سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

۶ راهکار مفید و موثر برای درمان سریع‌تر اسهال

اسهال، روش و ترفند بدن برایی خلاصی از شر باکتری‌های بد و مضر است و اکثر افراد نیز چندین بار در طول عمر خود به بیماری اسهال مبتلا می‌شوند. با چند روش ذکرشده در ادامه می‌توان این فرایند را کوتاه‌تر کرد.

موارد شدید اسهال از عوامل مختلفی همچون آنفلوآنزا، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مسمومیت غذایی، عفونت ویروسی، مصرف آب آلوده، برخی انواع جراحی‌ها و برخی از بیماری‌های دستگاه گوارشی ناشی می‌شود.

بیماری اسهال به طور معمول به دو نوع حاد و مزمن طبقه‌بندی می‌شود. نوع حاد این بیماری معمولا پس از چند روز، برطرف می‌شود اما نوع مزمن آن بیش از ۱۴ روز طول می‌کشد و در اثر بیماری‌ها و مشکلات جدی‌تری بروز می‌کند و نیاز است تا به شکل جدی درمان شود.

اسهال در کودکان بیشتر دیده می‌شود که معمولا عفونت ویروسی دلیل آن است. همچنین اسهال می‌تواند از مسافرت به مناطق غیربهداشتی هم ناشی شود. کودکان، زنان باردار و افراد مسن مبتلا به اسهال ضرورت دارد مراقبت بیشتری از خود داشته باشند چرا که این بیماری می‌تواند برای کودکان و افراد مسن کشنده باشد.

به نقل از هلث لاین، راهکارهای مختلفی برای تسکین و بهبود این بیماری وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

۱- مصرف دارو:

می‌توان برخی انواع دارو‌ها را با نظارت پزشک برای درمان اسهال مصرف کرد. داروهایی همچون «بیسموت ساب سالیسیلات» و «آتاپولگیت» به تسکین علائم اسهال کمک کرده هرچند عامل بوجود آورنده آن را درمان نمی‌کند. همچنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک برای مبتلایان به اسهال مزمن توصیه نمی‌شود.

۲- پرهیز از خوردن برخی غذا‌ها:

مراقبت در خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در مواقع ابتلا به اسهال حائز اهمیت است. فراموش نکنید که از دست رفتن آب بدن ناشی از اسهال برای کودکان و افراد مسن می‌تواند کشنده باشد و بنابراین مهم‌ترین نکته در موارد ابتلا به این بیماری، تامین آب بدن است. مصرف مواد الکلی، شیر و نوشیدنی‌های حاوی کافئین علائم این بیماری را تشدید می‌کند. همچنین لازم است از خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی که موجب گاز معده می‌شود همچون کلم بروکلی، لوبیا، نخود سبز و ذرت خودداری شود.

۳- پروبیوتیک‌ها:

پروبیوتیک‌ها شیوه درمانی طبیعی برای اسهال به حساب می‌آیند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده‌ای هستند که در برخی مواد خوراکی مثل ماست وجود دارند. همچنین به شکل پودر یا قرص هم وجود دارند. آنتی بیوتیک‌ها اغلب باکتری‌های خوب را که در معده وجود دارد از بدن خارج می‌کنند و این امر می‌تواند عامل بروز اسهال شدید باشد.

۴- مخمر «ساکارومایسس بولاردی»:

«ساکارومایسس بولاردی» مخمری است که به منظور حفظ عملکرد معده عمل می‌کند. این مخمر اگرچه پروبیوتیک به حساب نمی‌آید اما مانند آن اثر می‌کند. ساکارومایسس بولاردی موثر‌ترین شیوه درمان برای اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک است. همچنین به روده کمک می‌کند تا با میکروب‌های بیماری‌زای اضافی مقابله و تضمین کند که مواد مغذی به درستی جذب شوند.

۵- طب سوزنی:

طب سوزنی معمولا اولین روش مورد نظر در درمان اسهال نیست اما پزشکان چینی از به کار بردن این روش در درمان اسهال حاد در کودکان نتایج مثبتی گرفته‌اند. همچنین استفاده همزمان طب سوزنی با مصرف دارو در تسکین علائم اسهال در افراد بزرگسال موثر خواهد بود.

۶- هومئوپاتی:

در صورتی که شیوه‌های درمانی دیگر موثر نباشد روش هومئوپاتی تاثیرگذار خواهد بود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • منبع تصویر و مقاله سایت جام جم سرا به نشانی http://sara.jamejamonline.ir/NewsPreview/1852110143558309804

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات دارویی

منع مصرف کوآموکسی‌کلاو

همه چیز درباره کو‌آموکسی‌کلاو

اطلاعات پزشکی

اسهال

اسهال و راه‌های درمان آن

اطلاعات دارویی

دپاکین

دپاکین چیست؟

اطلاعات دارویی

نیاسین

از نیاسین یا ویتامین B3 چه می‌دانید؟

اطلاعات دارویی

نحوه عملکرد سولفات منیزیم

هرآنچه که باید درباره سولفات منیزیم بدانیم

اطلاعات پزشکی

اسهال

علت‌ها و علامت‌های اسهال

اطلاعات پزشکی

کمبود وزن

علل و درمان کمبود وزن

سلامت عمومی

ویتامین‌ها

با انواع ویتامین‌ها آشنا شوید

اطلاعات پزشکی

علائم اسهال

حقایقی درباره اسهال

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *