سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

دلایل دندان قروچه کودکان

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: مشکلات روحی و روانی در کودکان ۳ سال به بالا می‌تواند باعث دندان قروچه شود که در دراز مدت باعث از بین رفتن مینای دندان و حساس شدن دندان می‌شود.

احمد جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اعلام داشت، دندان‌ قروچه به حالتی اطلاق می‌شود که فرد دندان‌های خود را روی هم فشار بدهد و بلزاند که می‌تواند هم در خواب و هم در بیداری اتفاق بیفتد که در خواب شایع‌تر است.

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: این حالت در کودکان ۳ سال به بالا دیده می‌شود که علت اصلی آن وجود مشکلات روحی -روانی است که کودک در طول روز با آن همراه بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: البته برخی از بیماری‌ها همچون بیماری‌های انگلی و گوارشی نیز می‌تواند در ایجاد دندان‌ قروچه نقش داشته باشد.

جعفری ادامه داد: دندان قروچه در دراز مدت می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان و حساس شدن دندان شود.

متخصص دندانپزشکی کودکان تصریح کرد: به منظور جلوگیری از بروز دندان قروچه ابتدا باید به سراغ مشکلاتی رفت که در محیط خانه و خانواده وجود دارد و آنها را برطرف کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به عنوان مثال در خیلی از موارد دیده شده است که مادر کودک را در حالت خواب رها کرده و سر کار می‌رود و وقتی کودک بیدار می‌شود مادر خود را نمی‌بیند.

جعفری افزود: در این صورت کودک مشکل روحی خود را به صورت دندان قروچه بروز می‌دهد پس بهتر است لااقل مادران جایگزینی برای خود در خانه بگذارد تا هنگامی که کودک بیدار شد یک دفعه احساس خلأ، تنهایی و ترس نداشته باشد و این حالت را به صورت داند قروچه بروز ندهد.

متخصص دندانپزشکی کودکان به دنیا آمدن کودک دوم و توجه ناخودآگاه خانواده به فرزند دوم از عوامل ایجاد دندان قروچه در کودک دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشکلات گوارشی را از جمله عواملی دانست که به میزان کمتری در بروز دندان قروچه نقش دارند.

جعفری در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر راه‌های جلوگیری از ابتلای کودک به دندان قروچه، گفت: در وهله اول برطرف کردن علت ایجاد‌کننده می‌تواند مؤثر باشد، اما اگر علل ایجادکننده متوقف یا کاهش داده باشد، و دندان قروچه به صورت عادت باشد استفاده از محافظ دندان توصیه می‌شود.

متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: تا وقتی که کودک دندان دائمی در نیاورده است، نیازی به محافظ دندانی نیست چرا که دندان شیری می‌افتد و از طرفی چون سن کودک کم است، گذاشتن محافظ دندانی راحت نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته نباید استفاده از محافظ دندانی جایگزین برطرف کردن علل بوجود آمدن دندان قروچه شود.

جعفری تصریح کرد: اگر دندان دائمی رویش پیدا کند و دندان‌های بالا و پائین در داخل همدیگر جفت شوند، خودشان می‌توانند نوعی محافظ دندانی محسوب شوند و از دندان قروچه جلوگیری کنند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

کمک های اولیه

دل درد و تهوع در کودکان

دل درد و تهوع در کودکان

اختصاصی

افسردگی و اضطراب در دوران کودکی

بیماری روانی دوران کودکی تا چه حد شایع است؟

اختصاصی

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان و اطلاعاتی درباره آن

اختصاصی

تغذیه کودک

همه چیز درباره تغذیه کودک

اختصاصی

افزایش قد کودک

افزایش قد کودک و نکات مهمی در مورد آن

اختصاصی

کودک شما به چه مقدار خواب نیاز دارد؟

اختصاصی

آرام کردن کودک

۶ روش برای آرام کردن کودک شما

دهان و دندان

۷ نکته‌اي که بايد درباره ايمپلنت دندان بدانيد!

دهان و دندان

نحوه مراقبت از دندان شیری کودکانتان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *