سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

توصیه هایی برای خوردن سحری و افطاری

پرخوری در زمان افطار سیستم عصبی به نام پاراسمپاتیک را تحریک کرده و منجر به بی حالی شدید و حتی غش می شود . فاصله بین افطار تا سحری بهترین زمان برای مصرف مایعات مثل آب ، چای ، آبمیوه های طبیعی ، میوه و تنقلات سالم مثل بادام ، پسته و گردو است . خوردن زولبیا ، بامیه و سایر شیرینی ها ، فایده ای جز چاقی ، اضافه وزن و ابتلا به افزایش بی رویه ی قند و چربی های خون ندارد و توصیه می شود از مصرف بی رویه ی این شیرینی ها در برنامه افطاری و پس از افطار پرهیز شود . 

سحری

توصیه های سحری

  • وعده سحری ، معادل ناهاری است که در روزهای عادی می خوردید ؛ یعنی انواع غذاهای برنجی را می توانید در این وعده بگنجانید .
  • می توانید ۱۰ تا ۱۲ قاشق غذاخوری برنج پخته ( البته کمی چرب شده با روغن زیتون یا روغن کانولا ) را همراه انواع خورش های سنتی در این وعده میل کنید .
  • خوردن سالاد در این وعده ، بخشی از آب مورد نیاز بدنتان را تأمین خواهد کرد و البته بهتر است که چاشنی آن آبلیموی تازه و روغن زیتون باشد .
  •  اگر جزو آنهایی هستید که در این وعده اشتهای کمی دارند ، بهتر است حجم مختصری از غذاهای پر کالری و البته مغزی را برای این وعده انتخاب کنید ؛ مانند حلیمی که با کمی کره و دارچین طعم دار شده است .
  • خوردن مخلوط میوه های فصل با لبنیاتی مانند شیر و ماست یکی از گزینه های مناسب شروع این وعده است تا اشتهایتان برای خوردن سحری بیشتر شود .
  • مصرف نوشابه های گازدار و غذاهای شور و پُر ادویه ای مانند انواع فست فودها را در این وعده به کلی فراموش کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید .
  • بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روزهای روزه داری  آب است که البته می توانید آن را با کمی آبلیموی تازه طعم دار کنید .
  • از مصرف سیر ، پیاز و حتی سبزی خوردن در این وعده بپرهیزید تا بوی دهانتان برای اطرافیان ، آزار دهنده نباشد .

کارشناسان تغذیه می گویند : حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در این فصل ، به همه روزه دارن توصیه می شود که حتماً سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند .

 

سحری۱

با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری ، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می تواند انرژی مورد نیاز بدن برای فعالیت روزانه روزه داران را تأمین کرده و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد . توصیه می شود در برنامه سحری روزه داران از یک برنامه غذایی کامل و مناسب که حاوی پروتئین کافی ، کربوهیدرات و چربی متناسب باشد استفاده کنند ، یعنی برنامه غذایی سحر بهتر است شبیه یک وعده غذایی ناهار باشد .

در وعده غذایی سحر از خوردن غذاهای چرب و خشک مانند : کوکو سبزی و کوکو سیب زمینی ، کتلت ، گوشت های سرخ شده ، ماهی سرخ شده ، فست فودها ، سوسیس و کالباس ، غذاهای ادویه دار و انواع سس ها پرهیز شود که این غذاها باعث عطش زیاد ، احساس ترش کردن غذا و سوزش معده در طول روز می شوند.

بهترین غذاها در وعده سحری غذاهای آب پز و بخارپز ، برنج و خورش های کم چرب است . روزه داران لازم است در سحر ، مایعاتی مثل آب ، چای کم رنگ و آب میوه مصرف کنند . نخوردن سحری ممکن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد ، چون باعث تأمین نشدن نیازهای تغذیه ای ضروری روزه دار می شود و در نتیجه بدن آنها به سوخت ناقص چربی ها متوسل می شود و سوخت ناقص چربی ها در بدن ترکیبات کتونی را به وجود می آورد که نتیجه آن بوی بد دهان روزه دار است . عوارض دیگر مصرف نکردن سحری باعثِ سردردها ، دردهای عضلانی ، بی حالی مفرط ناشی از افت قند خون ، کاهش یادگیری ، بی حوصلگی و خستگی است . بنابراین حتماً به روزه داران گرامی توصیه می شود که برای خوردن سحری بیدار شوند .

 

افطاری

توصیه های افطاری

  • وعده افطار ، معادل همان وعده صبحانه ای است که در روزهای عادی می خورید ؛ پس بهتر است به حضور تمام گروه های غذایی در این وعده توجه کنید .
  • روزه تان را می توانید با یک استکان شیر گرم یا چای کمرنگ و ۲ عدد خرما یا یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی باز کنید .
  • میتوانید چند برش نان سنگک را همراه با ۴۵ گرم پنیر و چند برش گوجه فرنگی و خیار و یک عدد گردو در این وعده میل کنید . البته می توانید پنیرتان را از قبل با گردو یا سایر مغزها و سبزیجات معطر مخلوط کرده و طعم دار کنید .
  • انواع سوپ های سبک مانند سوپ شیر نیز انتخاب مناسبی برای وعده افطاری هستند ؛ البته در خوردن آنها زیاده روی نکنید تا حجم معده تان پر نشود و اشتهای تان برای خوردن سایر غذاها از میان نرود .
  • اگر احساس سنگینی یا دل درد کردید ، کمی صبر کنید و سپس کاسه ای ماست که با کمی جوانه گندم و پودر مغزها ( مانند پسته ، بادام و کنجد ) مخلوط کرده اید ، میل کنید . حتی مخلوط ماست و انواع میوه های فصل هم انتخاب مناسبی برای این وعده هستند .
  • برای شام بهتر است از منابع پروتئینی استفاده کنید ؛ البته از انواع کم چرب . به طور مثال ، تکه ای ماهی یا سینه ی مرغ کبابی همراه با انواع سبزیجات بخارپز شده مانند هویج ، لوبیا سبز ، نخود فرنگی و ذرت .
  • حتماً بین افطار تا شام ۲ تا ۳ واحد میوه میل کنید تا در پایان این ماه دچار کمبود انواع ویتامین ها نشوید .
  • در وعده افطار ، زیاد چای نخورید ؛ زیرا این نوشیدنی مُدر است و ممکن است شما را به کم آبی مبتلا کند .

یادتان نرود که پرخوری در زمان افطار باعث بی حالی می شود .

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

  • کتابخانه راستینه
  • منبع تصاویر ana , fa3tfood , sajedeh

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

زیبایی

غبغب

غبغب و چگونگی رهایی از آن

پوست و مو

درمان تجمع رنگ‌دانه‌ها ( پیگمانتاسیون )

بهبود پیگمانتاسیون در خانه

پوست و مو

روغن درخت چای

درمان آکنه با روغن درخت چای

اختصاصی

هندوانه

بهترین خوراکی ها برای کمک به اختلال نعوظ

تغذیه و سلامتی

عسل

خوراکی های مفید در بهبود بیماری ها

تغذیه و سلامتی

روغن زیتون

تفاوت روغن زیتون صنعتی و باز

دستور پخت آشپزی

سالاد آنتی‌پاستو ماهی تون مدیترانه‌ای

طرز تهیه سالاد آنتی‌پاستو ماهی تون مدیترانه‌ای

تغذیه و سلامتی

خوردن شکلات تلخ برای کودکان

آیا شکلات تلخ برای کودک یک ساله ضرر دارد؟

دستور پخت آشپزی

سالاد سیب‌زمینی تند با طعم کاری

طرز تهیه سالاد سیب‌زمینی تند با طعم کاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی گفت:

    سلام
    بهترین روش برای پیروز شدن بر سختی روزه مثل خیلی چیزهای دیگه تمرین است. روزه در فصل پاییز و زمستان باعث آمادگی شما خواهد شد. حتما روزه های مستحبی را در برنامه عبادت خود بگنجانید
    یا علی