سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

بیماری پسوریازیس چیست؟ علائم و دلایل پسوریازیس

بیماری پسوریازیس ، یک بیماری شایع پوستی است که، چرخه زندگی سلول‌های پوستی را بهم می‌زند. پسوریازیس با افزایش سرعت ساخت سلول بر سطح پوست ، باعث بوجود آمدن تکه های نقره ای ضخیم و خارش دار، خشک و یا تکه های قرمز که گاهی اوقات دردناک هم هستند، می‌شود. این تکه ها بیشتر در نقاط اطراف پوست سر، آرنج و زانو ظاهر می‌شوند. برای بعضی از افراد بیماری پسوریازیس فقط آزاردهنده است، اما برای بعضی دیگر این بیماری بخصوص اگر با ورم مفاصل همراه باشد، باعث از کار افتادگی می‌شود.

بیماری پسوریازیس

علائم ابتلا به بیماری پسوریازیس

علائم پسوریازیس می‌تواند بین افراد مختلف، متفاوت باشد و شامل یک یا چندتا از نشانه های زیر شود:

  • تکه های قرمز روی پوست که با فلس‌های نقره‌ای پوشیده شده است.
  • نقاط کوچک پوسته پوسته شده (معمولا در کودکان دیده می‌شود).
  • پوست خشک و ترک خورده که ممکن است خونریزی هم بکند.
  • خارش، سوزش و یا درد در نقاطی از پوست.
  • ناخن ضخیم، سوراخ شده و یا برآمده.
  • مفاصل متورم و سفت شده.

نواحی مبتلا به پسوریازیس می‌توانند شامل قسمت‌های کوچک شوره مانند تا تکه های بزرگ که کاملا قسمت درگیر (مثلا دستها) را می‌پوشانند، باشد. انواع متعادل پسوریازیس فقط آزاردهنده هستند، درحالیکه انواع سخت و شدید آن باعث از کار و شکل افتادگی ناحیه می‌شود.

 

بعضی از انواع پسوریازیس شامل:

  • پسوریازیس پلاکی (Plaque psoriasis): این نوع از پسوریازیس، شایع ترین نوع این بیماری است و حدودا ۹۰ درصد مبتلایان به پسوریازیس از این نوع از بیماری رنج می‌برند. نشانه‌های آن شامل، جراحات و زخم های پوستی خشک و قرمز می‌شود، که با فلس‌های نقره‌ای پوشیده شده‌اند. هرچند ناحیه خاصی مخصوص این نوع از بیماری نیست و این بیماری می‌تواند در همه جای بدن ظاهرشود، اما معمولا پسوریازیس پلاکی در آرنج، زانو و پوست سر خود را نشان می‌دهد. پلاک‌ها می‌توانند خشک و خارشدار باشند. در مراحل پیشرفته و شدید بیماری، پوست دور مفاصل ممکن است، تکه شده و خونریزی نماید.
  • پسوریازیس پوست سر (Scalp psoriasis): این نوع پسوریازیس، می‌تواند تنها در بخشی از پوست سر و یا همه نواحی پوست سر خود را نشان‌دهد. دربعضی از افراد مبتلا به پسوریازیس پوست سر، ناحیه شدیدا خارش دارد. در موارد پیشرفته بیماری می‌تواند باعث ریزش موی موقتی شود، که با درمان بیماری ریزش مو هم بهبود می‌یابد.
  • پسوریازیس ناخنی (Nail psoriasis): تقریبا نصف افراد مبتلا به پسوریازیس، بیماری بر ناخن‌هایشان تاثیر می‌گذارد. پسوریازیس می‌تواند باعث سوراخ شدن و یا غیرعادی شدن ناخن‌های شما (رشد بیش از حد، رفتن رنگ ناخن و حتی جداشدن ناخن ازدست) بشود.
  • پسوریازیس قطره‌ای (Guttate psoriasis): این نوع از پسوریازیس، باعث بوجود آمدن نقاطی کوچک شبیه قطره برروی، قفسه سینه، دستها، پا و پوست سر می‌شود. معمولا پسوریازیس قطره‌ای بعد از چند قطره از بین می‌رود، هرچند که در بعضی از افراد بیماری پیشرفت کرده و به پسوریازیس پلاکی تبدیل می‌شود. این نوع از پسوریازیس بعضی اوقات بعد از عفونت گلو در کودکان و نوجوانان بوجود می‌آید.
  • پسوریازیس معکوس (Inverse psoriasis): عموما این بیماری زیربغل، کشاله ران، زیر پستان و دور نواحی جنسی رخ می‌دهد. پسوریازیس معکوس باعث بوجود آمدن، تکه‌های نرم و قرمز و پوست ملتهب در آن ناحیه می‌شود. این نوع بیماری در افراد چاق شایع تر است و با عرق کردن و یا مالیدنش بدتر می‌شود.

 

دلایل ابتلا به پسوریازیس

دلایل ابتلا به پسوریازیس

دلیل اصلی ابتلا به پسوریازیس، هنوز معلوم نیست، اما عواملی که در ادامه بیان می‌شوند، معمولا بیشترین تاثیر را در ابتلا به بیماری پسوریازیس داشته‌اند، این عوامل شامل:

  • سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • عفونت از جمله عفونت گلو یا برفک دهان
  • صدمه به پوست، ازجمله بریدن ست و یا نیش حشرات
  • استرس
  • هوای سرد
  • سیگارکشیدن
  • مصرف زیاد الکل
  • داروهایی خاص از جمله داروهای درمان بیماری دوقطبی، فشار خون بالا، داروهای ضدمالاریا و…
  • چاقی

 

درمان این بیماری با روشهای طبیعی

هرچند درمانهای خانگی نمی‌توانند بیماری را شفا دهند و از بین ببرند، اما می‌توانند به بهتر شدن آن کمک کنند. این موارد شامل:

  • حمام کردن روزانه. اینکار می‌تواند به برداشتن نقاط و تکه‌های خشک می‌شود و پوست ملتهب را آرام می‌کند. سعی کنید ۱۵ دقیقه در وان بمانید و همچنین از آب داغ و صابون‌های خشک استفاده نکنید. آب ولرم و صابون‌های معمولی که چربی و روغن هم در خود دارند مناسب است. اضافه کردن روغن حمام، نمک فرنگی اصل یا نمک دریای مرده هم می‌تواند، به درمان کمک کند.
  • استفاده از مرطوب کننده. پس از حمام پوست خود را با مالیدن مرطوب کننده مبتنی برپماد برروی آن مرطوب نمایید. همچنین در روزهای سرد و خشک میبایست چندین بار در روز پوست خود را مرطوب نمایید.
  • قراردادن پوست در برابر مقدار کمی آفتاب. دقت کنید که آفتاب زیاد می‌تواند برای بدن مضر باشد و بیماری را نیز بدتر کند. همچنین در هنگام آفتاب گرفتن از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.
  • پوشاندن نواحی تحت تاثیر در هنگام خواب.
  • دوری از مصرف الکل.
  • رژیم غذایی سالم.

 

منابع

  • mayoclinic
  • nhs

منبع تصاویر 

  • yp.scmp
  • webmd

 

 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

واریس

درمان‌های جدید واریس

زیبایی

انجام لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می‌کند؟

زیبایی

عمل لیپوماتیک

از لیپوماتیک بیشتر بدانید

زیبایی

فرآیند کویتیشن اولتراسوند

آیا کویتیشن اولتراسوند در از بین‎ بردن چربی مؤثر است؟

تغذیه و سلامتی

کاهش سریع وزن

کاهش سریع وزن

پوست و مو

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی در کاهش سلولیت

درمان سلولیت با شاک‌ویو‌‌تراپی

تغذیه و سلامتی

رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین

رژیم‌هایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. میثم گفت:

    من از بچگی داشتم این بیماری رو هم رو سرم هم رو زانوم همه جور دکتر هم رفتم اصلا خوب نمیشد همیشه تو آرایشگاه و… خجالت میکشیدم تا اینکه منو بردن تو یه روستایی تو شمال یه پیر زنه بود که این بیماری رو درست میکرد من رفتم پیشش توف میکرد رو محل زخم بعد سوزن میزد روش یه وردی میخوند شاید باورتون نشه اما به مرور خوب شد الا هیچ اثری ازشون نیست تقریبا ۱۵سالم بود خوب شد و الا من ۲۶سالمه دیگه هیچ علائمی ندارم ازش، البته بعدش لیکن پلان گرفتم که یه بیماری پوستی بد تر از اونه ولی اون دیگه خوب شد و هیچ اثری ازش نیست از اون موقع به بعد، اون پیر زنم پارسال فوت کرد

  2. حمیرا گفت:

    ‌حمیده جان تو رو خدا اگر میتونید ب دختر منم کمک کنید سالهاست زجر میکشه سرش و موهاش ک هیچ الان ۴ ماهه بیماریش روشنه و داخل و خارج بدن همه زخم شده مثلا داخل دهنش یا حتی دکتر میگه داخل گوارشت همه زخمه و همچنین چند نوع بیماری خود ایمنی رو با هم داره و من بسیاز نگرانشم از بدبختی خودمم هم سرطانی هستم اصلا اینقد ک برای او غصه میخورم نگران خودم نیستم بقیه منو تشویق ب درمان میکنن وگرنه ب خودم باشه اصلا درمان نمیکنم تا دخترم بتونه از نظر مالی ب خودش، برسه کسی هست ک کمکی بکنه؟ حمیده جان شما از یک پماد دست‌ساز فرمودید اونوو از کجا میتونم بگیرم؟؟؟ ‌

  3. Mobin گفت:

    سلام دوستان
    من ۱۹ سال درگیر بیماری پسوریازیس بودم. من پسوریازیس ناخون هم داشتم. از همون اول کرم های دست سازو گرون استفاده کردم.کلی دکتر رفتم ولی فایده نداشت.

  4. حميده گفت:

    سلام عزيزان
    من چند سالى حدود هفتاد درصد بدنم درگير پسوريازيس بود پارسالى يه خانمى كرم دست ساز بهم معرفى كردند كه انگار يه معجزه شد در عرض يك هفته همه زخمام از بين رفت تا حالا هم خوب بودم گاهى اوقات باز هم در حد خيلى كم استفاده ميكنم توصيه ميكنم امتحانش كنيد من به خاطر زجرى كه چند سال كشيدم همتون و درك ميكنم و بازم ميگم اين كرم معجزه ميكنه

  5. نرگس گفت:

    سلام ایا این بیماری واگیردار است؟

  6. ﻋﺒﺪاﻟﻔﻬﻴﻢ گفت:

    ﺳﻼم ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻫﻤﻪ …ﻣﻴﺸﻪ ﺭاﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﭘﺴﺮﻡ ﺣﺎﻻ ﺷﺶ ﺳﺎﻝ ﺩاﺭﺩ. و ﺩﻭﺳﺎﻝ ﺩاﺷﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪ.ﺧﻴﻠﻲ ﻧﺰﺩ ﺩاﻛﺘﺮ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻧﻤﻮﺩﻡ اﻣﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﻧﮕﺮﻓﺘﻢ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺯﺧﻢ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ اﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﺪ ﻧﻤﻴﺪاﻧﻢ ﭼﻪ ﻛﺎﺭ ﻛﻨﻢ ..

  7. داود امامی گفت:

    من ۳۵ساله پسوریازیس دارم الان به کمک یک قرص کاملا گیاهی خارجی در عرض ده روز معجزه کرده خوبم دیگه نه خارشي دارم نه پوسته پوسته جاشون هم رفته

  8. خبات گفت:

    سلام دوستان
    بنده دو سال به این بیماری دچار بودم و چون پیشانیم دچار شده بود خیلی اذیتم میکرد .

  9. ناشناس گفت:

    سلام. من ۳۵سالمه از سن پنج یا شش سالگی دچار این بیماری شدم خب تا مدتی واقعا از زندگیم نا امید شدم، بیماری من در پوست سرم بود که الانم ناخن دست و پا و ارنجمم درگیر کرده، شخصی که چشم دل داشت تقریبا ی ماهه که بهم گفت بدون اینکه من بگم علتم چی بوده از ادرار شترمرغ بمدت ۶ماه استفاده کن و بزن به نواحی درگیر شده اگر هم نبود از صابونش استفاده کن. البته ادرار شتر مرغ رو نتونستم گیر بیارم سعی کردم از روغنش استفاده کنم البته اینم بگم هرشب باید زده بشه و روز بعد شسته بشه تا یک سال حداکثر حتما نتیجه میگیرید.ضرری نداره حداقل برای ی عمر راحت میشید. امیدوارم روزی برسه این بیماری ریشه کن بشه. تازه من درگیر بیماری پوست نگاری هم هستم.

  10. حمید گفت:

    درود
    اول از همه بگم این بیماری بیشتر از همه به غذا بعدش استرس ربط داره مواردی مثل نکوتین مورفین الکل بشدت تاثیر داره تاکید دارم بشدت چون خودم درگیر بودم میگم من خودم با استفاده از مولتی ویتامین کلسیم منیزم خوراکی و مواد ارگانیک خوب شدم با رژیم غذایی بدون فست فود گیاهای مثل گل گاوزبون بابونه سنبل طیب بهار نارنج ضروریه واس درمان همه اینارو استفاده کردم .گیاهای داروییو باهم قاطی کنید روزی دو لیوان ظهر و شب بخورید . امیدوارم کمک کرده باشم

  11. حامد گفت:

    ضمنا اینو یادم رفت بگم که وقتی گلویه من چرک میکنه بر اثر سرما خوردگی به هیچ وجه داروی ضد چرک مصرف نمیکنم.چون به محض خوردن داروی ضد چرک دوباره زیاد میشه پسو

  12. حامد گفت:

    سلام من از ۵ سالگی این بیماریو دارم سالی دو بار میاد سراغم که خیلی شدیده حدود ۲۰ روز خونه نشین میشم.ولی همیشه رو آرنجم پوسته ضخیم هست.دلایل این بیماری برای همه یکسان نیست ولی استرس خیلی شدید میکنه این بیماریو.دلیل دیگه ایم که داره البته برا خوده من اینه که گوشت گاو یا گوساله یا همون کباب کوبیده که چهار یا پنج روز پشت سر هم بخورم شدید میشه بیماریم.من برا درمانش هر وقت که میبینم به جز آرنجام جایه دیگه ای از بدنم قرمز شده همون روز شروع میکنم به خوردن قرص نئوتیگازون چهار یا پنج روز که میخورم کنترل میشه و زیاد نمیشه بعد از اون شروع میشه به کم شدن.البته محیطی که توش زندگی میکنیدم مهمه اگه جایی زندگی میکنید که آب و هواش خشکه بیشتر از این بیماری نصیبتون میشه.قرص نئو تیگازون تا الان که ۲۶ سالمه جواب داده برام ولی عوارضم داره.بهتره عوارضشو بخونید بعد برید سراغش.

  13. فاطمه گفت:

    سلام.
    من ۸ سال درگیر این بیماری بودم اول از سرم شروع شد و حدود چهار سال بود که بدنم هم درگیر شده بود و هر روز پیشرفت می کرد و بزرگتر میشد. دکتر پوست زیاد رفتم انواع داروهای کرتن دار هم استفاده کردم ولی خوب این داروها بیماری رو درمان نمیکنن فقط تا وقتی ازشون استفاده کنی بیماری رو کنترل میکنن و به محض قطع کردنش دوباره برمیگرده.اما تقریبا ۵ماه پیش از روش های طب سنتی درمان قوبا استفاده کردم.مصرف مواد غذایی مثل بادمجان گوجه قارچ سیب زمینی ماکارونی را قطع یا تا حد امکان کم کنید. روزی یک تا دو لیوان ماالشعیر طبی خانگی بخورید .شب ها هم یک فنجان بادرنجبویه دم شده مصرف کنید و روی ضایعات رو با ترکیب روغن گل سرخ و روغن کدو چرب کنید.افتیمون هم خیلی خوبه من هفته ای دوبار از ماءالجبن افتیمونی استفاده کردم و در عرض یک ماه بدنم کاملا خوب شد و سرم هم در حد چندتا نقطه باقی مونده.
    روغن ها و ماءالجبن رو میتونید از داروخانه ها تهیه کنید.در ضمن پیاده روی روزانه حدود ۳۰ دقیقه هم خیلی کمک میکنه.

  14. bhr گفت:

    🍃💕اللهم اسئلک العافیه 💕🍃
    سلام دوستان .
    من حدود دو هفته ای هست که بدنم در اثر استرس به این بیماری پوستی اونم از نوع خالدار مبتلا شده.
    اما در اثر استفاده کرم های ساختنی از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده . روز به روز داره کم رنگ تر میشه خدا رو شکر !!!! 🙇
    برای سرم هم شامپو سینوا مخصوص پسوریازیس تجویز شده است.
    پیش دو متخصص رفتم که داروهای پیشنهادی توسط دکتر کریمی(متخصص پوست و مو در شیراز) کارساز بوده تا بحال .

  15. نسرین گفت:

    کفیر هم تاثیر داره هم تو افزایش ایمنی بدن و هم مالیدنش به قسمت هایی از بدن که درگیره.کنترل استرس و زیاد فکر نکردن هم خیلی مهمه. در مورد پسوریازیس ناخن، یه ناخنگیر و یه اسپری الکل تو کیفتون داشته باشین هر ساعت از روز که دیدین یه مقدار دیگه از ناخن از بستر جدا شده بعد از اسپری کردن الکل به ناخنگیر و خشک کردنش با دستمال کاغذی ، فورا قسمت جدا شده رو کوتاهش کنید و بازم ناخنگیرو الکل بزنین و برین سراغ ناخن بعدی. قرار دادن ناخن در معرض نور خورشید و اجتناب از تماس با رطوبت و مخصوصا پاک کننده های شیمیایی ، اجتناب از کاشت ناخن و استفاده از لاک ناخن به مدت طولانی و یه ابتکار دیگه که من خودم استفاده کردم این بود که یه لامپ ال ای دی و یه باتری کوچیک ساعت رو به کمک چسب کاغذی به ناخنم میزنم بصورتی که ال ای دی روشن باشه و نورش مستقیم بخوره به ناخون و با چسب کاغذی کاملا فیکس شده باشه رو ناخن های بیمار و بعد خوابیدن تا صبح ، چون تاریکی و رطوبت باعث بدتر شدن وضعیت ناخن ها میشه.دوستان امیدوارم درمان این درد خیلی زود پیدا بشه و همه دوستان راحت بشن از دست این بیماری.

  16. محسن گفت:

    سلام دوستان،حدوددوسال است که یکی ازاشنایان درگیراین مسئله شده وروزبروزحادترمیشد،خارش زیادوبحدی رسیده بودکه خونین وچرکین شده وچون درمنطقه مچ پاقرارداشت پاتاحدودی ورم داشت،مدتی است ازمخلوط وازلین وپودرپنی سیلین استفاده کرده وبطورمرتب هرشب چرب کرده وباگازبسته،الان تقریبااثری اززخمها نیست وفقط پوست رنگ صورتی داردکه انشاا..همان هم خوب بشه ،این،مطلب رو برای این نوشتم که امیدوارم دیگران هم بتونن استفاده کنن وانشاا…همگی خوب بشین،انشاا…

  17. Dariush گفت:

    من حدود ۱۶ سال هست که به این بیماری زجر آور مبتلا شدم و اولین بار روی ران پام به اندازه کوچک ظاهر شد بعدها پیشرفت کرد و طی این سالها دوره به دوره پس از بهبود پیدا نکردن به پزشک های مختف پیش هر پزشک حدود پنج جلسه مراجعه کردم پیش پزشک های فوق تخصص تهران رفتم از دو نفر از پزشکان نتیجه ای نگرفتم سومین پزشک فوق تخصص که حدود هفت سال پیش که رفتم که ایشون جزو بهترین پزشکان پوست کشور و از اعضای هیئت علمی دانشگاه پزشکی تهران بودن و تا امسال داروهایی که داده بودن مصرف کردم و جدیدا حدود دوماه هم داروهامو بخاطر اینکه دیگه بریدم از بیماری و تاثیر موقتی داروها مصرفمو قطع کردم و اکثر نقاط بدنم دچار این بیماری شده بخاطر این بیماری ورزش که حرفه ای کار میکردم ومقام آوردم در مسابقات مختلف موفقیت خوبی داشتم بعدها بیماریم روی مچ دست و گردن هم سرائت کرده بود و باعث شد بدلیل خجالت ورزشمو رها کرد افسردگی گرفتم ولی معالجه شدم ولی سال بعد به سیگار روی آوردم امسال کلٱ مایوس ناامیدم و این روزها فکرای بدی به ذهنم میرسه که یه کاری بدم دستم خودمو راحت کنم از همه دنیا بریدم ایمانمو از دست دادم یه دنیا ممنون میشم کمک کنید ،
    فقط خواهشا بشکل مذهبی یا نگرشی پاسخ ندید !

  18. شیما گفت:

    سلام من ۷ ساله این مریضی رو دارم. از دکتر و بیمارستان خسته شده بودم و رفتم سراغ طب سنتی. با مصرف دوماهه داروهاش خوب شدم. خیلی کار اسونیه. صبح ها ناشتا نصف لیوان عرق کاسنی و نصف لیوان عرق شاتره رو قاطی کنید نیم ساعت قبل صبحانه بخورید. دو ساعت قبل از شام هم ۱۵ عدد بادام درختی خیس کنید و پوست اون ها رو جدا کتید بعد با یه لیوان اب و یه قاشق عسل بریزید توی میکسر و دو ساعت قبل شام بخورید. روی قسمت های زخم و یا ناخن هاتون هم روغن بادام شیرین بزنید. این کار رو ۲ تا ۳ ماه انجام بدید ضرری که نداره ایشالا که جواب گرفتید. البته وااسه من چند روزی میشه باز عود کرده و برگشته اما خوب میشه 🙂

  19. رسول گفت:

    خودم بالای۱۵,سال درگیرم دوستان این بیماری رابطه مستقیم با آب نوشیدنی داره حالا نمیدونم بخاطر کلر یا چیز دیگه

  20. سميه گفت:

    سلام من اين بيماري رو ندارم اما خيلي وقت دوقسمت لپ ها صورتم قرمز مي شه و بعداستحمام هم پوست صورتم مي سوزه وقرمز مي شه،،تَو سرما وگرما مي سوزه،،،تَو معرض افتاب مي سوزه ،،،با وجود درمان ومصرف مينو سيكيلين وكرم هاي ضدافتاب ودرماتيت هنوز كامل خوب نشده،،،

  21. ارش گفت:

    موضع رو چرب کنین با پماد ویتامین آد، یک روز در میون حمام کنین، مطمئن باشین جواب میگیرین، دکتر بازی و دارو بازی نکنین، خودم بودم جواب گرفتم

  22. بنده خدا گفت:

    باور کنید با خاکشیر. با اب و سوپ جویی که نوشتم خوب می شید باور کنید

  23. بنده خدا گفت:

    با سلام برای این بیماری میل کردن خاکشیر با اب بطورروزانه برای مدت طولانی بسیار موثر است
    همچنین سوپ جو که در ان گوشت نباشد و موقع میل کردن کمی به ان پودر زنجبیل و کمی اب غوره بریزید .به مدت چهل شب
    ان شاالله که خوب می شوید

  24. بهلول گفت:

    سلام خوبین منم ۵ یا ۶ ساله ک دارم.البته فقط بعضی قسمتها مثلا نوک آرنج ها و زانوها و یخورده سرم.فقط فقط فقط خاستم بگم که پسوزیاریس برای پسران معافیت دائم داره.من خودم گرفتم

  25. زهرا گفت:

    سلام، من حدود ۳ سال این بیماری لعنتی رو داشتم و خیلی خیلی اذیت میشدم ، همه فکرم درمانش بود ولی همه جا که یه مطلب راجع به درمانش میخوندم حتما اینم میخوندم که درمان قطعی نداره و با دارو فقط میتونیم کنترلش کنیم، با خوندن مطلبتی که تو سایتا هست واقعا نا امید شدم ولی با همه ی ناامیدی رفتم پیش دکتر، برام سه جور پماد و یه صابون چرب داد، و گفت هر روز فقط با اب گرم خالی یعنی بدون صابون حموم کن و ازین صابون هم فقط هفته یی دو یا سه بار استفاده کن، پمادا رو هم با هم مخلوط کن و روزی دوبار روشون بمال، نسخه دکتر واقعا خوب بود البته اگه منظم استفاده میکردم، خوب شدنش رو تو هر بار استفاده میدیدم، ولی چون کلا ادم منظمی نیستم نمیتونستم داروها رو همش به موقع استفاده کنم حتی گاهی هم میشد که یه هفته از دارو استفاده نمیکردم و مریضیم دوباره عود میکرد حتی با شدت بیشتر، خلاصه با دارو نتونستم کامل اونارو از بین ببرم هر وقت کمی نازکتر میشدن منم دیگه دارو بی دارو…چون میفهمیدم درمان قطعی نداره و اصلا دوست نداشتم تا اخر عمرم هر روز پماد بزنم و اخرشم بخاطر عوارض دارو یه بیماری نا علاج دیگه ای بگیرم، چون خونده بودم استفاده دوامدار بعضی پمادها سرطانزاست، بخاطر همین کلن داروهامو قطع کردم و بیخیال مریضیم شدم، فقط یه امیدی تو دلم بود که اگه خدا بخواد حتما خوب خوب هم میشم و فقط اون میتونه کمکم کنه، با خدا شرط و نذر و اینجور چیزا نذاشتم فقط یه امیدی تو دلم بود همین، و واقعا دیگه بیخیال دوا و درمون شدم، یعنی یه جورایی با مریضیم کنار اومدم و فقط امیدم به خدا بود.
    شاید به نظر بعضی ادمایی که زیادی خودشون را به اصطلاح روشن فکر میگن چرت و پرت بیاد ولی واقعا حقیقت داره، بعد قطع داروهام تنها کاری که میکردم این بود که هر وقت حموم میرفتم قبلش تو یه سطل اب گرم درست میکردم و توش دعا میخوندم، هر دعایی و هر سوره یی که از حفظ بودم حتی صلوات و اسامی خدا”ج” رو میخوندم، و با همون اب حموم میکردم، فقط این کارو میکردم و خیلی امید تو دلم بود به همین دلیل خیلی خوشحال بودمو اصلا به پسوهایی که رو بدنم بود توجه نمیکردم، تا این که بعد مدتی دیدم روز به روز داره مریضیم بهبود پیدا میکنه، پسوها هم کوچکتر شده بودن و هم نازکتر و همینطوری بعد مدتی کاملا خوب خوب شدم انگار اصلا هیچی نبود، الانم دو ساله با وجود که نه استرسمو کنترول میتونم و نه رژیم غذاییمو تا بحال یکی هم ندیدم تو بدنم و خیلی خدا رو شکر میگم، واقعا که درمان همه ی دردا فقط پیش اونه فقط کافیه باور داشته باشی.
    راستی برای کسایی هم که عقیده ندارن و فک میکنن دارو بهتره بگه تا براش اسم پمادایی رو که استفاده میکردمو بگم البته فک کنم پمادا فقط تو مرحله متوسط خوبه یعنی اگه خیلی شدید باشه شاید اصلا جواب نده، پسوهایی که من داشتم بصورت تکه تکه رو بازوهام و ران ها و ساق پام بود یکی دوتا هم رو شکم و کمر.

  26. هستی گفت:

    سلام من تازه متوجه شدم این بیماری رودارم اگرکسی درمشهددکترخوب سراغ داردلطفا ادرس بدهد سپاسگذارم

  27. قاسم گفت:

    سلام عزیزان من از,سال ۸۳مبتلا بع این بیماری هستم لیکن از ۱اسفندماه ۹۵طی چند سه مرحله از داروی ریمیکد استفاده کردم و اثار بیماری ازبین رفته است.و در حال حاضر تحت نظر پزشک معالج هستم .

  28. علی گفت:

    سلام من مدت ده سال به این بیماری بودم وتقریبا همه راهها درمانی رو طی کردم ولی نتیجه ندادو فقط کنترل میشد اون هم با کلی عوارض… تا اینکه دکترم داروی سینورا (ادالیمومب) که تازگی تو کشور تولید شده (حدود ۹ماه) و معادل داروی خارجی و گرون قیمت HUMIRA هست ، رو استفاده کردم . دوستان بعد تقریبا ۶ هفته معجزه این دارو رو دیدم البته دوره درمانم هنوز کامل نشده ولی به جرات می تونم بگم نود درصد بیماریم خوب شده، شوره سرم بکلی از بین رفته و باقیمانده اثرات روی پوستم هر روز بهتر میشه.. این دارو رو باید با نسخه پزشک از هلال احمر با قیمت دولتی که ۲۱۰۰۰۰ تومان بابت هر سرنگ هست تهیه کنید قیمت ازادش حدود ۷۵۰۰۰۰ تومانه. ولی واقعا ارزششو داره ، واقعا دوباره متولد شدم لطفا به هر کی گرفتار این بیماری زجر اوره بگید.کافیه کلمه سینورا رو سرچ کنید تو گوگل… ارزوی پوشیدن تی شرت استین کوتاه و شلوارک به دلم مونده بود ولی الان روزی صد بار خدارو شکر میکنم.

  29. محمدقرایی گفت:

    من دیگه خسته شدم توروخدا کمک کنین

  30. هما گفت:

    سلام
    یکی از نزدیکانم این بیماری رو روی ساق پا وقسمتی از مچی وروی پنجه یکی از پاهاش داشت که با دوسه مرحله زالو درمانی خوب شد

  31. محمد گفت:

    سلام دوستان ،.. می‌توانید از پماد فلوئوسینولون نه کرم آن استفاده کنید ،. تاثیر مثبتی دارد ،.. یا با مراجعه به بیمارستان رازی تهران (تخصصی پوست می‌باشد) به مداوای این بیماری بپردازید

  32. پریماه گفت:

    ممنون از شما که در مورد این بیماری مطلب گذاشتید. من پسوریازیس دارم. پارسال توی یک همایش شرکت کردم در مورد این بیماری.

  33. علی گفت:

    سلام شوهر عمه من یدفه درگیر این بیماری شد به هر دکتری مراجعه کرد گفتن علاجی نداره یکی از دوستاش گفت برو تو جلسات خام گیاه خواری شرکت کن چند نفر با خام گیاه خواری خوب شدن شاید رو شمام جواب بده الان نزدیک یک ساله که شوهر عمم کاملا خوب شده

  34. علی گفت:

    تنها راه مصرف مواد غذایی هست
    از خوردن نوشابه و سوسیس کالباس و شیرنی جات قنادی و قند و شکر و خلاصه هرچیزی که بدست بشر ساخته شده پرهیز کنید بجای روغن های صنعتی حتما از روغن کنجد و یا زیتون استفاده کنید سعی کنید از غذاهای ساندویجی کلا بدور باشید و بیشتر از کشمش استفاده کنید به مدت یک هفته غذای خود را را از سبزیجات و گیاهان استفاده کنید البته به همراه کمی روغن زیتون بعد از یک هفته جاهای از بدن را که این معضل را دارد با روغن زیتون مالش نسبی دهید و بعد از یک ماه می بینید که این عارضه به مرور از بین می رود و یادتان باشد که فقط ماباید از طب سنتی خودمان استفاده کنیم و از غذاهای سنتی خودمان استفاده کنیم تا دچار بیماری نشویم

    1. نگار گفت:

      سلام.علی آقا من از سن هفت سالگی با یک‌نیش زنبور متآسفانه گرفتار این بیماری شدم،الان چهل سالمه و‌هنوز دارمش،با انواع غذاهای گیاهی،طبهای سنتی چه در ایران چه در خارج از کشور همراه شدم،اما نشد که نشد.درمان ما فقط آرامش و دور از همهمه و‌استرسه.من طی این همه سال فقط یکبار خوب شدم که باور کردنش سخت بود برام ،اونم یکسالی بود که آلمان زندگی کردم و هفته ای دو بار مشاوره روانشناسی میشدم به مدت دو ساعت در هر جلسه،ورزش میکردم و خوب خوب شدم،اما از وقتی مشاوره هام قطع شد و ورزشم هم به خاطر مشکلاتم کنار گذاشتم،دوباره اومد این بیماری و این اواخر تا حد جنون اذیتم میکنه.منتظر درمان قطعی نباشیم‌ عزیزان،فقط خواهشا استرس نکشید.همین

  35. کریم گفت:

    سلام
    من الان ۵ سال که این بیماری رو دارم..ای لعنت به استرس..حالا من در ناحیه تناسلی هم دچار هستم..روی سر مشکل نداره..گاهی چنان دچار خارش در ناحیه تناسلس میشم..که حس میکنم الان زیباترین کار دنیا خاروندن اونه..خیلی عذاب میکشم..لطفا کمکم کنید..دکتر هم زیاد رفتم مدتی با کورتون متوقف شده و بعد بدتر شده

  36. ارشیا گفت:

    سلام.
    من الان ۳ ساله این بیماری گند رو دارم و اولش از یک دانه شروع شد که برای استرس در آزمون تیزهوشان گرفتم شروع شد . الان کل پشت سرم گرفته و قابل کنترل و اذیتم نمیکند ولی زشته و هر روزم میرم حموم تا جلوی خارش بگیره و قبل اینکه بخواید تشریف ببرید به حمام با مسواک پوسته ها رو جدا کنید

  37. حمید گفت:

    سلام منم چند سالی دچار این بیماری بود الانم بهبود یافتم نگران نباشید خوب میشه

    1. الهه گفت:

      چه خوب میشد اگر راه درمانتونو میگفتید…

    2. محمد گفت:

      سلام میشه بگین چه راه درمانیکه را طی کردین که خوب شدین
      ممنون

  38. نیما گفت:

    با سلام
    با تشکر از مطالب خوب سایتتون

  39. نصرت گفت:

    سلام منهم چندسال هست که به این بیماری دچار هستم کرم‌های کورتون دار میتواند کمی بیماری را منترل کند یک راه دیگه اینکه موقع خواب محل را با چسب کاغذی بپوشانید صبح میتونید پوسته های خشک راه به اسانی پاک کنید

  40. khorshid گفت:

    man hodode yek mah hast ke be in bimari dochar shodam man 19 salame va be khatere konkor kami (na kheili) esteres daram . aya in bimari ghabele serayat be bakhsh haye digeye badanam ham hast? toro khoda age darman shodid raveshe darmanetono begid . kheeeili narahatam vase ayandam.

  41. پژمان گفت:

    با سلام مجدد
    پژمان هستم
    در ادامه عرايض بالا لازم ديدم اضافه کنم بنده تا کنون از الکل و دخانيات مصون بوده ام و انواع مختلف نوشابه جات صنعتی و فست فود و انواع مختلف جانک فود رو هم بسيار به ندرت مصرف کردم . ضمنا پارامترهای خوني ام هميشه نرمال بوده و وزن متعادلی هم داشته ام که شايد اين عرايض مکمل عرض اول من در پاراگراف بالا باشه .

  42. پژمان گفت:

    با سلام
    من پژمان از سن ۹ سالگی تا ۴۵ سالگی دچار اين بيماری پر هزينه بودم . همينطور که گفته ميشه درمانی برای اين بيماری پيدا نشده اما بخوبی ميشه اونو کنترل کرد . بنده سالها به پزشکان مختلف رجوع ميکردم . بعضی از پزشکان يعنی بيشترشون ابتدا راه آخر رو نميگن . و مدتها شما نزدشون رفت و آمد میکنين . بالاخره نزد پزشکی رفتم که انصاف و تجربه و علم از چهره اش پيدا بود. هم اکنون هم تنها با خوردن کپسول well man ( مخصوص آقايان ) و قرص B300 هر دو به صورت [فیلتر شده توسط مدیریت سایت] کنترل کامل شدم . اگر در زمينه های پوستی آدرسی از اين پزشک ميخواستيد با من تماس حاصل فرمائيد.

    1. صابر گفت:

      سلام لطفا آدرس داکتر خود را بمن هم بدهید

  43. غزال گفت:

    سلام من العا یک ماه هست این مریضی رو گرفتم ولی در عرض همین مدت تمام دست وپا کل بدنم پر شده هر دکتری هم رفتم فایده نداشته تو رو خدایه درمان حتمی بگویید

  44. سیسی گفت:

    بله درسته

  45. مبین گفت:

    با سلام بنده در سن ۱۸ سالگی مبتلا شدم اما فقط در ناحیه ساق پام بوده و به اندازه یک دانه بود بعد به تدریج بیشتر شد و عرق که میکردم خارش داشت و خونریزی هم میکرد رفتم دکتر پوست واسم امپول کورتون دارای مایع سفید بود توی خود ضایعه تزریق کردن یک هفته بعد ناپدید شدن یکماه بعد دوباره تزریق انجام دادم تا کاملا رفت بیمارستان امام اهواز بود دکتر امینی

  46. زن.قم گفت:

    پسوریازیس . من ۱۷سالگی گرفتم الانم ۲۸سالمه هنوز کامل درمان نشده

  47. لیلا گفت:

    این بیماری حول وحوش ۲۱ سالگی شروع میشه یا خودشو کاملا نشون میده . پس محققان باید برسی کنند که در این سن در بدن چه اتفاقی می افتد که قبلا نمی افتاده یا کارکرد چه قسمتی دچار اختلال شده! پس در این صورت است که می توان راهی برای درمان پیدا کرد.

    1. ارشیا گفت:

      لیلا خانم پسر عمه من ۱۲ سالشون ولی پسوریازیس دارن

  48. مهدی گفت:

    خیلی خوبه ولی چرااز درمانش حرفی زده نشده.اگ میشه درمانشم بنویسین ممنونم.

    1. الهام گفت:

      سلام دوستان عزیز
      منم چند سال بود به این بیماریه مزخرف گرفتار شده بودم که کل دکترای شهرمون و حتی تهران رو گشتم ولی متاسفانه کاملا بی جواب بود و این دکترای خدا نشناس کلی ازم پول گرفتن ولی حالم بدتر شد . به لطف خدا با یه آقایی بنام ابوالفضل اشنا شدم که شمارشو تو یکی از همین سایتا پیدا کردم و منو ارجاع دادن به یه خانم روستایی که با داروهای گیاهی و سنتی بطور معجزه آسایی در عرض یک ماه کاملا درمون شدم و الان خلی حالم خوب شده حتی هیچ ردی هم از زخمام باقی نمونده ، بگردین این آقا رو پیدا کنید و حتما این روش رو هم امتحان کنید انشالله که نتیجه بگیرید .

