سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

کم خونی چیست؟ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان کم خونی

کم خونی (Anemia) بیماری ای است که در آن شما گلبول قرمز خون سالم و کافی برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان ندارید. ابتلا به کم خونی، ممکن است باعث احساس خستگی در شما شود. کم خونی، شامل شاخه ها و شکل های مختلفی می‌باشد که هرکدام دلایل مختلفی دارند، از دست دادن خون یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به کم خونی است. کم خونی، می تواند دائمی و یا موقتی باشد و شدت آن ممکن است متعادل و یا شدید باشد.اگر احساس می‌کنید به کم خونی، مبتلا هستید، به پزشک مراجعه نمایید چراکه کم خونی، ممکن است نشانه یک بیماری جدی و سخت باشد. درمان کم خونی، می‌تواند شامل دریافت مکمل و یا دریافت مراقبت پزشکی باشد. پیشگیری از بعضی از انواع کم خونی، با یک رژیم غذایی سالم و متنوع ممکن می‌باشد.

علائم کم خونی

علائم کم خونی

علائم و نشانه های ابتلا به کم خونی، بسته به دلیل آن، نوع کم خونی و بیماری های مرتبط به کم خونی، متفاوت است، این علائم ممکن است شامل:

  • خستگی و احساس فرسودگی
  • رخوت و بی حالی
  • بی قراری و ناراحتی
  • تنگی نفس و یا مشکل در تنفس
  • تمرکز ضعیف
  • تپش قلب
  • حساسیت به هوای سرد
  • پوست رنگ پریده
  • درد قفسه سینه

سایر علائم زیر ممکن اند اما معمول نیستند:

 

دلایل کم خونی

شما زمانی دچار کم خونی، می‌شوید، که خون شما گلبول قرمز کافی ندارد. زمانی گلبول های قرمز شما کم می‌شود که:

  • بدن شما گلبول قرمز کافی تولید نمی‌کند و یا گلبول تولید شده بدرستی عمل نمی‌کند.
  • بدن شما گلبول های قرمز تولید شده را نابود می‌کند، در این حالت که معمولا بدلیل سایر بیماری ها و عوامل رخ می‌دهد، عمر گلبول قرمز تولید شده کم تر از حد لازم بوده و با مرگ گلبول، بدن دچار کم خونی می‌شود.
  • خونریزی باعث از دست دادن گلبول های قرمز خون و هموگلوبین شده و باعث کم شدن تعداد گلبول قرمز خون می‌شود. این خونریزی ها ممکن است بدلیل مواردی از جمله زخم معده، هموروئید، التهاب معده، سرطان، بعضی از انواع داروها، بعضی از انواع داروهای پیشگیری از بارداری، قاعدگی، جراحی و اهدای خون باشد.

دلایل انواع شایع کم خونی شامل:

  • کم خونی فقر آهن.
  • کم خونی ناشی از کمبود ویتامین.
  • کم خونی ناشی از بیماری های مزمن.
  • کم خونی ناشی از عوامل ارثی

 

عواملی که خطر این مشکل را افزایش می‌دهد

عواملی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانند باعث ایجاد کم خونی، در افزاد شوند، این عوامل شامل:

  • رژیم غذایی فاقد ویتامین های مورد نیاز. رژیم های غذایی که میزان کمی آهن ویتامین b 12 و فولیک اسید در آنها موجود است، خطر ابتلا به کم خونی، را افزایش می‌دهد.
  • اختلالات روده ای. ابتلا به اختلالات روده‌ای که بر جذب مواد مغذی توسط بدن شما تاثیر می‌گذارد، می‌تواند خطر ابتلای شما به کم خونی، را افزایش دهد.
  • قاعدگی. عموما زنان در سنین قاعدگی بیشتر از مردان و زنان یائسه دچار کم خونی، می‌شوند.
  • بارداری. اگر شما باردار هستید، خطر ابتلا به کم خونی، در شما افزایش می‌یابد.
  • بیماری های مزمن. بیماری های همچون سرطان، نارسایی کبد یا کلیه یا سایر بیماری های مزمن خطر ابتلا به کم خونی، را افزایش می‌دهند.
  • سایر عوامل. سابقه آلوده شدن به بعضی از عفونت ها، بیماری های خونی و بیماری های خود ایمنی، مصرف الکل، آلوده شدن به مواد سمی و مصرف بعضی از انواع داروها می‌تواند باعث ابتلا به کم خونی شود.

