سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

مضرات نوشیدنی انرژی‌ زا برای کودکان ورزشکار

کودکان و نوجوانانی که ورزش می کنند معمولاً بدون توجه به مواد موجود در نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا ، آنها را مصرف می کنند. گزارش هایی در این زمینه نشان داده است که آمار مصرف نوشیدنی انرژی زا بین کودکان و نوجوانان بالاست، در حالی که این محصولات برای آنها خطرناک است.

در بیشتر مواقع کودکانی که ورزش می کنند نیاز دارند تا دوباره آب بدن را جایگزین کنند، برای آنها بهترین نوشیدنی آب است. نوشیدنی های انرژی زا دارای کافئین زیاد است که میزان زیاد آن برای کودکان خطرناک است.

طبق گزارش آکادمی آمریکایی مطالعات کودکان (AAP)، سوء مصرف این نوع محصولات در گروه سنی کودکان وجود دارد.
«شنیدر» یکی از اعضای کمیته AAP می گوید: معمولا نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا با هم اشتباه گرفته می شود و نوجوانان تفاوت آنها را با هم نمی دانند. بعضی از کودکان نوشیدنی های انرژی زا می خورند که میزان زیادی کافئین دارد. این بدین معناست که آنها میزان زیادی کافئین و محرک های دیگر را دریافت می کنند که برای آنها خطرناک است.

تفاوت نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا بدین شکل است.

– نوشیدنی های ورزشی

این نوشیدنی ها دارای کربوهیدرات ، الکترولیت ، طعم دهنده و مواد معدنی است. این مواد الکترولیت و آبی را که به دلیل عرق کردن از دست می رود ، جایگزین می کند. ورزشکارانی که ورزش های طولانی و شدید انجام می دهند از نوشیدنی های ورزشی استفاده می کنند. با این وجود، در غالب موارد استفاده از آنها ضروری نیست.

– نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها حاوی محرک هایی مانند تورین، گوارانا و کافئین است. کافئین تاثیرات مخربی بر کودکان می گذارد. تأثیراتی که باعث آسیب زدن به سیستم قلبی – عروقی و عصبی آنها می شود. نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان نامناسب است. معمولا با نگاه کردن بر روی لیبل محصولات نمی توان فهمید که واقعاً چقدر کافئین دارد. بعضی از بطری های نوشیدنی های انرژی زا بیش از ۵۰۰ میلی گرم کافئین دارند که معادل ۱۴ بطری نوشابه است.

کودکانی که ورزش می کنند به مایعات احتیاج دارند نه به کالری اضافه ، کربوهیدراتی که در نوشیدنی های ورزشی وجود دارد، باعث چاقی و اضافه وزن در کودکان می شود. همچنین احتمال خرابی دندان ها نیز وجود دارد، باید کودکان و والدین آنها آگاه باشند که از نوشیدنی های ورزشی فقط به هنگام ورزش طولانی مدت و شدید استفاده کنند. در حالت های دیگر بهتر است که از آب استفاده شود.(ایسنا)(جام جم آنلاین)

 
 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

واریس

درمان‌های جدید واریس

زیبایی

عمل لیپوماتیک

از لیپوماتیک بیشتر بدانید

زیبایی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

زیبایی

اسکالپشور

نگاهی دقیق‌تر به ‌اسکالپشور

پوست و مو

نتایج عمل لیپوساکشن با کمک فن‌آوری فراصوت

لیپوساکشن با کمک فن‌آوری فراصوت(Ultra_Z)

زیبایی

غبغب

غبغب و چگونگی رهایی از آن

اطلاعات پزشکی

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: علائم، دلایل و درمان

اطلاعات پزشکی

علائم درماتیت استاز یا اگزما واریس

آنچه باید در مورد اگزما واریس (درماتیت استاز) بدانید؟

زیبایی

ورزش دوران بارداری

آنچه باید در مورد تمرینات EMS بدانید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *