سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

درمان زانو درد با طب سنتی

زانو یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مفاصل بدن است و زانو درد از شایع‌ترین شکایات افرادی است که به کلینیک‌های درد مراجعه می‌کنند. هر چند درد زانو در افراد مسن شایع‌تر است، اما بسیاری از جوانان نیز از زانو درد شاکی هستند.

زانو درد برحسب سن و شرایط فرد علل مختلف و متفاوتی دارد، از شایع ترین علل زانو درد می توان به این موارد اشاره کرد:زانو درد

سائیدگی زانو (آرتروز یا استئو آرتریت) که در آن غضروف مفصل ممکن است تخریب شده یا از بین رفته باشد، التهاب مفصل (آرتریت) که نوعی روماتیسم مفصل است و درد از علائم مشخصه آن است، نرمی غضروف کشکک، آسیب های تاندون یا رباط های اطراف زانو، آسیب یا پارگی مینیسک زانو، آسیب های ورزشی و ضربه.

اما فارغ از این که علت زانو درد کدام یک از علل مذکور باشد توصیه های زیر را می توان در کنار درمان تخصصی، برای رفع درد زانو به کار گرفت.

شاید اولین توصیه، کاهش وزن باشد که از فشار برای مفصل زانو کاسته، احتمال صدمات به غضروف و تاندون و رباط های زانو را کاهش می دهد.

شنا یا راه رفتن در آب از ورزش های مفید در کاهش درد زانوست و برعکس ورزش هایی مانند فوتبال، تنیس، بدمینتون و بسکتبال باعث تشدید مشکلات و بیشترشدن درد زانو می شود.

پرهیز از سرپا ایستادن، پرهیز از دوزانو و چهارزانو نشستن و استفاده از توالت فرنگی از دیگر توصیه های بسیار مفید و گاهی ضروری است. اگر مجبور هستید برای طولانی مدت سرپا بایستید، مثلا هنگام ظرف شستن، توصیه می شود زیرپایی به طول حدود ۲۰ سانتی متر زیر یکی از پاهای خود قرار دهید.

پیاده روی با کفش مناسب روی سطح صاف به مدت نیم ساعت در روز توصیه می شود. مطمئنا کوهنوردی، بالارفتن یا پایین آمدن از پله ها و پیاده در سراشیبی یا سربالایی مضر است.

در این میان ورزش ها و نرمش های خاصی وجود دارد که می تواند تاثیرات بسیار مفیدی در کاهش درد زانو داشته باشد که می توانید با مراجعه به متخصص مربوط، آن را آموخته و هر روز تکرار کنید. یکی از این نرمش ها که باعث قوی شدن عضلات چهار سر ران و اطراف مفصل زانو می شود به این طریق است:

روی زمین یا صندلی بنشینید و زانوی خود را صاف کنید، سپس بدون آن که به روی مفصل زانوی خود فشار آورید پا را از ناحیه لگن خم و راست کنید و عضلات اطراف زانو را منقبض کنید. این حرکت را چندبار تکرار کنید، بعد از مدتی تاثیر شگرف آن در کاهش درد زانو را حس خواهید کرد.

مصرف بیشتر کلسیم و ویتامین D نیز توصیه ای مهم، بویژه به خانم ها پس از سن یائسگی است. روزانه حداقل نیم ساعت آفتاب گرفته و این توصیه را در جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش درد جدی بگیرید.طب سوزنی نیز یکی از روش های بسیار مفید در کاهش درد و التهاب مفصل زانوست که در بسیاری از موارد، می تواند بدون ایجاد هیچ گونه عارضه جانبی جایگزین مسکن یا کورتون ها با عوارض جانبی فراوان شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

 
منبع
دکتر امیرهومن کاظمی – متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی جام جم آنلاین
 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

واریس

درمان‌های جدید واریس

زیبایی

عمل لیپوماتیک

از لیپوماتیک بیشتر بدانید

زیبایی

فرآیند کویتیشن اولتراسوند

آیا کویتیشن اولتراسوند در از بین‎ بردن چربی مؤثر است؟

زیبایی

انجام کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز

کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز چیست؟

تغذیه و سلامتی

کاهش سریع وزن

کاهش سریع وزن

تغذیه و سلامتی

رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین

رژیم‌هایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین

تغذیه و سلامتی

کاهش وزن بدون رژیم‌های سخت

با اصول تغذیه و رژیم‌درمانی بیشتر آشنا شوید

زیبایی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

انواع روش‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی

زیبایی

اسکالپشور

نگاهی دقیق‌تر به ‌اسکالپشور

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. yashar گفت:

    khob

  2. yashar گفت:

    عالی

  3. Sh گفت:

    خووب بود ومفيد دستتان دردنكنه