سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

خطرات سولاریوم برای پوست

خیلی‌ها به ویژه خانم‌های جوان هشدار پزشکان را در مورد برنزه کردن به ویژه با دستگاه سولاریوم جدی نمی‌گیرند اما واقعیت این است که

solarrium

علاوه بر عوارض زودرس مثل افتادگی پوست، سرطان‌ها و عوارض بدخیم پوستی ۱۵ تا ۲۰ سال بعد خود را نشان می‌دهند.

چند سالی است که با ورود تکنولوژی های نوین، برنزه کردن پوست با دستگاه های سولاریوم وارد زندگی مردم به خصوص برخی زنان شده است.


به گفته معاون آموزشی بیمارستان پوست رازی معمولاً افراد در حالت طبیعی زیر نور آفتاب خود را برنزه می کنند اما به دلیل محدودیت مکان یا تغییر فصل دستگاه سولاریوم را جایگزینی برای آفتاب می دانند.امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در مورد عوارض استفاده از دستگاه سولاریوم برای برنزه کردن پوست، گفت: دستگاه های سولاریوم مولد تولید اشعه ماوراءبنفش هستند که با یک طول موج تعریف شده خاص سبب تخریب سلول های رنگدانه ساز پوست می شوند.

احسانی خاطرنشان کرد: اشعه ماوراءبنفشی که از دستگاه سولاریوم ساطع می شود. انرژی بالایی را در کوتاه مدت تولید کرده و سبب برنزه کردن فوری پوست می شود ک قاعدتاً آسیب هایی را نیز در پی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شلی، افتادگی و تیرگی پوست از عوارض زودرس استفاده از دستگاه سولاریوم است و در نهایت در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان پوست را چندین برابر می کند که شاید یک یا دو ماه بعد از سولاریوم خود را نشان ندهد اما ۱۵ یا ۲۰ سال بعد در مناطقی که فرد خود را تحت اشعه سولاریوم قرار داده تغییرات بدخیمی پوست رخ خواهد داد که در سال های دور شاهد موجی از این تغییرات خواهیم بود.

احسانی به دیگر عوارض استفاده از سولاریوم اشاره کرد و گفت: ایجاد ضایعات لکه ای نقطه ای روی پوست پس از از بین رفتن اثرات برنزه شدن و از دست دادن طراوت و شادابی پوست دیگر عوارضی است که شاید هر کسی به آن توجه نکند.

وی تأکید کرد: از دیگر خطرات سولاریوم  در مواردی سوختگی های درجه یک تا درجه ۳ است که احتمال دارد روی بدن فرد ایجاد شود که جای آن نیز باقی خواهد ماند. هر چه میزان دفعات استفاده از سولاریوم بیشتر باشد عوارض آن نیز بیشتر خواهد بود.(فارس)(جام جم آنلاین)

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

 
 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

پوست و مو

چین و چروک زیر چشم

چگونه از بروز چین و چروک چشم جلوگیری کنیم؟

تغذیه و سلامتی

روغن کنجد

درباره روغن کنجد چه می دانید؟خواص روغن کنجد

پوست و مو

داشتن پوستی زیبا

برای داشتن پوستی زیبا چه بخوریم؟

اطلاعات دارویی

روغن سویا

روغن سویا و ۵ فایده شگفت انگیز آن!

تغذیه و سلامتی

بیماری

۴ دلیل کمتر شناخته‌ شده که چرا وضعیت سلامتی شما در حال بدتر شدن است!

اطلاعات پزشکی

کم آبی بدن

یک فرد تا چه مدتی می تواند بدون آب زنده بماند؟

اطلاعات پزشکی

ساخت سلول های پوستی در آزمایشگاه

رانینگ تایتل

افزایش اندیشه های مثبت

به خاطر سلامتی خود خوش بین باشید!

اطلاعات پزشکی

آرتریت روماتویید

علائم و علاج آرتریت روماتوئید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *