سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

دلایل و درمان بوی بد دهان

بوی بد دهان

بوی بد دهان یا تنفس بدبو آزاردهنده بوده و بعضی از اوقات باعث اضطراب می‌شود. بااینکه مغازه‌ها و داروخانه‌ها پر از آدامس، خوشبوکننده، دهان‌شویه و سایر محصولات درمان بوی بد دهان است، اما بیشتر این محصولات خاصیت موقتی داشته و درمان دائم محسوب نمی‌شود. بعضی غذاها، بیماریها و یا عادات خاص باعث بدبویی دهان می‌شود. در بیشتر مواقع شما بوی بد دهان را با حفظ بهداشت دهان و دندان، بهبود بخشید، اما در سایر موارد برای درمان این مشکل باید به دندانپزشک و یا پزشک مراجعه نمود.

دلایل بدبویی دهان

اکثر موارد بوی بد دهان بدلایل زیر رخ می‌دهند، این دلایل شامل:

  • غذا. خرده ریزه‌های غذا در رو و یا کناره‌های دندان باعث افزایش باکتری‌ها در دهان و درنتیجه بوی بد دهان می‌شود. خوردن خوراکیهای خاص از جمله پیاز، سیر و یا سایر سبزیجات و ادویه‌ها نیر می‌تواند باعث بدبویی دهان شود. زمانیکه شما این خوراکیها را هضم می‌کنید، وارد خون شما شده و از آن طریق به ریه شما انتقال پیدا کرده و باعث تنفس بدبو می‌شود.
  • دخانیات. سیگارکشیدن یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان می‌باشد. افراد سیگاری و یا کسانیکه تنباکوی جویدنی مصرف می‌کنند نیز در خطر بیماریهای لثه که خود عامل دیگر بوی بد دهان است، می‌باشند.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان. اگر شما روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید، خرده‌های غذا در دهانتان جمع شده و باعث بوجود آمدن، بوی بد می‌شود. جمع شدن باکتری برروی زبان هم یکی دیگر از دلایل بوی بددهان می‌باشد.
  • خشکی دهان. بزاق دهان به پاکی دهان و از بین بردن خورده‌های غذا در دهان کمک می‌کند. بیماری‌ای که در آن تولید بزاق کاهش می‌یابد و به آن خشکی دهان (xerostomia) می‌گویند، نیز با کاهش بزاق دهان باعث باقی ماندن خوراکیها و درنتیجه ایجاد بوی بد دهان می‌شود.
  • عفونت درون دهان. بوی بد دهان می‌تواند در نتیجه جراحی های دهان و دندان و یا شرایطی از جمله، پوسیدگی دندان، بیماری لثه و یا وجود زخم در دهان باشد.
  • سایر مشکلات دهان، بینی و یا زبان. وجود عفونت و یا باکتری برروی زبان و یا بینی می‌تواند، باعث ایجاد بوی بد در دهان شود.
  • داروها. بعضی از داروها با ایجاد خشکی دهان می‌توانند باعث ایجاد بوی بد شوند، سایر داروها با آزاد کردن مواد شیمیایی در بدن باعث بوجود آمدن این بوی بد می‌شوند.
  • سایر دلایل. بیماریهایی از جمله، بعضی از انواع سرطان، اختلال متابولیک و یا سوزش معده (رفلاکس) می‌توانند، باعث بدبویی دهان شوند.

درمان بوی بد دهان

برای درمان بوی بد دهان، خوردگی‌های دندان و یا بیماریهای لثه‌تان را درمان کرده و بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید. درمان پیشرفته تر برای بوی بد دهان بسته به علت آن متفاوت است. اگر بوی بد دهان شما مربوط به مشکلات دهان و دندانی باشد، دندانپزشکتان از بعضی از درمان‌های زیر استفاده می‌کند، این درمان‌ها شامل:

  • شستن دهان و تغییر خمیردندان. درصورتیکه بوی بد دهان شما در نتیجه جمع شدن باکتری روی دندان باشد، دندانپزشک از محلول خاص برای شستن دهان شما استفاده کرده و همچنین ممکن است برای شما خمیردندانی جدید توصیه نماید.
  • درمان مشکل خاص دهان یا دندان. درصورتیکه بوی بد دهان شما درنتیجه بیماری لثه، دندان های پوسیده و یا … باشد، دندانپزشک با درمان آن بیماری خاص، بوی بد دهان را نیز درمان می‌کند.

درمان خانگی بوی بد دهان

برای درمان خانگی بوی بد دهان و یا پیشگیری از بدبویی دهان، موارد زیر را رعایت نمایید:

  • بعد از غذا مسواک بزنید. 
  • حداقل در روز یکبار از نخ دندان استفاده نمایید.
  • زبانتان را مسواک بزنید.
  • جلوی خشک شدن دهانتان را بگیرید.
  • از خوراکیهایی که باعث بدبو شدن دهان می‌شود، دوری کنید.
  • هرچند وقت یکبار مسواکتان را عوض کنید. عوض کردن مسواک در هر سه یا چهار ماه یکبار مناسب می‌باشد. یک مسواک نرم انتخاب نمایید.
  • یک یا دوبار در سال به دندانپزشک مراجعه نمایید.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منبع
mayoclinic

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

روغن ها

روغن اسانس نعناع فلفلی

فواید استفاده از روغن اسانس نعناع فلفلی!

تغذیه و سلامتی

نشانه های اختلال در کبد

نشانه های هشدار دهنده اولیه آسیب کبدی!

سلامت عمومی

دندان‌ قروچه

عاداتی که دندان‌‌هایتان را خراب می‌کند و شما نمی دانستید!

سلامت عمومی

درد دندان

۱۲ روش طبیعی برای مقابله با درد دندان

اطلاعات پزشکی

خونریزیهای بینی

بیماری هموفیلی و مهار کردن خونریزی ها!

اطلاعات پزشکی

ترس از دندانپزشک

دندانپزشک هراسی

رانینگ تایتل

عمر طولانی

۲۰ عادت و روش زندگی سالم برای داشتن عمر طولانی

اختصاصی

تشخیص کبد چرب

کبد چرب در کودکان

تغذیه و سلامتی

سرماخوردگی

مزایای شگفت‌انگیز ماست

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Vahide گفت:

    سلام دوستان عزیز به نظر من عامل اصلی بوی بد دهان پرزهای روی زبان هست من یه از یع دندونپزشک قدیمی سوال کردم بعد از هر بار مسواک زدن یه قاشق مربا خوری رو روی زبانتون بکشید و سطح زبان را کاملا پاک کنید با قاشق بعد روی مسواکتون نمک بریزید و زبان رو با نمک بشوریید و بعد با همون نمک قرقره کنید بخدا بعد متوجه میشید نمک رو زبان از هر دهان شویه ایی بهتر جواب میده

  2. تجربه ى دوست گفت:

    چوب مسواك اراك، واقعا خيلى خوب هست كاش بيشتر اطلاع رسانى ميشد تا مردم از خيلى مشكلات دهان و دندان خلاص ميشدن، اين چوب مسواك از زمان حضرت ابراهيم استفاده ميشده ك پيامبر أكرم ص هم از اين استفاده ميكردند

  3. جواد گفت:

    با تشکر

  4. لیلا گفت:

    ممنون .مطالب بسیار خوبی بود

    1. سلام و سپاس از لطف و محبت شما خواننده گرامی

  5. sm گفت:

    تشکر

  6. sm گفت:

    ممنون وسپاسگزارم

    1. سلام و سپاس از لطف و محبت شما خواننده گرامی

  7. ساینا گفت:

    سلام تشکر