سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

رازهایی برای افزایش طول عمر

افزایش طول عمر یکی از آرزوهای دیرینه بشر است. در این مقاله قصد داریم راههای برای افزایش طول عمر بیان کنیم که توسط علم ثابت شده اند. نکته جالب توجه این است که بیشتر این راهها توسط دین و طب سنتی و اسلامی هم به ما توصیه شده‌اند.

وظیفه شناسی باشید

تحقیقات نشان می دهد که حس وظیفه شناسی به افزایش طول عمر کمک می کند. محققان یافته اند که افراد وظیفه شناس تلاش بیشتری برای حفاظت از سلامت خود می کنند.

دوستان زیادی بیابید

محققان استرالیایی به این نتیجه رسیده اند که افراد سالمندی که دوستان زیادی دارند نسبت به افراد منزوی کم تر میمیرند. تحقیقات دیگری هم ارتباط بین طول عمر و داشتن دوست را تایید می کند.

انتخاب عاقلانه دوستان

عادات دوستان شما بر شما هم تاثیر می گذارد پس دنبال دوستانی با عدات سالم باشید. تحقیقات نشان میدهد که چاقی می تواند مسری باشد و اگر شما یک دوست چاق داشته باشید شانس چاق شدن شما ۵۷ درصد افزایش می یابد. سیگار کشیدن و همچنین ترک سیگار هم یکی از عادات مسری  است.

ترک سیگار

هرچند که ترک سیگار دیگر رازی برای افزایش طول عمر نیست و همه از آن باخبرند، اما اگر بدانید این ترک کردن چه مدت زمانی به زندگی شما می افزاید، قطعا تعجب می کنید. بر طبق یک تحقیق پنجاه ساله انگلیسی، ترک سیگار در سن ۳۰ سالگی می تواند ۱۰ سال به عمر شما بیافزاید. همچنین ترک سیگار در سنین ۴۰، ۵۰ و ۶۰ می تواند بترتیب ۹ ، ۶، و ۳ سال به زندگی شما اضافه کند.

خواب نیمروز

خواب نیمروزی (قیلوله) یکی از متداول ترین عادات در جهان است و امروزه تحقیات نشان می دهد افرادیکه بطور دائم و مرتب ظهرها خوابی کوتاه (چرت) دارند، ۳۷ درصد کمتر از افرادیکه کمتر این خواب را تجربه کرده اند، دچار بیماریهای قلبی کشنده می شوند. محققان براین باورند که خواب نیمروزی با کم کردن هورمونهای استرس زا به قلب شما کمک می کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای ، رژیمی پر از سبزیجات ، میوه، غلات کامل، روغن زیتون و ماهی است. بررسی بیشتر از ۵۰ تحقیق که برروی بیش از نیم میلیون نفر انجام شده،  نشان دهنده مزایای این رژیم است. یافته های این تحقیقات نشان می دهد که این رژیم ریسک سندرم متابولیک (این بیماری ترکیبی از چاقی، قندخون بالا، افزایش فشارخون و سایر فاکتورهایی که ریسک بیماریهای قلبی و دیابت را افزایش می دهد، است) را کاهش می دهد.

ازدواج

چندین تحقیق نشان می دهد که افراد متاهل بیشتر از همنوعان مجرد خود زندگی می کنند. محققان دلایل این افزایش عمر را به تفاوت های اجتماعی و مالی افراد تنها نسبت به افراد متاهل نسبت می دهند. درضمن افرادیکه طلاق گرفته اند یا همسرشان فوت کرده است نیز طول عمر بیشتری نسبت به کسانیکه اصلا ازدواج نکرده اند، دارند.

کاهش وزن

درصورتیکه شما چاق هستید، لاغر شدن می تواند از شما در برابر بیماریهایی که طول عمر را کم می کنند، مانند بیماری قلبی، دیابت و … حفاظت کند. در بین انواع چاقی، چاقی شکم از همه خطرناک تر است، پس ابتدا بر از بین بردن چربی شکم تمرکز کنید.

ورزش کردن

در این زمینه همه تحقیقات یکصدا هستند، افرادیکه ورزش می کنند دارای میانگین عمری بیشتر از افرادیکه ورزش نمی کنند، هستند. برطبق ده‌ها تحقیق، فعالیت جسمی منظم، خطر بیماریهایی از جمله، بیماری قلبی، سکته، دیابت، بعضی از انواع سرطان و افسردگی را کاهش می دهد. ورزش حتی می تواند به سلامت مغز شما در سنین بالا کمک کند. هفته ای ۲٫۵ ساعت ورزش برای سلامتی مفید و لازم است.

به دینتان بپردازید

تحقیقات جدید نشان میدهند که افرادیکه به تکالیف دینیشان می پردازند بیشتر از افرادیکه عمل نمی کنند، عمر می کنند. درضمن در صورتیکه افراد این عبادت ها را بصورت دسته جمعی انجام بدهند، تاثیر عبادت بر سلامتیشان افزایش می یابد.

بخشش

فراموش کردن کینه‌ها و بخشیدن دیگران یکی دیگر از راههای افزایش عمر است. کینه و خشم مزمن با کاهش عملکرد ریه، بیماری قلبی، سکته و سایر بیماریها مرتبط است. بخشش باعث کم کردن نگرانی شما ، کاهش فشارخون و تنفس راحت تر می شود. این فواید هرچه سن شما بالاتر می رود، موثرتر و کاراتر است.

خواب کافی

داشتن خواب کافی و آرام می تواند خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی و اختلالات خلقی را کاهش دهد. خواب کمتر از ۵ساعت درشب می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

کنترل استرس

مدیریت و کنترل استرس می تواند خطر بیماری قلبی را کم کند. البته برای بیشتر افراد از بین بردن کامل استرس کار سختی است، اما می شود با راههایی آسان استرس را مدیریت و کنترل کرد. شما می توانید با یوگا، مدیتیشن، عبادت و نفس عمیق استرس را در خود کاهش دهید.

هدفی برای زندگی

یافتن سرگرمی ها و فعالیت هایی که برای شما معنی دار است به افزایش عمرتان کمک می کند. محققان ژاپنی در بررسی افراد در طول ۱۳ سال به این نتیجه رسیده اند، که افرادی که هدفی برای زندگی دارند کمتر از سایر افراد بدون هدف می میرند. همچنین یک تحقیق آمریکایی نشان میدهد که افرادیکه هدف محکمی برای زندگی دارند کم تر از سایر افراد دچار بیماری آلزایمر می شوند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع
webmd، سایت پزشکی راستینه

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

واریس

درمان‌های جدید واریس

زیبایی

انجام لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می‌کند؟

زیبایی

فرآیند کویتیشن اولتراسوند

آیا کویتیشن اولتراسوند در از بین‎ بردن چربی مؤثر است؟

تغذیه و سلامتی

کاهش سریع وزن

کاهش سریع وزن

پوست و مو

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی در کاهش سلولیت

درمان سلولیت با شاک‌ویو‌‌تراپی

تغذیه و سلامتی

رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین

رژیم‌هایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

زیبایی

ریداستیم

ریداستیم ؛ روشی غیرتهاجمی برای رسیدن به لاغری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حرف آخر گفت:

    سلام
    منم با نظر دوستمون کاملا موافقم

  2. احسان گفت:

    سلام….داشتن فن سالم زندگی کردن از خود زندگی مهم تر هست…!!!!!