سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

خواص و فواید درمانی سرکه سیب

سرکه سیب محصول طبیعی تخمیر سیب خرد شده می باشد. الان هزاران سال است که از سرکه برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می شود. بااینکه هنوز علم خیلی از ادعاها در رابطه با سرکه سیب را ثابت نکرده است، بااینحال از آن در زمینه های مختلفی از زیبایی گرفته تا سلامتی استفاده می گردد. بعضی از افراد سرکه سیب را با عسل مخلوط کرده و مصرف می نمایند. در ادامه قصد داریم خواص و فواید سرکه سیب را بررسی نماییم.

چرا افراد سرکه سیب مصرف می کنند؟

نتایج تعدادی از تحقیقات نشان می دهند که سرکه ازجمله سرکه سیب به کاهش قند خون کمک می نماید. سرکه سیب می تواند برای افراد دیابتی فوایدی داشته باشد. سرکه سیبهمچنین بعضی از انواع سرکه نشان داده اند که می توانند به افراد در القای حس سیری کمک نمایند. این خاصیت به می تواند به افراد در کاهش وزن کمک نماید. در یک تحقیق انجام شده، برای مدت ۱۲ هفته به افراد روزانه پانزده و سی میلی گرم سرکه سیب مخلوط در ۵۰۰ میلی لیتر مایعات داده شد. بعد از ۱۲ هفته، افرادیکه ۱۵ میلی لیتر سرکه سیب مصرف کرده بودند، ۱٫۲ کیلوگرم وزن و آنهایی که ۳۰ میلی گرم سرکه سیب مصرف کرده بودند، ۱٫۵ کیلوگرم وزن کم نمودند. هردو این گروه ها کالری مشابهی دریافت کرده بودند. هرچند سرکه سیب به شکل قرص نیز موجود است، اما شواهدی درباره اثرگذاری آنها وجود ندارد.

تحقیقات برروی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که سرکه سیب به کاهش کلسترول خون و فشار خون کمک می نماید، به سلامت قلب کمک کرده و از سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. از آنجاییکه این تحقیقات در مراحل اولیه هستند، هنوز این نتایج تایید قطعی نشده است و مدرکی برای تایید این یافته برروی انسان ها وجود ندارد.

از سایر مواردیکه از سرکه سیب بعنوان ماده درمانی استفاده می شود، اما دلایل و مدارک علمی برای تایید آنها وجود ندارد، شامل:

  • درمان رفلاکس معده – برخلاف باور افرادیکه تصور دارند تولید زیاد اسید باعث رفلاکس معده می باشد، دلیل رفلاکس معده در خیلی از افراد کمبود اسید معده می باشد. درمان شامل مصرف روزانه ۱ تا ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب می باشد.
  • پیشگیری از سوءهاضمه – اگر قصد دارید غذایی مصرف کنید که فکر می کنید برای شما هضم آن ساخت بوده و اذیتتان می کند، ۱ قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و بعد از حل کردن در آب ولرم و نیم ساعت قبل از خوردن مصرف نمایید.
  • براق کردن پوست – خیلی از افرادیکه دچار مشکلات پوستی  از پسوریازیس گرفته تا اگزما می باشند، از سرکه سیب برای کاهش التهاب و کاهش عمومی مشکل استفاده می نمایند. سعی کنید جاهای تحت تاثیر را با پنبه آغشته به سرکه سیب تر نمایید.

چقدر سرکه سیب باید مصرف نماییم؟

از آنجاییکه سرکه سیب درمانی تایید شده نیست، پس اطلاعاتی برای میزان توصیه شده ی مصرف آن وجود ندارد. بعضی از افراد ۲ قاشق چاخوری سرکه سیب که با آب و یا آب میوه مخلوط شده است، مصرف می نمایند.

خطرات و عوارض جانبی سرکه سیب

  • عوارض جانبی – مصرف مقادیر کوچک سرکه سیب، عموما بدون مشکل می باشد. اما مقادیر زیاد و یا مصرف طولانی مدت می تواند خطراتی در پی داشته باشد. مصرف سرکه سیب خالص و مخلوط نشده با آب می تواند باعث ساییده شدن مینای دندان و سوختن دهان و گلو شود.
  • خطرات مصرف سرکه سیب – زنانیکه پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. از آنجاکه سرکه سیب می تواند باعث تغییر سطح انسولین شود، افراد دیابتی باید سرکه سیب را با مشورت پزشکشان مصرف نمایند.
  • تداخلات – افرادیکه ملین، دیورتیک و داروی بیماری های قلبی و دیابت مصرف می نمایند، باید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشکشان مشورت نمایند.

 

اگر به دنبال اطلاعات کامل تری در رابطه با سرکه سیب  هستید٬ مطلب زیر را مطالعه کنید :‌

سرکه سیب چیست؟‌ خواص سرکه سیب

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • http://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/lifestyle-guide-11/supplement-guide-apple-cider-vinegar
  • ویکی پدیای انگلیسی
  • MNN HOLDING COMPANY

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

پوست و مو

درمان تجمع رنگ‌دانه‌ها ( پیگمانتاسیون )

بهبود پیگمانتاسیون در خانه

تغذیه و سلامتی

سیر

۲۰ مسکن درد طبیعی در آشپزخانه شما

تغذیه و سلامتی

سرکه سیب

موارد منع مصرف سرکه سیب که نمی دانستید!

تغذیه و سلامتی

آب نارنج

آبلیمو و آبغوره بخوریم یا سرکه و آب نارنج؟

تغذیه و سلامتی

سطوح قند خون

۳ ادویه محبوب که می توانند به پایین آوردن سطوح قند خون کمک کنند!

تغذیه و سلامتی

مدیریت سطوح قند خون

۱۰ خوراکی خوشمزه که سطوح قند خون شما را کنترل میکنند!

رانینگ تایتل

شستن موها با سرکه سیب

چرا باید یک بار هم که شده موهای خود را با سرکه سیب بشویید؟

دستور پخت آشپزی

گریل مخلوط با سبزیجات خردلی و سرکه‌ای

طرز تهیه گریل مخلوط با سبزیجات خردلی و سرکه‌ای

تغذیه و سلامتی

نوشیدنی چربی سوزی

نوشیدنی چربی سوزی که با دیابت مبارزه می کند!

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محسن گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون
    سرکه سیب چه طبعی داره؟ سرده یا گرم؟

  2. محمود گفت:

    آیا این سه لیوان عوارض جانبی برای من ایجاد کرده و بایستی به پزشک مراجعه کنم؟
    البته در دهان و گلو هیچ احساس سوزشی نمیکنم.

  3. محمود گفت:

    من یک لیتر سرکه سیب را با هفت لیتر از عرق های گیاهی ترکیب نموده ام . این عرقها هرکدام یک لیتری با نام، خارخاسک، پنیرک، شاطره، گزنه، خارشتر، کاسنی و عرق بوماداران بوده اند
    ۱- آیا این میزان (یک لیتر) سرکه سیب در ۷ لیتر عرق زیاد نمی باشد؟
    بعد از مصرف حدود ۳ ایوان در دو روز درد شکم گرفته ام؟ آیا بایستی ترکیب را رقیقتر نمایم؟

  4. سعید گفت:

    من ۱۵ دقیقه ایست قلبی داشتم بعد بهبود وزنم بالا بود (قبلا هم اصافه وزن پیدا کرده بودم) برای کم کردن وزنم اول با کپسول های سرکه سیب و بعدا خود سرکه سیب مرغوب را استفاده کردم، بتدریج وزنم از نزدیک ۹۰ کیلو برگشت به ۷۲/۷۱کیلو گرم. خوبی وزن کم کردن در طولانی مدت نداشتن پوست اضافی هست و ماندگاری آن.
    سرکه سیب برای دفع بموقع و تنظیم دستگاه گوارش ، تنظیم مواد خون مثل قند، اوره، کلسترول و …. بسیار خوبه و آزمایشهای خون من همیشه عالی هست.

  5. mojtaba گفت:

    سلام.بسیارمطالب مفیدی هستند باسپاس

  6. شیما گفت:

    سلام. ممنون از مطالب آموزنده سایتتون. بعضی جاها نوشتن سرکه سیب برای استخوان ضرر داره و باعث پوکی استخوان میشه و لی بعضی سایتها هم نوشتن سرکه سیب برای پوکی استخوان مفیده، کدوم یکی از اینها درسته؟ البته من احساس میکنم مطالب شما دقیقتر و علمیتره چون صادقانه به خواص اثبات نشده اشاره کردین و درمورد خواصش اغراق نکرده اید. ممنون

    1. شاینده گفت:

      بعضی شکسته خوانند بعضی نشسته خوانند /چون نیست خواجه حافظ معذور دار مارا !!!!! در هر حال از اطلاع رسانی مفیدتان تشکر لازم است.

  7. پروانه گفت:

    بسیارعالی بودوممنون ازاینکه صادقانه به خواص اثبات نشده اشاره میکنید…

  8. امید خیری گفت:

    عالی بود

  9. زهرا دولتی مقدم گفت:

    سلام

    به خاطر مطالب خوب و آموزنده بسیار سپاسگزارم.