشکی و درد نمایید.

سردرد های میگرنی، سردرد های شدیدی هستند که معمولا بهمراه سایر مشکلات همچون تغییر در بینایی و حالت تهوع رخ می دهند.

درد سردردهای میگرنی می تواند ضربان دار، کوبنده و تپنده باشد. این نوع سردردها معمولا در یک طرف سر شروع شده و بعضی اوقات ممکن است به طرف دیگر سر هم سرایت نماید.
زمان ابتلا به این سردردها شما ممکن است هاله ی نور(aura) ببینید و درد شما ممکن است با حرکت کردن بدتر شود.
محرک های مختلف همچون بعضی خوراکی ها از جمله شکلات، الکل، بعضی از انواع پنیر و یا خوراکی های حاوی منو سدیم گلوتامات می توانند عامل شروع این سردردها شوند.

سردردهای بزگشت کننده نوعی دیگر از سردرد هستند که معمولا بدلیل مصرف بیش از حد مسکن رخ می دهند. افرادی که ۳ روز هفته و بطور منظم از قرص های مسکن استفاده می کنند، ممکن است دچار این نوع سردرد شوند.

سردردهای خوشه ای (Cluster headaches) نوع دیگری از سردرد بوده، که به شکل سردردی شدید و دردناک خود را نشان می دهند و معمولا چندبار در روز در چندین ماه متوالی رخ داده و بعد از پین می روند.

سردردهای سینوسی (Sinus headaches) بدلیل ورم حفرهای سینوسی باعث درد در جلوی سر و صورت می شود. درد این نوع سردرد وقتی خم می شوید و یا اول صبح که از خواب بیدار می شوید، در بیشتری حد خود می باشد.

در صورتیکه شما سرماخورده باشید، تب داشته باشید و یا دچار سندرم پیش از قاعدگی باشید، ممکن است دچار سردرد شوید.

به ندرت، یک سردرد ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی تر، مانند عفونت مغزی (همچون مننژیت و یا آبسه)، تومور مغزی، فشار خون شدیدا بالا و … باشد.

حال که علت سردرد های مختلف را بررسی کردیم به سراغ درمان سردرد می رویم.

دلایل و علائم انواع سردرد

دلایل و علائم انواع سردرد

درمان سردردها

راههایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید به بهبود سردرد خود کمک نمایید. برای درمان خانگی و طبیعی سردرد میگرنی می توانید با:

  • نوشیدن آب برای جلوگیری از خشک شدن بدن
  • استراحت در اتاقی آرام و تاریک
  • گذاشتن پارچه ای خنک برروی سر
  • استفاده از روش های آرام بخشی که بلدید

به بهبود سردردهای میگرنی خود کمک نمایید. همچنین برای درمان سردردهای تنشی که شایع ترین علات سردردهاست، می توانید:

می توانید از داروهای مسکن مانند آسپرین، ایبوپروفن و یا استامینوفن و یا از داروهای ترکیبی همچون استامینوفن کدئین با مشورت پزشک استفاده نمایید.
طب سوزنی نیز یکی دیگر از درمان هایی بوده که برای سردرد تنشی موثر می باشد.
دوش آب گرم یا سرد نیز به افراد در کاهش این نوع سردرد و بهبود آن کمک می کند. انتخاب استفاده از آب سرد یا گرم بسته به بدن شما متفاوت است.
تغییرات ساده در سبک زندگی می تواند به بهبود این نوع سردرد کمک نماید. خواب کافی، ورزش و کشیدن و تمرین دادن عضلات گردن و پشت در این نوع سردرد موثر می باشد.
رژیم غذایی مناسب و سالم که حاوی طیف وسیعی از سبزیجات، میوه، مواد معدنی و فیبر است نیز به شما کمک می نماید.
اگر سردرد تنشی شما مزمن است، امکان دلیل آن افسردگی باشد، با درمان افسردگی می توانید این سردرد را نیز بهبود بخشید.

 

پیشگیری از سردردهای تنشی

با رعایت موارد زیر می شود خطر ابتلا به سردردهای تنشی را کاهش داد. این موارد شامل:

  • خواب کافی، الته نه خیلی زیاد
  • سیگار نکشیدن و ترک سیگار
  • ورزش منظم
  • رژیم غذایی مناسب
  • زیاد نوشیدن آب
  • عدم مصرف الکل و محدودکردن مصرف کافئین و شکر

 

 

منابع

  • mayoclinic
  • medicalnewstoday
  • U.S. National Library of Medicine

منبع تصاویر 

  • urdumania
  • static.kidspot
  • adagroup-ks
  • benhvienthucuc

 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

حقایقی درباره هماتوم

حقایقی درباره هماتوم

زیبایی

فرآیند کویتیشن اولتراسوند

آیا کویتیشن اولتراسوند در از بین‎ بردن چربی مؤثر است؟

تغذیه و سلامتی

کاهش سریع وزن

کاهش سریع وزن

اطلاعات پزشکی

علائم رینوفیما

رینوفیما چیست؟

پوست و مو

مشکلات مربوط به زیبایی

مشکلات زیبایی و نکاتی درباره آن

پوست و مو

خط لبخند

آیا راهی برای رهایی از خط لبخند وجود دارد؟

زیبایی

غبغب

غبغب و چگونگی رهایی از آن

پوست و مو

کاهش چین ‌و چروک‌‌ پیشانی

چگونه می‌توان از چین ‌و چروک‌ پیشانی خلاص شد؟

اطلاعات پزشکی

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: علائم، دلایل و درمان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نیک گفت:

    سلام ۱۴ سالمه و بیشتر موقات سردرد دارم.فکر کنم سردردهام از نوع تنشی هس و میزان درد در روز ها متفاوته.من الان سه ماهه سردردام شروع شدم و بیشتر روز ها هم سردرد رو تجربه میکنم

  2. مریم گفت:

    سلام. من۱۰ سال تصادف کردم آسیب به سرم رسانده اند. ولی هنوز سرم درد می کنه استامینوفن هم خودم تغییری نکرد. دکتر هم رفتم مشکلی نیست ولی من هنوز سرم درد می کنه چه باید بکنم؟

  3. فاطمه گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون.
    به سمت چپ سرم حدود چند هفته پیش ضربه شدیدی وارد شد و از همون موقع به بعد سمت چپ سرم تا رگ عصاب کنار چشمم به شدت دردمیگیرن
    طوری که در سمت چپ احساس سنگینی میکنم.
    نگرانم کرده..
    ممنون میشم راهنمایی کنید.❤

  4. علی گفت:

    سلام.من ده ساله که با سردرد های میگرنی زندگی میکنم .اما بعد درمانها مختلف و مراجعه به انواع و اقسام پزشکان و تجویز داروهایک مختلف اعصاب و افسردگی و ….دو ساله که خودم از داروخانه مسکن میگرن میخرم و این دو سال معنی زندی بدون سردرد رو فهمیدم .به نظر من بقیه دوستان هم امتحان کنن بد نیست .سوماتریپیتان نام علمی این قرص هست که توی دو تا دوزن ۵۰ و ۱۰۰ فروخته میشه.من همیشه ۱۰۰ رو میخرم که فواصل درد رو طولانی تر میکنه .امیدوارم مفید باشه برای همه .

  5. مرتضی گفت:

    سلام،۱۸ سالم که بودتا ۳۰سالگی، اگه تا شب زیاد سیگار میکشیدم یا قلیون، اخرشب اگه بیدار بودم یا صبح سردردام شروع میشد،سال ۹۳ که ۳۰ ساله شدم تصادف شدیدی از پشت داشتم که گردنم کش اومد و ورم مغز تو گزارش پزشکیم ذکر شد، کمربند داشتم و سر و گردنم کش اومد… خیلی سردرد داشتم اوایل، از اون موقع همه ی سردردام از پشت سرم شروع میشه و علاوه بر اینکه پشت سرم درد داره، به گیجگاهام وپیشونیمم سرایت میکنه،سیتی اسکن از مغز و گردنمم گرفتم گفتن اوکی هستش،واقعا خسته م کرده دردش، مخصوصا تو مخچه ام،چند روزه سیگارم نکشیدم ولی یکم گرسنه بودم خوابم برد، صبح با سردرد خفیف مث همیشه بیدار شدم و الان که ساعت نزدیک ۷ شب هست با اینکه دوتا گروفن خوردم و سرمو از ظهر بستم، باز مخچه م داره میترکه، ممنون میشم راهنماییم کنید، خسته م دیگه…

  6. Hanesk گفت:

    سلام دوستان من همیشه سردرد دارم وقتی صبح ها بیدار میشم حس میکنم کل سرم ورم کرده وسردرد دارم چند باری دکتر رفتم یکی گفت میگرنه یکی گفت سینوسه اخرشم نفهمیدم ولی سردردهای من از چشمام شروع میشه برا چشمام هم رفتم دکتر گفت سردرد علتش چشمات نیست من همیشه سردرد دارم بیشتر سمت راست سرم ولی صبح ها پشت سر وپیشانیم درد میکنه تا پایان روز همینجوری ادامه داره میشه راهنمایی کنین

  7. زهرا گفت:

    سلام
    من ۱۸ سالمه و هروقت که یه مدت اعصابم خورد میشه یه ناحیه ثابت میشه گفت یه نقطه از سرم تیر میکشه از ۱۵ سالگی اون نقطه از سرم اینجوری شد باهاش کنار میام فقط بعضی وقتا میترسم که نکنه خطرناک باشه اخه کسی رو ندیدم که تاحالا این یه مدلشو تجربه کرده باشه جوریه که حتی دستشم میزنم تیر میکشه
    و بعضی وقت هام که بازم فشار عصبی رومه طرف چپ سرم تیر میکشه دردش حتی به دندونامم میرسه
    خیلی زوده از این سن آدم اینجوری باشه 🙁
    الان دوباره اینجور شدم به خاطر کنکور خیلی فشار رومه و مجبورم قهوه بخورم که بتونم شب ها درس بخونم بااین که میدونم سررد هامو بدتر میکنه
    اگه میشه یه راه حل بدین

  8. مهدی گفت:

    عالی بود مرسی

  9. نیما گفت:

    با سلام مرسي از مطالب سايتتون خيلي مفيد بود

  10. شیما گفت:

    سلام من چند روزی در قسمت بالای سرم یک قسمت از سمت چپ سرم به صورت ناهمواری بالا اومده که وقتی دست میزنم زیرش صفته و درد داره که گاها دردش به چشمم میزنه و به بقیه نقاط سرم سرایت میکنه ولی دردش زیاد نیس دلیلش چی میتونه باشه؟

  11. ن گفت:

    کاملا جامع و عالی ممنون

  12. نیما کبیری گفت:

    با سلام با تشکر از مطالبت خوبتون

  13. amir گفت:

    من از سر درد شدید رنج میبردم و از قرصهای مختلفی استفاده میکردم ولی از اون زمانی که با قرص اکتوپین آشنا شدم تمامی مشکلاتم حل شده

    1. محمد گفت:

      دقیقا منم الان چند ساله ک ممکنه ماهی یکبار یا دوماهی یکبار سرم درد بگیره

  14. احسان گفت:

    سلام من ۳۰سالمه از سالد۸۰دردسر داشتم چون مادر هم میگرن داشت گفتم ارثی رسیده بمن خلاصه با مسکن ساکت میشد الان حدود دو سه سالی هست دردسرهام زیاد شده یعنی هرروز پیشانیم داغ داغ گوشم سرخ میشه چشمام دارن از کاسه درمیان ،جمجمه سرم خیلی فشار میاد،از همه بدم میاد طوری شده که از مادر و پدر خودمم بدم میاد افسردگی هم گرفتم ،خیلی وضعم خرابه که از دردش فقط گریه میکنم ،هرروز که از خواب پامیشم مردمک چشمم وقتی بالا یا پایین ،چپ و راست میکنم درد میگیره معلوم میشه که بعد از نیم ساعت درد ب سراغم میاد که حاضرم بمیرم ولی اون درد نکشم نمیدونم چکار کنم بخاطر همین درد سربازی هم نرفتم ،لطفا راهنمایی کنید چکار کنم پیش چ دکتری برم

    1. علی گفت:

      داداش باید به یک متخصص مغذ و اعصاب مراجعه کنی حتما رسیدگی کن وگرنه بدتر میشی.
      انشالله ک زود خوب میشی

  15. ویستا گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    چند روزیه سردرد و سر گیجه دارم مخصوصا وقتی که دراز می‌کشم و قصد خواب دارم کلّ اجسام جلو چشمم شروع به تکون خوردن می کنه چشمم رو هم که ببندم این حالت سرگیجه رو دارم.از خواب هم که بیدار میشم حالت تهوع و گاها استفراغ دارم.
    سمت چپِ سرم بالا تراز گوشم قدری متورم شده که حتی با یک اشاره جزئی درد میگیره و پشت سرم هم اکثر اوقات درده.
    با دست چپم خیلی کارها رو نمیتونم انجام بدم چون قدرت نداره و اکثر روز بدنم کِرِخت و سُسته بنظرتون تومور دارم؟
    ممنون از راهنمایی تون

  16. آصف گفت:

    سرم درد مي وقتي نماز ميخوانم در سجده پايين ميشوم بسيار درد شديد ميکوند ساحه پشت سر يعني از کردون بالا هر وقت سرم را پايان ميکونم درد شديد ميګيرد

  17. Amed گفت:

    سلام من سمت راست سرم همراباگوشم التهاب دارددر حمام ازگوشی استفاده می کنم باز هم همیشه یروگوشم احساس می کنم نم دارد باکوجک ترین سرما یاباد سردرد یاگوش درد یاالتهاب بیشترمی شودالبته وزوز کوشم دارم یعنی میشه درمان داشته باشد که باخیال راحت بیرون بروم البته کارنشد ندارد خدامی گوید ازتوحرکت ازمن برکت

  18. mino گفت:

    سلام
    من چند سالی میشه ک دچار سردرد های بدی در نواحی گیجگاهی هستم بطوری که دوست دارم چنگ بزنم و موهامو بکنم و بعضی وقتا دوست دارم اون ناحیه از سرمو سوراخ کنم خلاصه دردش خیلی شدیده من چندین بارم دکتر رفتم و نوار مغزه و عکسم گرفتم ولی دکترا میگن ک هیچیت نیست ولی مگه میشه ک این دردا بی علت باشه خلاصه بعد این همه دکتر رفتن یکی از این متخصصین مغز بعد از کلی معاینه (جاهای مختلف بدنمو فشار میداد و می پرسید ک درد دارم یا نه ک من تو اون لحظه هیچ دردی نداشتم ولی به محض اینکه از مطب اومدم بیرون کمردرد شدیدی گرفتم ک تا چندروزی هم ادامه داشت)بعد دکتر برام قرصای افسردگی تجویزکرد. منم مشکل افسردگی نداشتم ولی با خوردن اون قرصا پیدا کردم(یعنی اینجوری بود ک هر وقت میخواستم قرص بخورم غصه میخوردم ک چرا کارم ب این قرصا رسیده و…ک همین افکارمزخرف باعث شد ک واقعن افسردگی بگیرم)حالا بعد گذشتن حدود۵سال من هنوزم از دست این سردردا نجات پیدا نکردم سابقه ی عدم کنترل خشونت و عصبانیت شدیدم ندارم
    درتوصیف دوباره ی این سردرد هم بگم ک در حال حاضر انگار دندونای تیزی توی سرم فرو رفته سنم۱۹و مشغول درس خواندن هستم ک بشدت باعث مشکل شده برام و یک نکته ی دیگه هم اینکه موقع درس خوندن این نواحی دردش خیلی بیشتر میشه جوری ک چشمامو میبندمو فقط اون ناحیه رو بشدت فشار میدم
    معذرت میخوام ک طولانی شد و ممنون میشم کمکم کنید

    1. Amed گفت:

      سالام شایدازکم خونی باشد ب ۱۲ شاید مفید باشد

    2. ثنا گفت:

      من خیلی تخصص ندارم ولی ممکنه مشکل بینایی باشه یعنی حتما به چشم پزشکم مراجعه کن.
      راجب قرص افسردگی هم من خودم بیماری قلبی داشتم برای اینکه استرس و اضطراب و ناراحتی و …برام مضر بود بهم قرص افسردگی داد.منم خیلی ناراحت بودم ولی الان به رفتار بچگانه خودم میخندم به شما هم پیشنهاد میدم خیلی جدی نگیرید

  19. مهسا گفت:

    سلام . من حدود ۲ هفته سردردی در بالای سرم دارم که در طول روز گاهی با شدت زیاد اتفاق میافته و مثل یک حمله به سر میمونه میخواستم راهنماییم کنید .

  20. علیرضا گفت:

    سلام،با سپاس فراوان خدمت شما عاملین سایت،میخواستم بپرسم من سردرد خفیفی در ناحیه پشت سرم حس میکنم که به بالای چشم و پشت گردنم ختم میشه لذا در حالت شدید به پیشانی درد و حالت تهوع جزئی میرسه نور شدید هم اذیتم میکنه،ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.در ضمن چشم پزشک رفتم ولی تغییر خاصی حاصل نشد،تشکر

  21. قاسم گفت:

    باسلام.من هروز دچار سردرد میشم پیش دکتر هم رفتم اما فایده‌ای نداشته

  22. علی گفت:

    سلام. چند روز پیش به پشت سرم ضربه خورد و حالا احساس درد در نقطه ای از سر دارم که یکطرف سر است و کاهی به پیشانی و چشم و بینی نیز میکشد دردی شبیه درد استخوانی. ممنون

  23. فاطمه گفت:

    سلام من دوروز هست روز حدود ساعت ٧:٣٠ با يه سردرد بد در يك طرف از خواب بيدار ميشم و بعد از چند دقيقه كه خوابم ميبره ديگه هيچ اثري از اون سردرد نيست
    من خودم ميگرن دارم و سردرد ميگيرم معمولا ولي اين نوع منو خيلي ترسونده
    دارم سكته ميكنم ميشه جواب بدين بهم

  24. فرزانه گفت:

    سلام تقریبا پنج ماهه که دچار سردرد در طرف چب سرم شدم دکتر متخصص هم رفتم بهم گفتن سردرد شما تنشی ودارو بهم دادن .ولی خوب نشدم .سردرد م طوری که یک ناحیه کوچیکی ازسرم کرخ میشه گزگز میکنه طوری احساس میکنم طرف چب صورتم هم همان علایم داره .اوایل فقط کرخ وگزگز میکرد ولی الان ناحیه گیجگاهیم وچشم وگونه م هم درد میکنه لطفا راهنماییم کنید ممنون.

  25. زهرا گفت:

    سلام من سردرد درجلوی سر و پشت و کنار سر دارم راستش چند روز پیش هم شب رفتم حمام فک کنم ازون باشه میشه شما یه درمان برا این سردرد بدید خواهش میکنم جواب بدین و
    ۱۵ سالمه

  26. سیدعیسی گفت:

    سلام برای اگاهی مردم سایتها نقش بسزایی دارندبخصوص راستینه که خیلی جذاب موشکافی کردند نقش غذاهای چرب وسمومی که به اشکال مختلف واردبدن میشوند رابفرمایید ممنون ازشما

  27. زهرافتحی گفت:

    سلام مادر من ۵۵سال داره حدود۲سال میشه که سردرد شدید میشه یک مرتبه گر گرفتگی بهش دست میده از مغز سرش تا نوک انگشت پاش میسوزه زیاد اب از معده بالا میاره دست و پاهاش ورم میکنه احساس سنگینی میکنه یک مرتبه این علایم بهش دست میده هرجام دکتر بردیم فایده نداشته تازگی طرف راست سینشم درد میکنه نوار قلب گرفته مشکلی نداشته از نظر پریودی هم که پریود میشه و هنوز یایسه نشده لطفا کمکم کنید وبگید من چکار میتونم برا مادرم انحام بدم خیلی ممنون

  28. طلای ابی گفت:

    سلام. با سپاس بی نهایت از سایت بسیار خوبتون ، ارزوی موفقیت روزافزون برای همتون.یاعلی.

  29. نازنین گفت:

    با سلام و خسته نباشید مدتی هست که دچار سردرد شدید همراه با تشنگی مخصوصا صبح زود شده ام که بعد از آن مزه تلخی در دهانم حس میکنم و دیگه این که زود خسته میشم و احساس گیجی میکنم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم سنمم۲۸ساله

    1. با سلام سردرد صبحگاهی می تواند به علت سینوزیت باشد بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید

  30. زهرا گفت:

    سلام من بعضی از مواقع سردردم طرف چپ سرم است که اغلب هم صبح هست در ضمن همراه با درد در چشم چپ هم هست لطفا راهنمایی کنید♡ممنون

    1. با سلام سردرد های صبحگاهی اغلب به علت سینوزیت می باشد بهتر است درمان سینوزیت صورت گیرد

  31. امیرحسین گفت:

    باسلام من مدتی است که سردرد شدیدی درقسمت پشت سرم دارم لطفا جهت درمان مراراه نمایی کنید

  32. alialimirzaee گفت:

    سایت شما عالی است

  33. arshad گفت:

    تقدیر و تشکر از حمات شما

    1. سلام و سپاس از محبت شما خواننده گرامی

  34. علی گفت:

    پباسلام .احساس میکنم کمی دچار افسردگی شده ام ونیاز به راهنمایی دارم.

    1. باسلام خدمت شما
      نیازی به نگرانی در اینباره نیست. افسردگی نیز ماند سایر بیماری ها برای افراد رخ می دهد. بهترین کار مراجعه به روانپزشک است تا در صورت تشخیص اقدام به درمان شما نماید.

  35. عسل گفت:

    سلام ببخشید من خیلی اوقات سردرد همراه با گردن درد و حالت تهوع می گیرم ، گاهی اوقات تعداد این سردردها در بیرون از خانه بیشتر می شن و همراه با گرفتگی عضلات فک هستند، می خواستم بدونم این نوع مشکلات می تونن ارتباطی با پوشیدن چادر (به دلیل وزن چادر ) و همچنین بستن کلیبس و کشیده شدن موها داشته باشند یا خیر ؟ با تشکر فراوان

    1. باسلام خدمت شما
      کلیپس می تواند باعث فشار به عضلات سر و در نتیجه ایجاد سردرد تنشی شود.

  36. امیرحسین گفت:

    مطالب خیلی عالی بود.ممنون.

    1. حسین گفت:

      سلام ،متشکرم ،مطالب عالی
      من چند روزه صبح با سردرد در ناحیه راست سر و خالتی مثل خلط در گلو یا روی سینه وقتی از خواب بیدار میشم ،مواجهم