سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

قلیان ۱۰ برابر سیگار اعتیادآور است

در زمینه استفاده از قلیان باورهای غلطی در بین برخی از مردم وجود دارد و فکر می کنند که دود قلیان بدلیل عبور از آب، فیلتر شده و باعث صدمه به ریه نمی شود
در زمینه استفاده از قلیان باورهای غلطی در بین برخی از مردم وجود دارد و فکر می کنند که دود قلیان بدلیل عبور از آب، فیلتر شده و باعث صدمه به ریه نمی شود و مضرات آن نسبت به سیگار کمتر است. اما حقیقت این است که نیکوتین موجود در دود قلیان پس از عبور از آب سنگین تر شده و مدت زمان بیشتری در ریه می ماند و باعث صدمه بیشتر به ریه می شود.
 به گزارش خبرگزاری مهر، رضا دواساز ایرانی مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: برخی افراد نیز می گویند که تنباکوی قلیان گیاهی است و نمی تواند برای بدن مضر باشد. در حالی که سیگار نیز گیاهی بوده و این ویژگی دلیلی بر سرطان زا نبودن آن نیست.

وی افزود: دود حاصل از سوختن تنباکو توسط زغال بالای آن سرطانزا بوده و ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از سیگار اعتیاد آور است و مضرات مصرف قلیان حداقل با مصرف یک پاکت سیگار برابر است.

دواساز ایرانی، انجام فعالیتهای ورزشی را از راهکارهای مقابله با مصرف قلیان دانست و افزود: قطع ارتباط با افرادی که مصرف کننده ی قلیان هستند و دوست شدن با افراد غیر قلیانی یکی دیگر از راههای  مقابله با مصرف قلیان است چرا که اشخاص قلیانی اطرافیان خود را به مصرف قلیان دعوت کرده و برخی افراد به دلیل رودربایستی، عدم قدرت نه گفتن و دلایل دیگر به استفاده از قلیان مبادرت می ورزند که در اینجا لازم است فرد قدرت نه گفتن را در خود تقویت کند.

وی افزود: نداشتن برنامه مشخص در زندگی و همچنین داشتن وقت های آزاد و بدون برنامه می توانند شخص را در معرض مصرف قلیان قرار دهند که برای رفع این مشکل، شخص باید یک برنامه منظم در زندگی داشته باشد.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اعتیاد به سیگار و مواد مخدر

ماری‌جوانا

ماری‌جوانا و تاثیرات آن بر سلامت جسم و ذهن

دسته‌بندی نشده

شیر دادن به نوزاد

اکسی توسین

روغن ها

روغن اسانس نعناع فلفلی

فواید استفاده از روغن اسانس نعناع فلفلی!

تغذیه و سلامتی

کنترل اضطراب با مواد غذایی

کنترل اضطراب با مواد غذایی!

سلامت عمومی

داروهای تزریقی

چه داروهایی به بهبود درد سرطان کمک می کنند؟

سلامت روان

دادن تلفن به فرزندتان

اعتیاد بچه ها به تلفن های هوشمند

سلامت عمومی

موافقان بچه دار شدن

نظر جوانان درباره بچه دار شدن چیست؟

اختصاصی

کروکودیل

کروکودیل چیست؟ اثرات کروکودیل بر بدن

اختصاصی

حقایقی درباره اعتیاد به شیرینی

حقایقی درباره اعتیاد به شیرینی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. mani گفت:

    لطفا این سایتهای چرت و دروغ خودتونو جمع کنین .هزارتا سرفصل میزارید اما یکیشون توضیح جامع ندارند