سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

وقتی عنبیه چشم آسیب می‌بیند

شاید در ارتباط با آسیب‌دیدگی عنبیه یا بخش رنگی و شفاف چشم که تنظیم نور دریافتی سیستم بینایی به آن وابسته است، کمتر شنیده باشید. عنبیه ممکن است در برخی افراد به صورت مادرزادی تشکیل نشده باشد و مهم‌تر از آن، بر اثر ضربات ناشی از حوادث یا برخی بیماری‌های چشمی آسیب ببیند.

در چنین شرایطی و از آنجا که آسیب دیدگی عنبیه باعث افزایش حساسیت و کاهش بینایی در نور می شود و در زیبایی فرد نیز تاثیر منفی دارد، ترمیم یا جایگزینی این عضو ضرورت پیدا می کند.عنبیه چشم

دکتر سیدحسن هاشمی، دبیر انجمن چشم پزشکی ایران در ارتباط با عمل پیوند عنبیه چشم می گوید: این عمل برخلاف پیوند قرنیه از طریق پیوند بافت طبیعی ممکن نیست، چراکه عنبیه بافتی پرخون است و امکان پیوند آن وجود ندارد، اما می توان آن را با روش های جراحی ترمیم کرد یا اگر ترمیم امکان پذیر نباشد، با استفاده از عنبیه مصنوعی امکان جایگزین کردن قسمت های از دست رفته وجود دارد.

این متخصص چشم در گفت و گو با جام جم ضمن تاکید بر این که اگر آسیب عنبیه محدود باشد، می توان آن را ترمیم کرد ، می افزاید: از آنجا که پیوند بافت طبیعی عنبیه به احتمال زیاد با واکنش های التهابی و رد پیوند همراه است، انجام آن ممکن نیست، اما عنبیه مصنوعی اکنون قادر است با درصد بالایی از موفقیت، ظاهر و عملکرد عنبیه آسیب دیده را اصلاح کند. به بیان دیگر اگر در جریان آسیب به چشم، مقدار زیادی از بافت عنبیه از بین رفته باشد، جایگزینی آن با توجه به کاهش بینایی شخص و واکنش های شدید حساسیتی نسبت به نور، با کمک عنبیه مصنوعی ضرورت می یابد.

امکان رد پیوند وجود ندارد

دکتر هاشمی با اشاره به مزیت ها و معایب عنبیه مصنوعی می گوید: در مورد انجام پیوند عنبیه مصنوعی با توجه به آن که این عنبیه ها از مواد سازگار بافتی تهیه می شود، رد پیوند رخ نمی دهد، اما اگر قرار بود عنبیه طبیعی به چشم افراد پیوند زده شود، موضوع رد پیوند همانند سایر بافت ها وجود داشت. البته عنبیه مصنوعی قادر نیست با باز و بسته شدن، اندازه مردمک را تغییر دهد، اما می تواند نور ورودی به چشم را تا اندازه ای تنظیم کند.

دکتر هاشمی می افزاید: با توجه به این که معمولا آسیب به عنبیه در یک چشم رخ می دهد، چشم پزشک باید بتواند دو چشم بیمار را پس از جراحی تا حد ممکن همرنگ کند و خوشبختانه عنبیه مصنوعی این امکان را فراهم می کند.

وقتی عنبیه و قرنیه آسیب می بیند

در برخی موارد، ممکن است آسیب به چشم شدید باشد و آسیب همزمان قرنیه و عنبیه اتفاق بیفتد. به گفته دکتر هاشمی، در چنین شرایطی همزمان با ترمیم پارگی قرنیه یا با گذشت زمانی مشخص پس از ترمیم اولیه چشم، لازم است عنبیه نیز ترمیم شود. در بیشتر موارد، این دو عمل همزمان انجام نمی شود و ترمیم عنبیه با فاصله ای از عمل اول انجام می گیرد تا چشم التهاب زیادی را تحمل نکند. همچنین اگر آسیب عنبیه آنقدر وسیع باشد که لازم باشد از عنبیه مصنوعی با رنگ خاص استفاده شود، بیمار باید مدت بیشتری برای پیوند منتظر بماند.

