سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

موارد استفاده و عوارض قرص مترونیدازول

قرص مترونیدازول (METRONIDAZOLE) دارویی است که برای درمان طیفی از عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به گروهی از آنتی بیوتیک ها که نیتروایمیدازول نام دارند، تعلق دارد. این داروی آنتی بیوتیکی فقط برروی عفونت های باکتریایی و تک یاختگان تاثیر دارد. این دارو بر عفونت های ویروسی تاثیری ندارد. مصرف غیرضروری و یا مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها باعث کاهش کارایی آنها می شود.

مترونیدازول

دلایل تجویز و استفاده از قرص مترونیدازول

مترونیدازول برای از بین بردن باکتری ها و میکروارگانیسم ها که باعث عفونت در دستگاه تولید مثل، دستگاه گوارش، پوست، واژن و سایر قسمت های بدن هستند، تجویز و مصرف می شود. همچنین این دارو به همراه داروی ضد زخم برای درمان بعضی از انواع زخم های معده مورد استفاده قرار می گیرد.

 

چگونه قرص مترونیدازول را مصرف نماییم؟

برای پیشگیری از ناراحتی معده، بهتر است این دارو را به همراه غذا و یا یک لیوان پر آب و یا شیر مصرف نمود. مقدار مورد استفاده بسته به بیماری شما، نوع عفونت و یا واکنش شما به درمان متغییر می باشد. توجه نمایید که تا زمانیکه مقدار تجویز شده توسط پزشک پایان نیافته است، به مصرف این دارو ادامه دهید، حتی اگر عفونت از بین برود.

 

عوارض جانبی مترونیدازول

عوارض جانبی مترونیدازول کدام اند؟

قرص مترونیدازول ممکن است باعث عوارض جانبی‌ای همچون سرگیجه، سردرد، اسهال، تهوع و استفراغ، درد معده، کاهش اشتها، یبوست و خشکی دهان شود. اگر هریک از این تاثیرات باقی ماند و یا بدتر شد به پزشک خود مراجعه کرده و وی را باخبر نمایید.

این دارو ممکن است باعث تیره شدن ادرار گردد، اما نگران نباشید، این موضوع مشکل زا نیست. بیاد داشته باشید که پزشک شما به این دلیل از این قرص برای درمان شما استفاده کرده چراکه باور داشته که این دارو فوایدی بیشتر از خطرات و اثرات جانبی اش برروی شما دارد. خیلی از افرادیکه از این دارو استفاده می نمایند، دچار مشکلی خاص و جدی نمی شوند.

اگر تغییراتی غیرمعمول ولی جدی، همچون بی ثباتی، تشنج، تغییرات خلقی و ذهنی (همچون گیجی)، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها و یا ادرار دردناک در شما رخ داد، می بایست سریعا پزشک خود را در جریان گذارید.

اگر تغییراتی غیرمعمول ولی بسیار جدی، همچون درد چشم ها، سردرد شدید و مداوم، تغییرات ناگهانی در بینایی، خشکی و درد گردن، گلودرد، تب مزمن، خونریزی و کبودی غیرطبیعی، درد شدید شکم و تهوع و استفراغ مداوم و شدید برای شما اتفاق افتاد، سریعا پزشک خود را باخبر نمایید.

استفاده طولانی مدت و یا تکراری از این دارو می تواند باعث برفک دهان و یا نوع جدیدی عفونت قارچی واژنی شود. اگر برفک دهان و یا ترشحات چرکی در واژن خود مشاهده نمودید، پزشکتان را در جریان گذارید.

واکنش و حساسیت بسیار شدید و جدی به این دارو، غیرمعمول است اما اگر اتفاق افتاد سریعا با اورژانس تماس حاصل فرمایید.

لیست ارائه شده در این مقاله از راستینه، عوارض جانبی کامل این دارو نیست و در صورتیکه مشکل دیگری حس کردید با پزشکتان تماس حاصل نمایید.

 

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنیم؟

اگر یکی از نوبت های مصرفی داروی خود را از دست داده و یا فراموش کردید، به محض یادآوری مصرف نمایید. بااینحال، اگر زمان مصرف نوبت بعد بود، این نوبت را رد کرده و همزمان دو قرص مصرف ننمایید.

این دارو را دور از دسترس کودکان خود و در بسته بندی آن نگه داری نمایید. دمای اتاق برای این دارو مناسب بوده و از را از رطوبت و گرمای زیاد به دور نگه دارید.

 

احتیاط های مربوط به مصرف مترونیدازول

احتیاط های مربوط به مصرف مترونیدازول کدام اند؟

درصورتیکه به مترونیدازول و یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، پزشکتان را با خبر نمایید.
پزشک خود را از داروهای دیگری که برای شما تجویز شده بخصوص داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین، آستمیزول، لیتیوم، … و همچنین ویتامین ها باخبر نمایید.
در صورتیکه مبتلا به مشکلات و بیماری هایی همچون بیماری های خونی، کلیه، کبد و یا بیماری کرون هستید(یا بودید) پزشکتان را باخبر نمایید.
اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید و یا شیرده هستید، پزشکتان را باخبر نمایید. همچنین اگر هنگام مصرف باردار شدید، با پزشکتان مشورت نمایید.
مترونیدازول می تواند باعث حساس شدن پوست شما شود، پس از ضدآفتاب، عینک آفتابی و لباس مناسب در صورت حساسیت به دارو استفاده نمایید.

 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

 

نکته های مهم

مترونیدازول را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

 

منابع

  • nlm.nih.gov
  • webmd

منبع تصاویر 

  • ukmeds
  • treated
  • rxzone

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

اطلاعات پزشکی

حقایقی درباره هماتوم

حقایقی درباره هماتوم

تغذیه و سلامتی

کاهش سریع وزن

کاهش سریع وزن

اطلاعات پزشکی

تعریق بیش‌ازحد

اگر تعریق بیش‌ازحد دارید، بخوانید

اطلاعات پزشکی

علائم رینوفیما

رینوفیما چیست؟

پوست و مو

نتایج عمل لیپوساکشن با کمک فن‌آوری فراصوت

لیپوساکشن با کمک فن‌آوری فراصوت(Ultra_Z)

پوست و مو

خط لبخند

آیا راهی برای رهایی از خط لبخند وجود دارد؟

اطلاعات پزشکی

رگ های عنکبوتی و رگ های واریسی

رگ‌های عنکبوتی و چگونگی درمان و پیشگیری از آنها

پوست و مو

جراحی سابسیژن

سابسیژن چیست؟

پوست و مو

درمان آکنه

آکنه چگونه درمان می‌شود؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. شیرین گفت:

    این دارو خیلی به درد نخوره. فقط یک روز و نیم خوردم و الان احساس سوزن سوزن شدن و گزگز دارم تو دست و پام بلافاصله قطعش کردم امیدوارم خوب بشم دیگه لب نمی زنم

  2. . گفت:

    سلام من یه هفتس از این قرص استفاده میکنم و کمر درد پیدا کردم
    ایا ممکنه از تجویز این قرص باشه؟؟

  3. حسن گفت:

    سلام، چرا هر بار مصرف می کنم قسمتی آلت ام کبودی و قرمز میشه، ممنون

  4. سعید از فردوس گفت:

    س من با مصرف این قرص متوجه شدم کف دست وپا خارش شدید میگیره که بعد منجر به تاول زیر پوستی میشه بعد چند روز تاول خشک میشه ولی محلش پوست تیره و بی حس میشه و بعد دو هفته پوست جدید جایگزین میشه مزخرفترین دارویی که تو عمرم دیدم همینه بمیری بهتره تا این قرص رو بخوری

  5. محمدرضا گفت:

    با اولین مصرف این قرص مترونیدازول انگشت دست راست ورم کرده سپس کل دست و کف پا خارش شدید مرحله بعد تورم و سپس تاول زده مانند سوختگی بعد در مرحله قطع همان اولین قرص ،ترکیدن تاول ،زخم شدن ،سپس خارش و خون جاری شدن و بهبود تا ده شبانه روز ،اما اگر متوجه نشوم و دارو را با دوز بالا یا چند مرحله ،،،،
    پزشک متخصص یا عزیزان مطلع ممنون از راهنمایی
    اولین بار کل پشت کمرم ورم کرد پوست حساس با کوچکترین برخوردی درد و سوزش

  6. م گفت:

    احتمالا دخترتون مشکل کیسه صفرا پیدا کرده برای چک کردن یه سنوگرافی براش انجام بدید.

  7. سجاد گفت:

    سلام من با اینکه مسواک میزنم ولی با بوی بد دهان مشکل دارم آیا این دارو برای درمان مفید است.با تشکر

  8. ...ma گفت:

    سلام.من ماه رمضونا بخاطر مشکل گوارشی که دارم و نمیخوام دهنم بوی بد بده بعد از سحری ۲ یا ۱ قرص مترونیدازول مصرف میکنم تاثیر هم داره.ولی بدون تجویز پزشک مصرف میکنم میخواستم بدونم اثراتی خیلی مضری داره که دیگه مصرف نکنم. ومشکل از کجاست که بامصرف این قرص بوی دهان کمتر میشه؟

  9. F@RH@D گفت:

    سلام
    من با اینکه مداوم مسواک میزنم ولی همچنان با بوی بد دهان مشکل دارم.. استفاده از قرص مترونیدازول این مشکل رو برام حل میکنه؟؟؟؟ دارویی برای رفع این مشکل وجود دارد؟؟

  10. سید گفت:

    دکتر دندانپزشک بعد از کشیدن دندان عقل این قرص رو تجویز کرده.کمی سرگیجه دارم و اعصابم هم خورد شده .علتش چیه؟

  11. ابوالفضل گفت:

    سلام ایا قرص مترونیدازول ۵۰۰ برای ارتوروزگردن تجویز میشود

  12. مجید گفت:

    با تشکر از شما اطلاع رسانی خوبی بود

  13. عبدالله گفت:

    واقعا عالیه باتشکر ویژه ازشما که اطلاعات خوبی در اختیار مون گزاشتید

  14. مریم گفت:

    سلام از مطالب مفیدتان ایا باید راس ساعت مصرف سود یعنی هر ۸ ساعت یک بار

  15. مهربان گفت:

    سلام من الان ۶ساله که ازدواج کردم ودرطی این مدت سالی ۳یا،۴بار دچار سوزش ادارشدید میشم…دکتر این دارو رو برام تجویز کردن….اوایل بیماری تاثیرش خوب بود اما الان حدود یک هفته اس که کمی بهتر شدم اما بازهم هنگام ادار کردن سوزش شدید دارم…واقعا دارم زجر میکشم

    1. پورعلی گفت:

      سلام. بهترین اثری که من برای درمان سوزش ادرار نتیجه گرفتم عرق خار خاسک ،شب موقع خواب نصف استکان بسیار موثر بوده است.توصیه می کنم شما دوست عزیز استفاده بفرمایید. امیدوارم هرچه زودتر سلامتی خودتون رو بدست بیارین.

  16. farahin_zahedian@yahoo.com گفت:

    با مصرف مترو نیدازول دچار خارش آلت تناسلی میشوم و با تکرار مصرف آن طی دو ویا سه روز این عوارض به تورم وسوختگی درد شدید و سیاه شدن تاولها یی که زده شده ختم میشود طوری که حتی بعد از زدن آمپول ضد حساسیت این عوارض یک یا دو هفته باعث ناراحتی ورنجش میشود

  17. وحید گفت:

    آیا قرص مترونیدازول برای بوی دهان خوب است

  18. علی گفت:

    باسلام عالیه خدا خیرتون بده باعث افزایش اطلاعات ما شدید یک دنیا ممنون

  19. قاصدک گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب خودتون..
    دکتر واسه عفونت لوزه این قرص رو ب همراه کپسول پنی سیلین ۵۰۰برای من تجویز کردن… دو شبه ک دارم مصرف میکنم سردرد شدید و احساس سوزن سوزن شدن توی سرم دارم.. طبیعیه ایندحالت؟

  20. مرتضی گفت:

    من بعداز یک هفته مصرف این دارو دچار سوزن سوزن شدن دست وپاودردشدیدمعده وقفسه سینم که ازجلووپشت قلبم هست شدم که این باعث شده ازخواب بیدارشم وراه بروم فکر می کنم دارم میمیرم!

  21. آفرید گفت:

    سلام گیاه خار مریم با ضریب محافظت بالا از کبد .برای افرادی که مصرف طولانی مدت دارو های شیمیایی رو تو برنامشون دارند مناسب هست .قرص اون هم در داروخانه ها موجود هست ( لیور گل ۱۴۰ و ۷۰) اثر محافظتی در برابر عوارض داروها از اونجا که بیضرر میباشه گزینه مناسبی برای پیشگیری وشاید درمان عوارض دارویی میباشه

    مراجعه شود به کتاب یک کلید برای صد قفل که اثرات خار مریم برای ارگان های مختلف مورد بحث قرار گرفته .

  22. ستایش گفت:

    برای دندون درد افتضاحه
    عوارضش کی تموم میشه؟
    برای عصب کشی بدام تجویز کردن …علاوه بر دندون درد که هنوز بعد یه هفته خوب نشده افت و اسهال و سرگیجه و سردرد شدید ول کن نیست…

  23. علیرضا گفت:

    سلام مطالب مفیدواموزنده ای بود

  24. nafas گفت:

    سلام من بخاطر مشکلاتی که برای سلامت معدم پیش اومده بود دارم با تجویز دکتر این دارو رو میخورم اما دوشبه که سرگیجه میگیرم و ودیدم تار میشه .تا بحال اینجوری نشده بودم .هردوشب فشارم رو گرفتم و روی ۹ بود…آیا جای نگرانی وجود داره؟ یا از عوارض این دارو هستش؟ ممنون میشم پاسخ بدید

  25. ضیاءالله احمدی جوبنه گفت:

    تشکر از مطالب و نکات مفید ارائه‌شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی. انتظار این است که همزمان به‌روزرسانی متناسب با یافته‌های جدید پزشکی و بهداشتی صورت گیرد و در ابتدای متن تاریخ آن درج شود.

  26. علی گفت:

    عوارض این دارو روی من خیلی دردناک بود.دکتر دندون پزشکم این قرص را برام تجویز کرده بود که بعد از عصب کشی دندان عفونت به وجود آمده رو درمان کند..
    اما عوارض شدیدی روی بدنم داشت با استفاده از ۳ تا از این قرص متوجه برفک در دهان و به وجود آمدن آبسه روی زبانم شد که خیلی دردناک بود..و همچنین سر آلت تناسلیم کلی زخم بر داشت و کل پوستش سیاه شد و افتاد وتا ۱ ماه درمان آلت و آفت دهانم طول کشید.واقعا داروی مزخرفی هست شاید روی آقایان

  27. ف.خ گفت:

    سلام ایا باید همزمان با پماد میکونازول که کرم واژینال هست مصرف شود.

  28. لیلا گفت:

    ممنون از سایت خوبتون

  29. یوسف گفت:

    عالی بود

  30. خانم گفت:

    من این قرص رو مصرف کردم گلودرد شدید با گرفتگی صدا ودردقفسه سینه وگرفتگی قلب واسهال برام داشت متاسفانه خیلی اذیت شدم
    چجوری میشه فهمید که چرابدن من حساسیت نشون داده به این دارو

    1. با سلام بعضی افراد نسبت به برخی داروها واکنش نشان می دهند که مربوط به سیستم ایمنی بوده و دلیل خاصی ندارد

  31. tehran گفت:

    مشکل برای یه دختر ۱۳ ساله است ایشون ۱ سال دل درد داشت بعد از کلی دکتر رفتن اخر سر گفتن اپاندیس وعمل کردن الان ۱ ماه از عمل گذشته ولی زیر قفسه سینش قسمت وسط درد داره و میگه که حالم به هم میخوره وحالت تهوع داره منون میشم راهنماییم کنید

  32. شوکران گفت:

    سلام
    ممنون از اطلاعات کاربردی و خوبتون.

  33. مهتاب گفت:

    ممنون از مطالب مفيدتون ، موفق باشيد .

    1. سلام و سپاس از لطف و محبت شما خواننده گرامی

  34. مهدی گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون

  35. فاطی گفت:

    ۱۱عالیه

    1. سلام و سپاس از لطف شما خواننده گرامی

  36. mahyar گفت:

    لطفادرموردبیماریهای زنان بنویسید باتشکراززحماتتون

  37. AliReza گفت:

    سلام وخسته نباشید از این همه مطلب خوب ومفید شماخیلی استفاده کردیم امید وارم همواره موفق باشید

  38. سیما گفت:

    مطالب بوستی و سلامت بدن بیشتر شود

    1. چشم انشاءالله تعداد بیشتری قرار میدهیم

      1. علی مهدی پور گفت:

        سلام خسته نباشید من تازه عمل جراحی سینوس انجام دادم. همون کیست مویی فقط جای عمل را باز گذاشتند میتونم بخاطر عفونت زخمم از مترونیدازول استفاده هم کنم