      1. الی گفت:

        برید خجالت بکشید دروغ ک حناق نیست.چطور دلتون میاد از یه عده آدم بیمار ک از همه جا درمونده ان سواستفاده کنید.تو یه سایت دیگه کامل راجع به کلاه برداری این آقا ابولفضل صحبت شده بود هرکی استفادع کرده میگه دروغه.خجالت بکشید امیدوارم زودتر خدا جوابتونو بده

        1. ارین گفت:

          شما هم این بیماریو داری؟

    2. پریسا گفت:

      سلام پسوریازیس متاسفانه درمان فطعی نداره ففط میشه این بیماریوکنترل کرد،از بچگی ب این بیماری مبتلا بودم، چون نمیتونستن بفهمنبیماری من چیه بادادن داروهای ترکیبب ی و استفاده بیش از پماد الان پوستم ترک ترک شده، ولی متاسفانه خیلی دیر بیمادی منو کشف کردن،الان بیماریمو با متوترکسات کنترل میکنم ولی ترکهایی ک بدنم داره فقط با جراحی قابل درمانه

    3. جواد گفت:

      به نظر من این بیماری کمبود ویتامین موجود در بدن است.من خودم از سال ۸۹ در گیر این بیماری شدم. و فقط یک نقطه کوچیک از پام بود ولی با استفاده از داروهای ترکیبی شیمیایی کل بدنم درگیر شد.از همه قرص ها استفاده کردم که اصلا اثر نکرد. در آخر نور درمانی رفتم که یه مدت خوب می شد و به محض قطعش دوباره می اومد. حالا حدود ۱ ساله که از هیچ دارویی استفاده نمی کنم.و حدود ۶ ماهه که فقط از خیار و آب خیار برای خشکی پوستم استفاده می کنم.واقعا معجزه کرد.خیلی خوب شدم. دیگه کم کم آستین کوتاه می پوشم. پس توصیه من به شما این است که به هیچ وجه از هیچ دارویی استفاده نکنید. دارو یک درصد شما را خوب می کند و ۹۹ درصد در بدنتان تشدید ایجاد می کند. از خیار و آب خیار برای خشکی پوستتان استفاده کنید. آب خیار خاصیت خوبی برای از بین بردن ضایعات پسوریازیس دارد. فقط باید صبر داشته باشید تا کم کم این خیار و آب خیار اثر خود را بگذارد. لطفا امتحان کنید. پشیمون نمی شید.

  49. فرهنگ گفت:

    این بیماری مثل بقیه بیماریهای هم گروهش مانند روماتیسم ولوپوس درمان طولانی داره وممکنه سالها طول بکشه فقط بیمار در هیچ زمان ازدرمان نباید روحیشو از دست بده چون حفظ روحیه وادامه درمان+کنترل استرس و داشتن آرامش= بهبودی ودرمان ممکنه انقدر یک روزی حالتون خوب بشه که دیگه هیچکدام از این عوارض برنگرده…انشاالله

  50. فرهنگ گفت:

    در بیماری پسوریازیس یا هر بیماری اتو ایمنیون دیگر هیچ راهکاری به اندازه کنترل استرس ورهایی از اضطراب واستراحت کافی به بهبود سیر این بیماری کمک نمیکند.من به نوعی از این بیماری در گیرم ودوسال مداوم درمانهای سخت دارویی داشتم اما هر زمان خواب کافی و آرامش فکری داشتم کلی حالم بهتر شده.ماساژ درمانی ویوگا وریلکسیشن هم کمک کننده است.به امید بهبود تمامی مبتلایان به این بیماریها…..

  51. morteza گفت:

    سلام به نظر من پسوریازیس را نباید درمان کرد بلکه عوامل را باید دزمان کرد سیستم ایمنی دچار بیماری شده به خودش حمله میکند که پسوریازیس و کم کاری تیرئیدو …. را بوجود میاورد پس باید سیستم ایمنی را بررسی کرد که دچار چه نوع بیماری شده اگه این بیماری سیستم ایمنی درمان شود معتاقبا پسوریازیس وبیماریهای سیستم ایمنی دیگر هم دزمان میشود

    1. حسین محمدی گفت:

      واقعا فک کردی به فکر بقیه نرسیده ؟

  52. علي گفت:

    با مصرف روزانه يك تا دو قاشق سركه بالزاميك از شر اين بيماري مسخره رهايي يابيد

    1. الی گفت:

      علی آقا واقعا این سرکه تاثیر داره؟ شما خودتون نتیجه گرفتید؟ چند وقت باید مصرف بشه لطفا بیشتر توضییح بدید

  53. صدفک گفت:

    سپاس فراوان از اطلاعات مفید و علمی شما. به اطلاع بیماران و پزشکان علاقمند میرساند که سایت تخصصی برای بیماران پسوریازیس در ایران فعالیت دارد. آدرس سایت:

    http://www.sadafak.ir
    http://www.psoriasis.ir

    1. سپاس از شما و اطلاع‌رسانیتان

      1. حسام گفت:

        بسیار عالی و مفید است.

        1. مهران گفت:

          من ۶۵ سال دارم ۵۰ سال است به این بیماری دچار هستم از پمادهای بتامتازون وقوی تر از اون کلو بتازول استفاده میکنم تقریبا” موثر بوده ولی در بعضی از فصول مثل بهار وپائیز شدت پیدا میکند روغن کنجد هم مالیده شود موثر است .کلا” باید مبارزه کرد سوخت وساخت…..با تشکر