خطر افزایش فشار داخلی چشم

با آن که عنبیه مصنوعی بخوبی توانسته است پاسخگوی نیاز بیمارانی که به هر دلیل دچار آسیب عنبیه شده اند، باشد و با کمترین عارضه مشکل بینایی و زیبایی آنها را برطرف کند، اما مانند هر عمل جراحی دیگری عوارضی د ارد که با دقت و نظارت جراح، پیشگیری از آن امکان پذیر است.

دکتر هاشمی در ارتباط با این عوارض می گوید: مهم ترین عوارض این عمل، افزایش فشار چشم است که این موضوع با معاینه چشم و کنترل مرتب آن قابل پیشگیری است.

پس در این مورد مراجعه به چشم پزشک در زمان های تعیین شده بسیار مهم است، چراکه با افزایش فشار داخلی چشم ، خطر ابتلا به آب سیاه یا گلوکوما نیز شدت می گیرد.

پیوند عنبیه عمل زیبایی نیست

این متخصص چشم با اشاره به کاربرد دیگر عنبیه های مصنوعی که امروزه از روی ناآگاهی نسبت به عوارض اینص نوع عمل رواج یافته است، توضیح می دهد: برخی افراد به هر دلیلی مایلند که رنگ طبیعی چشم خود را تغییر دهند.

در این موارد، جراح یک عنبیه مصنوعی را که فرد متقاضی، رنگ آن را انتخاب کرده است، طی یک عمل جراحی بر عنبیه طبیعی قرار می دهد. این عمل جراحی از سوی چشم پزشکان به هیچ وجه توصیه نمی شود و با توجه به عوارضی که می تواند برای بیمار داشته باشد، باید از انجام آن خودداری شود.

جالب است بدانید که خطر افزایش فشار چشم و بروز عفونت از مهم ترین عوارض این عمل محسوب می شود، بویژه آن که نتایج عمل پیوند عنبیه با هدف زیبایی، نتایجی چون التهاب شدید داخل چشم ، آب سیاه و آسیب قرنیه را به دنبال داشته است.

پونه شیرازی / گروه سلامت

سایت پزشکی راستینه 

 
 

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

کمک های اولیه

درمان سوختگی چشم

درمان سوختگی چشم

کمک های اولیه

گل مژه

درمان گل مژه

اطلاعات پزشکی

خونریزیهای بینی

بیماری هموفیلی و مهار کردن خونریزی ها!

اختصاصی

سردردها در دوران بارداری

سردرد میگرنی در دوران بارداری

اختصاصی

گلوکوم (آب سیاه)

آب سیاه (گلوکوم) چیست؟ علائم، تشخیص و درمان آن

اختصاصی

اختلال تیروئید با چشم ما چه می کند ؟

اختصاصی

انواع مشکلات چشم

انواع مشکلات چشم ! علائم، تشخیص و درمان آنها

اختصاصی

خشکی چشم چیست ؟ پیشگیری و درمان خشکی چشم

زیبایی

اطلاعاتی درباره لیفتینگ پلک ها

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ناشناس گفت:

    با سلام و خسته نباشید بنده ۳۴ سال سن دارم در نوزادی(۷ ماهگی) بر اثر ضربه به چشم راست من چشم من از لحاظ ظاهری دچار مشکل شده میخواستم ببینم امکان اینکه با عمل زیبایی درست شود هست؟ در ضمن دچار تنبلی چشم هم هستم

  2. حمیدرضا گفت:

    سلام
    من اخیرا متوجه یک نقطه سیاه ریزداخل عنبیه چشم چپم شدم ، توی دیدم تاثیری حس نکردم فقط نگرانم. لطفا راهنماییم کنید که این چیه .باید نگران باشم و پیگیری کنم یا طبیعیه.

  3. reza گفت:

    سلام
    من بیماری عفونت چشم دارم همیشه دروچشمم رو عفونت میگیره واز این موضوع ناراحتم. همیشه موژه هام قرمزه شبها موقع خواب پمادی به نام تتراساکلین میزنم
    اگه میشه راهنمایی کنید.ممنون میشم.

    1. باسلام خدمت شما علت مشکل شما میبایست مشخص شود اگر تتراسیکلین رو پزشک تجویز کرده به مصرف آن ادامه دهید انشالله در آینده هم مطلبی در اینباره قرار می دهیم.