 

عوارض ابتلا به کم خونی

اگر کم خونی، درمان نشود می‌تواند باعث ابتلا به سایر عوارض و مشکلات از جمله:

  • خستگی شدید. زمانیکه کم خونی شدید باشد، شما ممکن است انقدر خسته باشید که نتوانید کاری انجام دهید.
  • بیماری های قلبی. کم خونی، می‌تواند باعث تپش قلب (آریتمی قلبی) شود. همچنین از آنجاییکه قلب برای رسیدن اکسیژن کافی به بدن باید بیشتر کار کند، ممکن است فرد دچار نارسایی احتقانی قلبی ( congestive heart failure) شود.
  • مرگ. بعضی از انواع کم خونی ارثی می‌توانند جدی بوده و حتی زندگی افراد را تهدید کنند. همچنین از دست دادن سریع و شدید خون می‌تواند باعث کم خونی حاد شده و حتی باعث مرگ افراد شود.

کم خونی

close up cover of air condenser; Shutterstock ID 189688622

میزان مناسب گلبول قرمز خون

میزان عمومی و مناسب تعداد گلبول قرمز خون می‌بایست :

  • برای مردان: ۴٫۷ تا ۶٫۱ میلیون گلبول قرمز در هر میکرولیتر
  • برای زنان: ۴٫۲ تا ۵٫۴ میلیون گلبول قرمز در هر میکرولیتر

این میزان گلبول تعداد معمول بوده و در بعضی از نواحی یا آزمایشگاهها میزان مناسب در رنج دیگری ممکن است باشد، برای اطلاع از رنج مناسب ناحیه تان می‌بایست به آزمایشگاه یا پزشک مراجعه نمایید.

 

درمان کم خونی

درمان کم خونی، بسته به علت آن متفاوت است، بعضی از انواع درمان بسته بیماری مربوطه شامل:

  • درمان کم خونی مربوط به فقرآهن. در این شرایط پزشک شما از مکمل های حاوی آهن برای تنظیم سطح گلیول قرمز خون استفاده می‌کند.
  • درمان کم خونی مربوط به رژیم غذایی. بیمارانی که کم خونی آنها به دلیل رژیم غذایی ناسالم آنهاست و رژیم غذایی آنها فاقد آهن است و یا کم آهن می‌باشد، باید اقدام به گنجاندن غذاهای حاوی آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش در رژیم غذایی شان نمایند.
  • درمان کم خونی مربوط به بیماری های دیگر. اگر کم خونی، به علت ابتلا به سایر بیماری ها باشد، می‌بایست برای درمان کم خونی، بیماری مربوطه را درمان نمود. همچنین اگر علت کم خونی، بعلت مصرف داروها از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد، می‌بایست دارویتان را با دارویی مشابه و بدون عارضه جایگزین نمایید.

 

پیشگیری از ابتلا به کم خونی

خیلی از انواع کم خونی، قابل پیشگیری نمی‌باشند. بااینحال بعضی از انواع دیگر از جمله کم خونی بسته به فقرآهن و کمبود ویتامین، با یک رژیم غذایی پر ویتامین قابل پیشگیری می‌باشد، این ویتامین ها و مکمل ها شامل:

  • آهن. غذاهای سرشار از آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش می بایست در رژیم غذایی گنجانده شود.
  • فولیک اسید. فولات و هم خانواده اش فولیک اسید در مرکبات و آبشان، موز، سبزیجات تیره و برگدار، حبوبات و غذاهای غنی شده موجود می‌باشد.
  • ویتامین b-12. این ویتامین بصورت طبیعی در گوشت و لبنیات موجود می‌باشد. همچنین این ویتامین در بعضی از شیر سویا هم موجود است.
  • ویتامین C. خوراکی های حاوی ویتامین C از جمله مرکبات، خربزه و هندوانه و انواع توت ها به جذب آهن کمک می‌نمایند.

همچنین در صورتیکه در خانواده شما کم خونی، ارثی وجود دارد، به یک مشاور ژنتیک مراجعه نمایید.

 

منابع

  • webmd
  • nlm.nih
  • mayoclinic

منبع تصاویر 

  • thehealthy
  • pysnnoticias

 

 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

واریس

درمان‌های جدید واریس

زیبایی

انجام لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می‌کند؟

زیبایی

فرآیند کویتیشن اولتراسوند

آیا کویتیشن اولتراسوند در از بین‎ بردن چربی مؤثر است؟

تغذیه و سلامتی

کاهش سریع وزن

کاهش سریع وزن

پوست و مو

روش درمانی شاک‌ویو‌‌تراپی در کاهش سلولیت

درمان سلولیت با شاک‌ویو‌‌تراپی

تغذیه و سلامتی

رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین

رژیم‌هایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

زیبایی

ریداستیم

ریداستیم ؛ روشی غیرتهاجمی برای رسیدن به لاغری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Shiva گفت:

    سلام من دختر و ۱۷ سال دارم چند وقت پیش آزمایش دادم که مشخص شد کم خونی بسیار شدید دارم طوری که دکترها به داشتن تالاسمی شک کردن ولی من این بیماری رو ندارم زندگی برام خیلی دردناک شده فشار بسیار زیاد در سر، ضعف در بینایی،سرگیجه شدید و ضعف شدید بدن و کمبود تمرکز دارم و دچار درد شدید قفسه سینه و دست چپ و تپش قلب و افسردگی هستم قرص آهن هم که مصرف میکنم بدنم واکنش نشون میده و حالم خیلی بد میشه برای همین مصرف رو متوقف کردم ممنون میشم راهنماییم کنید چون روز به روز بدتر میشم

  2. شیرزاد گفت:

    سلام من آزمایش دادم گفتن کم خونی داری وقت از سرما خیلی عاجزم تمرکز هم ضعیف شده میخواستم راهنمایی ام کنید با تشکر

  3. کیان گفت:

    با سلام ممنون بابت مطالب مفید شما

  4. eror گفت:

    خيلي خوب و کامل بود
    ممنون:-)

  5. سیروس گفت:

    سلام ایا امکان داره کسی هم غلظت خون داشته باش هم کم خونی داشته باش.

  6. فرهاد گفت:

    با سلام.بنده دو ماه پیش یک آزمایش انجام دادم که درآن ۴۱:Neutrophils و پلاکت ۱۸۴۰۰۰ بود. در آزمایش بار دوم یعنی یک ماه پیش پلاکت ۱۱۹۰۰۰ بود.در ضمن من به خاطر سردرد ژلوفن و روزانه حدود ۸ سی سی شربت اوپیون مصرف میکنم و البته کبدم هم کمی چرب است و رنگ صورتم هم گهگاهی میپرد لطفا راهنمایی بفرمائید.با تشکر

  7. hamida گفت:

    سلام من دچار کم خونی هستم تا حدی ک دیگر از زندگی خسته شده ام نفس گرفتن برایم مشکل است قفسه سینه ام دچار دردی بسیار شدید میشود و سرم درد دارد بیحال و افسرده ک توان ای کار و فعالیت را ندارم

  8. حسین گفت:

    سلام،من کم خونی دارم و فقط در قسمت پاها احساس درد میکنم و از قرص ففول که استفاده میکنم ۵۰درصد درد رو کم کرده بنظرتون چیکار باید بکنم که درد پا کامل متوقف بشه ضمنن در زمان استراحت درد بیشتر احساس میشه،با تشکر

  9. Sahar گفت:

    برادرم ۱۳سال داره امروز دستش برید احساس ضعف در پاهاش داشت و سردرد گرفت این نشانه چیست

  10. سجاد گفت:

    ۱۵سال است قرص کلونازپام مصرف میکنم از کم خونی رنج میبرم ایا یکی از دلیل نازایی مصرف قرص است راهنمایی کنید

  11. محمد خيري گفت:

    سلام خسته نباشيد من٥٨سال سن دارم مواد مصرف مى كردم يكدفعه دل دردشديد شدم دكتراگفتن ممكن است سرب وارد خونت شده ازمايش دادم سرب خونم ٥٨ بود مجبورشدم موادراكنار بذارم حالاشربت ترياك كه دولت مي هدد مصرف ميكنم بعدازسه ماه سردردشديد شدم مراراهنمايي كنيد بسيار متشكرم

  12. سجاد ذکی گفت:

    بسیار زیبا بسیار معلومات کافی و آن فهم تشکر از سایت تان

  13. اریا گفت:

    سلام پسری ۵ ساله دارم که سه ماه پیش ازمایش خون داد که rbc.4.88 بالا بود یعنی تا۴٫۸ طبیعی بود وmch هم پایین بود۲۵ بود که با۲۹ میشود ویتامین دی هم۱۰٫۶ بود وtibtخم یه مقدار بالا لود دکتر ۶۰ عدد قرص اهن داد و روزی دو تا خورد و۶ عدد قرص ویتامین دی هم خورد و الان دوباره بعد از تمام شدن دارو تکرار ازمایش انجام داد که ویتامین دی وtibt خوب شدن وmch هم بازم پایین هست۲۶٫۵ رسیده و گلبول قرمزش هم بالا تر رفته۵٫۰۷رسیده دکتر متخصص اطفال میگه ازمایشش نرمال هست ونیاز به هیچ دارویی نداره ولی من خیلی میترسم به نظر شما ازمایشش خوبه یا دوباره پیش یه دکتر خون ببرم برای کنترل ازمایشش

  14. ازیا گفت:

    سلام یه پسر۵ ساله دارم تو ۲ سالگی ازمایش دارم همه چی نرمال بود ولی در۴ .۵ داشت ازمایش دادم Rbcبا تا۴٫۸ باشه۴٫۸۸ بود وmchهم با۲۹ میشد ۲۵ بود و ویتامینdهم م۱۰٫۶ بود دکتر براش قرص اهن داد ۶۰ تا روزی ۲تا بخوره و۶ عدد ویتامینdداد وبعد ازتمومشدن دارو دوباره تکرار ازمایش کردrbcبالا رفته
    ش
    د۵٫۰۷ ووmch26.5 شده ویتامین دی هم خوب بود دکتر میگه همه چی نرمال هست نیاز به دارو نداره ولی من خیلی میترسم به نظر شما الان خوبه یا پیش دکتر خون ببرمش کنترل

    1. با سلام در حال حاضر مشکلی نیست بهتره در معرض افتاب بیشتر قرار گیرد

  15. مریم ادری گفت:

    سلام من باردارم به محصولات اینکه آزمایش خون دادم حالم خیلی بد شد شروع به خوردن مواد قندی کردم ولی واقعا شدیدا ادیت شدم به نظر شما درست که این همه آزمایش بگیرند

    1. با سلام شما در طول دوران بارداری باید ازمایشات لازم را انجام دهید نگران نباشید

  16. محمد گفت:

    سلام علت پایین آمدن پلاکت خون چیست و چه درمانی دارد

  17. محمد گفت:

    سلام میخواستم درباره علت پایین امدن پلاکت خون ونحوه درمان ان را بدانم با تشکر از شما

  18. جاوید گفت:

    هردومینورشدیدهستیم ایاامکانش هست که باهم ازدواج کنیم

    1. با سلام ابتدا باید ازمایشات تکمیلی دیگری انجام دهید سپس با پزشک مشورت نمایید

  19. Rokhsar گفت:

    سلام
    من بعضی اوقات دچاری سردردی بی حالی و ضیعفی بینایی میشوم. به داکتر خود موراجعه کردم و بعدن به این نتیجه رسیدم که دچاری کمبودی آهن هستم.
    بعضی اوقات دچاری ضیعفی بینایی میشوم و بعدن سردرد میشوم . آیا این به کم خوشنی ربطی دارد؟اگر نه که با داکترم صحبت کنم

    1. با سلام همه علایم شما می تواند با کم خونی تشدید شود

  20. مهدی گفت:

    با سلام

    هنگام انجام کار خیلی زود خسته شده و به نفس نفس زدن می افتم احساس درد در قفسه سینه ام دارم وکم اشتها نیز می باشم واکثر مواقع احساس ضعف ودرد شدید در پا هایم دارم آزمایش دادم وتشخیص کم خونی است ،نظر شما چیست لطفا راهنمای ام کنید با تشکر از شما

  21. مهران بابایان گفت:

    ممنون از اطلاعاتتون.من کم خونی دارم.ایاکم خونی درهنگام تمرکزویادگیری تاثیرداره؟ممنون

    1. باسلام خدمت شما
      بله کم خونی تاثیر داشته و میبایست درمان شود.

  22. علی رضا گفت:

    باسلام وخسته نباشید شماعزىزان برای رفع مشکلات مردم زحمت میکشىد.می خواستم بپرسم چه غذایی برای کم خونی عالی وخوبه ممنون ازشما.

  23. amirali گفت:

    من وقتی بعد از مدتی استراحت به کارهام میرسم دچار سرگیجه میشم.دلیلشچیه؟

  24. حاج محمود گفت:

    با سلام.خواستم بپرسم کم خونی درمیل جنسی تاثیر دارد؟ممنون میشم اگه بهم ایمیل بدید

  25. f p گفت:

    باسلام
    مدتی است به علت کلسترول بالا دچار فشار خون بالا هستم و داروهای کوزار . آتنولول و لیپیتور مصرف میکنم . درضمن رژیم غذایی سختی گرفته ام و مصرف نمک و چربی وگوشت قرمز و برنج را کاملن قطع کرده ام. چند روزی است که علیرغم داروهای کنترل فشار دچار نوسان فشار و ضربان قلب میشوم ودرقفسه سینه احساس درد میکنم. گاهی فشارم خیلی پایین ۹۴ روی ۵۳ و ضربان ۵۴ میشود. آیا بنظر شما این افت فشار ممکن است ناشی از کم خونی باشد یا تشکر از پاسخ تان

    1. باسلام خدمت شما
      بنظر نمی رسد که کم خونی ربطی به افت فشار خون داشته باشد ولی بیاد داشته باشید که تغییرات فشارخون میبایست توسط پزشک بررسی شود

  26. bahar گفت:

    سلام خسته نباشید
    من چند روز قبل از قاعدگیم دچار سرگیجه و تاری دید میشوم و پشت سرمم احساس سردی میکنم این علائم تا چند روز بعد از پایان قاعدگیم ادامه دارد ,قرص آهن نمیتوانم استفاده کنم چون مشگل معده دارم .همیشه هم بی حال و خسته ام .
    اگر راهنمائیم کنید ممنون میشم

    1. باسلام خدمت شما
      ممکن است مشکل شما در نتیجه سندرم پیش از قاعدگی یا PMS باشد. توصیه میکنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید:
      سندرم پیش از قاعدگی چیست؟
      برای تشخیص اصلی و درمان به متخصص مراجعه نمایید.

    2. سارا گفت:

      سلام
      امروز نتايج ازمايشات من نشون دادن كه دچار كم خوني هستم
      اما علاوه بر علائمي كه ذكر شد درد در مفاصل از جمله گردن و شونه و باسن و پشت باعث شد من به پزشك مراجعه كنم همينطور تب خفيف و مزمن و كمي مشكلات دفع و اين چيزا.
      ميخوام بدونم درد مفاصل من نتيجه كم خوني هست يا مشكل ديگه اي هم دارم
      باتشكر فراوان از سايت خوبتون

  27. محسن گفت:

    سلام
    سلام من قلبم تتند میزنه و برای چند ثانیه سر گیجه دارم میشه من کم خونم یا ن

    1. باسلام خدمت شما
      میبایست آزمایش کم خونی دهید.

  28. تبسم گفت:

    سلام.من مادرم دچار کم خونی است آیا خوردن چای روزی۳لیوان جایز است یا نه؟
    از وبلاگتان خیلی ممنون.

  29. sima گفت:

    آیا پایین بودن میزان feritenبه مقدار ۱۷همان کم خونی است در صورتیکه hbخون من ۱۳ است اما اکثر علایم را مثل سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها و خستگی و ضعف و بی حالی وبی حوصلگی را دارم لطفا اگه میشه جواب منو به ایمیلم بفرستین.خیییییییییییلی ممنون از سایت خوبتون:)

    1. باسلام خدمت شما
      بله ذخیره آهن بدن شما کم شده. ابتدا فرتین پایین آمده و سپس بعد از آن هموگلوبین شروع به کاهش می نماید. شما نیاز به مصرف قرص آهن و آزمایش مجدد بعد از دوره مصرف دارید. توصیه می شود روزانه دو عدد قرص آهن برای یک ماه بعد از آن ۱ عدد در روز برای دوماه و بعد از آن آزمایش دوبارهدهید.

  30. sima گفت:

    کامل و بی نقص بود

  31. سولماز گفت:

    سلام خوب هستین ایا کم خونی تاثیر بر بینایی دارد؟؟؟؟؟؟چطوری میشه کامل توضسح بدین؟

    1. باسلام خدمت شما. خیر رابطه ای بین بینایی و کم خونی وجود ندارد. در صورتیکه دچار مشکل دید هستید میباسیت به متخصص چشم پزشکی مراجعه نمایید.

  32. مهدی گفت:

    سلام. پوست نوک انگشت دستم دچار رنگ پریدگی شده دلیلش چی میتونه باشه؟

  33. زهرا گفت:

    سلام من مدتی خیلی بی حال و بی حوصله هستم و پادرد و مخصوصا زانو درد دارم و همیشه احساس خستگی و خواب آلودگی دارم و در تنفسم مشکل ایجاد شده و حتی کم حافظه هم شدم تقریبا همه علایمی که شما به اون اشاره کردید رو دارم اما چون فک میکردم بخاطر فقر آهن هستش خودم قرص آهن گرفتم و خوردم اما بعد از مدتی فراموش کردم و دیگر نخوردم اگه الان واسه درمان اقدام کنم درمان میشم ؟

    1. باسلام خدمت شما درمان بخصوص درمان بموقع انشالله نتیجه بخش است.
      مشکل شما هم می تواند کم خونی و هم می تواند کم کاری تیروئید باشد.
      میباسیت به متخصص داخلی مراجعه نموده تا آزمیایشات لازم را انجام دهید و برای درمان اقدام نمایید.

  34. مهدی گفت:

    سلام . پوست نوک انگشت اشاره هر دو دستم دچار رنگ پریدگی شده علتش چی میتونه باشه؟

  35. امین گفت:

    سلام ممنون از مطلب دو سوال داشتم
    ۱-آیا کم خونی والدین در تعیین جنسیت فرزند موئر است؟

    ۲-من سرگیجه و سیاهی چشم بعد از بلند شدن ، سندرم پای بی قرار ، خستگی و بی حالی و سرد شدن نوک انگشتان پا رو توی خودم میبینم و فکر میکنم کم خونم ، ۲۴ سالمه و پسرم ، آیا اگر به پزشک مراجعه کنم و دارو تجویز بشه ، تا زمانی که دارو مصرف میشه کم خونی برطرف میشه یا میتوان کلا هم درمان شد ، یعنی اگه مثلا یکسال تحت درمان باشیم بعد از یک سال دوباره علائم برمیگرده یا امیدی به درمان کلی هست؟

    1. باسلام خدمت شما
      اطلاعی درباره مورد اول نداریم اما در مورد دوم امکان ابتلا به کم خونی وجود دارد
      شما میبایست به متخصص داخلی مراجعه نمایید ایشان اقدام به آزمایش شما می نماییند در صورت ابتلا برای شما دارو تجویز کرده و یا مکمل تجویز می نمایند
      بسته به علت بیماری و میزان کم خونی درمان متفاوت می باشد.
      اگر کم خونی شما ناشی از رژیم غذایی باشد با اصلاح رژیم غذایی نتیجه خوبی گرفته و شاید دیگر نیازی به دریافت دارو نباشد

  36. شیما گفت:

    سلام من گوشم وزوزمیکنه&تپش قلب دارم سرم هم بی حس میشه البته اینم بگم من سالی۱الی۲بارخون اهدامیکنم۹روزپیش خون دادم یعنی ممکنه کم خون شده باشم قبل اهدامیزان هموگلوبین خونم۱۴بودممنون میشم جوابمو بدید

    1. باسلام خدمت شما
      هموگولوبین ۱۴ در خانم ها مقداری نرمال و طبیعی می باشد. البته میبایست تعداد سلول های قرمز و هماتوکریت را هم ذکر می کردید.
      درصورتیکه منع پزشکی ندارید اهدا خون نه تنها مضر نبوده که مفید هم هست و کمکی بزرگ به همنوعان هم میباشد.
      درمورد وزوز گوش به مقاله ای که در اینباره نوشته ایم مراجعه نماییم.
      همچنین مقاله مربوط به سرگیجه را نیز مطالعه کنید.
      بهترین کار مراجعه به پزشک می باشد.

  37. zahra گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه و تو سن ۷الی ۱۱ سالگیم خون دماغ شدید میشدم حدود نیم الی یه ساعت طول میکشید الان خون دماغ نمیشم ولی جلوی چشمم بیشتر وقتها سیاه میشه و ضعیف شدموهمیشه خسته ام و دست و پامم خیلی زود خواب میره وسوزن سوزن میشه خیلی بی حوصله ام و هرماه دردخیلی خیلی زیادی رو تحمل میکنم که گاهی راهی بیمارستان میشم ،من کم خونم؟ رااه حلش چیه ؟چه نوع کم خونی دارن باتشکر

    1. باسلام خدمت شما
      مشکل شما می تواند هم کم خونی و هم سندرم پیش از قاعدگی باشد و یا مشکلی دیگر
      برای بررسی دقیق تر میبایست به پزشک مراجعه نمایید.
      برای شروع درمان به پزشک متخصص داهلی و یا فوق تخصص خون مراجعه نمایید.

  38. نرکس گفت:

    با سلام مدتی هست که سردرد دارم هر چی مسکن هم میخورم اثری نداره میخواستم بدونم علتش کم خونی نیست؟ با تشکر

    1. باسلام نباید با مسکن اقدام به خوددرمانی نمایید
      مسکن فقط آرام کننده درد آنهم در بعضی مواقع بوده و درمان کننده نیست
      برای درملان میبایست حتما به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نموده تا ایشان شمارا معاینه و مشکل شما را شناسایی و سپس درمان نمایند.

  39. نرکس معتمدی گفت:

    با سلام من ۳۷ سالمه وهر روز سردرد دارم و میگرن هم دارم اما هر چی مسکن میخورم خوب نمیشم میخواستم ببینم آیا کم خونی دارم؟

    1. باسلام خدمت شما
      شما میبایست آزمایش خونی کامل انجام داده و سپس به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.
      مشکل سردرد میگرنی با مسکن بهبود نمی یابد و نیاز به داروهای خاص و بررسی پزشک متخصص می باشد.

  40. رضا گفت:

    با تشکر از سایت بسیار مفیدتان من ۴۰سال دارم و در طول عمرم به اندازه انگشتان یک دست به پزشک مراجعه کرده ام واون هم دندانپزشکی بوده حالا مطالب شما راکه در خصوص کم خونی دیدم علائمی چون بی حالی و سردردرا دارم و نمی دانم آیا مبتلا هستم یا خیر . فردی هستم که بیشتر احساس خستگی و پوچی دارم کم حوصله ام و تمایلی جهت رفتن به پزشک ندارم راهنمائی واضح دارم ؟!

  41. رضا گفت:

    از سایت بسارمفیدتان سپاسگذارم من ۴۰سال دارم و فقط برای دندان به پزشک مراجعه کرده ام ولی مطالبی چون کم حالی ،خستگی رادرخودم دارم بامطالبی که راجع به کم خونی نوشته اید نمی دانم آیا مبتلا به کم خونی هستم یا خیر . از سری خصوصیات اخلاقیم اینکه اجتماعی و پرتحرکم ولی کمی به نظر خودم بازهم تنبل به نظر می رسم .

    1. باسلام علت مشکل شما میتوانید کمی تنبلی باشد بخصوص که اجتماعی نیز هستید بنظر نمیرسد دچار افسردگی و … باشید.
      بااینحال آزمایش خون کاملا مفید و بی دردسر است از پزشک بخواهید بغیر از بحث کم خونی تیروئید شما را نیز چک نماید و به نوعی یک آزمایش کلی برای شما بنویسد.

  42. مرضیه گفت:

    سلام من دچتر سرگیچه هستم خیلی هم بی حال شدم کم خونی شدید دارم آزمایشاتم پلاکت پاین دارم خیلی نگرانم چکار باید بکنم

    1. باسلام خدمت شما
      شما میبایست به پزشک متخصص و یا فوق تخصص برای درمان مراجعه نمایید. بدون بررسی کامل توسط پزشک متخصص امکان نظر دادن وجود ندارد.

  43. حافظ گفت:

    سلام در ازمایش ازدواج نشون داد که من کم خونم ایا علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده به مدت چند ماه راه ساده ای دیگه ای هست و ایا میشه به این قرصها امیدوار باشم ؟

    1. باسلام بهترین شیوه درمانی شیوه ای است که پزشک با توجه به شرایط فرد تجویز می نماید. بعلاوه کم خونی در گذر زمان بوجود میاد و نیاز به گذشت زمان برای درمان اون هست. به پزشکتون اعتماد کرده و درمانتون رو ادامه دهید.

  44. شهاب گفت:

    سلام. خسته نباشید من در آزمایش ازدواج کم خون اعلام شدم.از چه طریقی باید درمان شوم.ممنون از لطفتون

    1. باسلام شما میبایست با پزشک متخصص در اینباره مشورت نمایید.

  45. مائده گفت:

    با سلام
    من فقر اهن خييييلي شديد دارم
    دچار سردرد و افرسردگي هستم

    مرتبا پزشک براي من قرص و کپسول تجويز ميکنه اما من از قبل به خوردن دارو حساسيت داشتم به طوري که اگه يه دوره قرص بخورم بشدت افسردگي ميگيرم.الان باتوجه به افسردگيم خوردن قرص واقعا برام غيرممکن شده و نميدونم بايد چيکار کنم
    اگه ميشه من رو با داروهاي ديگه يا راههاي ديگه اي اشنا کنيد
    مچکرم

  46. هومن قادری گفت:

    تالاسمی مینور دارم.روزی چند عدد فروس سولفات مصرف کنم و به چه مدت؟
    (وزوزگوش گرفته ام + پاهایم بی قرار است)
    mcv=74.4
    mch=24.2

    1. باسلام شما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید

  47. مجید گفت:

    ایا مصرف ترامادول باعث کم خونی می شود

  48. سیامک عزیز گفت:

    آفرین به سلیقه و طراحی زیبا و گیرا و ساده سایت و اطلاعات خوبی که در آن هست
    آفرین آفرین آفرین
    ممنون

    1. سپاس از لطف شما خواننده گرامی

  49. مهدی گفت:

    سلام آیا می شود کم خونی سیکل تال با سلول درمانی درمان کرد

  50. مهدی گفت:

    درباره کم خونی سیکل تال مطالبی درج کنید

  51. شروین گفت:

    سپاسگذارم

  52. شروین گفت:

    سلام سپاسگذارم از سایت خیلی خوبتون
    من چایی زیاد مینوشم البته کمرنگ دو الی سه ساعت بعد از مصرف غذا،آیا میتوان گفت کم خونی بنده حقیر از چایی میباشد
    یه جا نشستم وقتی پا میشم یه دفعه چشمام سیاهی میره گیج میشم
    همیشه خسته هستم
    مرسی

    1. با سلام خدمت شما خیر نباید مشکل شما از نشویدن چایی باشه و میبایست علتش موارد دیگه باشه

  53. مرضیه گفت:

    سلام
    آیا رابطه جنسی زیاد برای مرد باعث کم خونی میشود؟

    1. یا سلام خدمت شما
      در اینباره تاحالا مطلبی ندیدیم و بعید میدونیم تاثیری داشته باشه مگه اینکه فرد در اثر رابطه جنسی به بیماری های مقاربتی دچار شده و کم خونی ناشی از بیماری مقاربتی باشد، البته این مورد هم خیلی نادر بنظر میرسه

    2. سمیه محمدلو گفت:

      اطلاعات جالبی هس.

      1. سلام و سپاس از لطف و محبت شما دوست و همراه گرامی

    3. حسین پور گفت:

      من اولین بار سایت شما رو دیدم مطالب بسیار مفیدی دارد لطفا منو به لیست ایمیل خود اضافه کنید