سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

طب سنتی و طب چینی در درمان نازایی

طب سنتی چینی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مکاتب طب سنتی جهان است که امروزه سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان یک روش درمانی برای بسیاری از بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج تائید کرده و بسیاری از مراکز معتبر علمی دانشگاهی دنیا بر تاثیرات درمانی آن تاکید کرده‌اند، به عنوان مثال در مطالعه‌ای که دولت استرالیا انجام داده و منتشر کرده است، طب چینی در درمان نازایی موفق‌تر از روش‌های طب رایج است.

البته روش های موجود در طب چینی مانند دیگر روش های طب سنتی و مکمل می تواند از روش های تکمیلی در کنار دیگر روش ها بوده یا این که جایگزین دیگر روش های طب رایج شود که تشخیص آن به عهده تیم پزشکی معالج است.طب سوزنی و ترک اعتیاد

اما طب چینی شامل چه شاخه ها و روش های درمانی می شود؟ طب چینی نیز مانند طب سنتی ما یک طب کل نگر بوده که در آن نبض و مزاج بیمار، سلامت تک تک ارگان های بدن، ارتباط ارگان های داخلی و توازن و تعادل و جریان انرژی حیاتی بسیار مهم است و درمانگر با گرفتن نبض و دیدن زبان می تواند چیزهای زیادی درباره مشکلات سلامت بیمار به او بگوید البته امروزه از روش های تشخیصی طب رایج نیز در کنار روش های سنتی در طب چینی برای رسیدن به تشخیص قطعی بیماری استفاده می شود.

مهم ترین قسمت درمان در طب چینی تجویز گیاهان دارویی یا مواد طبیعی دیگر براساس شرایط بیمار است که بتواند تعادل و توازن را به بدن بیمار برگرداند.

این روش درمانی می تواند به بیماری های زیادی از فشار خون و دیابت گرفته تا اختلالات جنسی و نازایی کمک کند. جالب است بدانید در شرق آسیا برای درمان بسیاری از بیماری ها از مواد طبیعی و گیاهان دارویی استفاده می شود.

یکی دیگر از شاخه های طب چینی که امروزه به دلیل تاثیرات شگرف درمانی و نبود عارضه جانبی بسیار متداول و محبوب شده، طب سوزنی است.

طب سوزنی اگر از سوی پزشک مجرب و متخصص انجام شود، می تواند در درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج از جمله بیماری های سیستم مغز و اعصاب، فلج ها، بیماری های زنان، مشکلات گوارشی، درد، بیماری های عضلانی و اسکلتی، بیماری های روانی و بیماری های پوست مفید باشد.

اساس طب سوزنی بر جریان انرژی حیاتی در مسیرهای خاص انرژی به نام «مریدیان» است.ماساژ (Tuina) نیز از دیگر زیر شاخه های طب چینی است که از گذشته های دور در شرق آسیا و امروز در سراسر دنیا یک روش کمکی مفید در درمان اندام بیماری های عضلانی ـ اسکلتی است.

از سوی دیگر توجه به تغذیه و اصلاح شیوه زندگی نیز شاخه های طب چینی است که بر اصلاح و تقویت جریان انرژی در بدن تمرکز دارد.

«تائی چی» نیز به عنوان مادر همه ورزش های رزمی در درمان بیماری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بادکش گذاری (cupping)، طب فشاری و رفلکسولوژی کف دست و پا و گوش نیز از دیگر روش های درمانی برای بیماری های مختلف در طب چینی است.

امروزه در شرق آسیا تاکید زیادی به ترکیب این روش با روش های مدرن درمانی برای رسیدن به نتیجه درمانی کامل تری می شود که به آن طب فراگیر می گویند.

دکتر امیرهومن کاظمی – متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

پوست و مو

مزایای مراجعه به متخصص پوست

آنالیز صورت و تمام نکات مربوط به آن

اطلاعات پزشکی

اسهال

اسهال و راه‌های درمان آن

سلامت عمومی

کمر درد

تمرین کششی روزانه برای کاهش کمر درد و درد عصب سیاتیک

سلامت عمومی

سردرد

چگونه می توان بدون مصرف قرص در عرض ۵ دقیقه سردرد را درمان کرد؟

اختصاصی

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا چیست؟علائم، تشخیص و درمان آن

رپورتاژ آگهی

درمان اسپاسم (گرفتگی و خشکی)عضلات کمر

ریپورتاژ: درمان اسپاسم (گرفتگی و خشکی)عضلات کمر پس از خواب یا ورزش صبحگاهی

کمک های اولیه

جابجایی مهره کمر

درمان جابجایی مهره کمر

اطلاعات پزشکی

نازایی و اختلالات باروری

نازایی و اختلالات باروری زنان

سلامت زنان

ماما

مامایی را بهتر بشناسیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *